Turistrådet uppmanar till ansvarsfull semester inom Västsverige

”Boka sommaren i Västsverige” – så lyder namnet på den satsning som Turistrådet Västsverige gör för att locka västsvenskarna till ansvarsfull semester på hemmaplan i sommar. - Vi följer självklart Folkhälsomyndighetens rekommendationer om att inte resa längre än cirka två timmar från hemorten. Därför riktar sig denna satsning enbart till boende i Västsverige och i delar av Halland, säger Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige.
Pilgrimsleden - Foto Lukasz Warzecha

Det är tuffa tider för besöksnäringen, och Turistrådet Västsverige, som ägs av Västra Götalandsregionen och som sysslar med utveckling och marknadsföring av destinationen Västsverige arbetar för fullt med att hjälpa drabbade västsvenska turistföretag. I veckan avslutas den åtta veckor långa onlineutbildning som hållits sedan mitten av april för företag med upp till 20 anställda. Som ett led i att stötta regionens besöksnäring ytterligare, och samtidigt uppmana till ansvarsfullt resande, startas kampanjen ”Boka sommaren i Västsverige”. Syftet är att stötta de västsvenska boendeanläggningarna, som har betydligt färre bokningar än vanligt inför sommaren.

Totalt deltar cirka 90 hotell, stugbyar, campinganläggningar och annorlunda boenden (glashus i naturen, älgstugor med mera) i kampanjen. Tanken är att bokning av boende också ska leda till att man aktiverar sig med andra ”corona-anpassade” upplevelser i form av till exempel vandring, bad och cykling. På vastsverige.com och i Västsveriges sociala medier finns massor av inspirerande innehåll på dessa, och andra teman.

- Boendeanläggningarna har anpassat sin verksamhet efter rådande läge i form av extra städrutiner, flexiblare bokningsregler och uppmaningar om att hålla avstånd. Om man som invånare i Västsverige vill anpassa sina semesterplaner efter reserekommendationerna om två timmars bilfärd rymmer Västsverige väldigt mycket, och det vill vi uppmärksamma, säger Fredrik Lindén.

Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige
Mail: fredrik.linden@vastsverige.com

Landningssidor

Se mer av innehållet på vastsverige.com

Boendeanläggningar i Bohuslän

Boendeanläggningar i Dalsland

Boendeanläggningar i Västergötland

Film

Se film här: https://youtu.be/cj1Hzi3lwLk

info@vastsverige.com

Turistrådet Västsverige är regionens helägda bolag för besöksnäringsfrågor och ska genom sin verksamhet bidra till näringslivets hållbara utveckling och marknadsföring av Västsverige som destination. Några av verksamhetens viktigaste uppgifter är att utveckla turismprodukter och genomföra kampanjer i syfte att locka fler besökare till destinationen, samt att driva Västsverige.com - den officiella webbplatsen för information om det turistiska utbudet i Västsverige.

Pilgrimsleden - Foto Lukasz Warzecha