Turistrådet samlar Västsveriges besöksnäring i Hållbarhetsklivet

I ett internationellt perspektiv är destinationen Västsverige redan högt ansedd inom hållbar turism.

- Vi vill dra nytta av vår framskjutna position inom hållbar turism och vi är glada för att vi redan har cirka 150 verksamheter som anslutit sig till Hållbarhetsklivet. De har alla bidragit med egna exempel på initiativ på hallbarhetsklivet.se. Låt dig inspireras, knyck idéer och gå med själv genom att bidra med dina egna framsteg, säger Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige.

Fyra principer

Hållbarhetsklivet baseras på fyra grundläggande principer. Anslutna verksamheter beaktar nedanstående principer i den egna verksamhetens kommande utvecklings- och marknadsföringssatsningar.

1. Så lite onödig miljöpåverkan som möjligt.
  2. Bra för både boende och besökare.
  3. Fler besökare när och där det inte är fullt.
  4. Fler heltidsjobb och mer robusta verksamheter.

Webbplats med alla initiativ

På hallbarhetsklivet.se har Turistrådet Västsverige samlat initiativ från västsvenska besöksnäringsföretag och kommuner, som berättar hur de själva arbetar med hållbarhet i sina verksamheter. Via sajten kan man skicka in sina exempel på hållbarhetssatsningar – inga initiativ är för små. Viktigt att påpeka är att Hållbarhetsklivet inte är någon certifiering eller medför några ekonomiska åtaganden – utan istället är ett ställningstagande för en hållbar besöksnäring.

- Det krävs en viss form av styrning för att uppnå en hållbar besöksnäring, och alla måste dra sitt strå till stacken. Olika typer av verksamheter kan göra olika saker. Vi vill att så många som möjligt ansluter sig och medverkar i Hållbarhetsklivet utifrån sin egen verksamhets förutsättningar, säger Fredrik Lindén.

Gå gärna in på Hållbarhetsklivet på webben.

Kontakta för mer information

Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige
fredrik.linden@vastsverige.com

info@vastsverige.com

Gunnebo Slott och Trädgårdar och Lassalyckan vinner Årets Hållbarhetskliv11.11.2021 17:06:24 CET | Pressmeddelande

Idag delade Turistrådet Västsverige ut Årets Hållbarhetskliv för första gången. Priset gick till Gunnebo Slott och Trädgårdar och Lassalyckans fritidsanläggning/Ulricehamns kommun. Utmärkelsen går till en besöksnäringsverksamhet och ett kommunalt initiativ som belönas för sina insatser inom hållbar besöksnäring. Vinnarna hyllades i samband med årets Turistrådsdag, som arrangerades på biografen Bergakungen i Göteborg under torsdagen.

Hållbarhetsklivet växer fort – 350 företag och 35 kommuner har gått samman31.8.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

I november 2020 lanserade Turistrådet Västsverige Hållbarhetsklivet. Hållbarhetsklivet uppmuntrar såväl offentliga som privata aktörer inom Västsveriges besöksnäring att med gemensam kraft ställa om till ett hållbart samhälle. Hållbarhetsklivet växer sig allt starkare. I dagsläget har närmare 350 verksamheter och 35 kommuner i Västsverige anslutit sig och fler är på gång.