Turkiet ökar i värmeböljan – trots litet intresse
Den svenska sommarens värmebölja har påverkat utlandsresorna kraftigt, med Turkiet som markant undantag. Detta trots att de flesta svenskar i undersökningarna säger att de inte lockas av landet som resmål. 24 procent uppger att de är tveksamma till Turkiet som resmål på grund av oroligheter och politisk instabilitet, och lika många skulle aldrig kunna tänka sig att åka dit – oavsett anledning. Totalt uppger hela 81 procent av de svenska resenärerna att de inte vill åka till/lockas av Turkiet som resmål. Detta till trots så har resandet till Turkiet ökat med 60 procent i sommar, samtidigt som utlandsresandet totalt sett minskat med 10 procent jämfört med i fjol.
- Redan vid de tidiga bokningarna inför sommaren 2018 syntes tydliga tecken på Turkiets revansch som ett av våra mest älskade semesterländer, efter de senaste årens bokningstapp. Trots att den extrema sommarvärmen som påverkat utlandsresandet till de flesta länder verkar denna trend för Turkiet stå sig, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.
Turkiets popularitet beror antagligen på kronans fall mot euron. Samtidigt som det blivit dyrare att bo, äta och shoppa i exempelvis Spanien och Grekland så har kronan stärkts mot den turkiska valutan, vilket gjort att ett resmål som alltid har varit bland de mest prisvärda nu har blivit ännu billigare. Antalyakusten står för den största ökningen och återtar sin position som en av svenskarnas mest populära semesterresmål.
- Längs den turkiska kusten mot Medelhavet finns en mängd härliga semesterorter. Turkiet är dessutom ett mycket prisvänligt resmål, dels på grund av låg prisbild i landet och dels eftersom den turkiska liran är i stort sett den enda turistvalutan som den svenska kronan står sig bra mot, säger Katarina Daniels.
I Tickets Sifoundersökning uppger 8 procent att de gärna åker på semester till Turkiet, och ytterligare 7 procent att de – så länge inte UD avråder från resor – kan tänka sig att resa till turistområdena i Turkiet. De yngre resenärerna i åldern 18-30 är i störst utsträckning positiva till en Turkietresa. 15 procent av dessa resenärer svarar att de absolut kan tänka sig att åka till Turkiet. Personer i åldersgrupp 51-65 år är de som ställer sig mest negativa till Turkiet, där 32 procent aldrig skulle kunna tänka sig att besöka landet.
Vilket av följande stämmer bäst in på dig gällande resor till Turkiet?
- Turkiet lockar mig inte särskilt som resmål (33 procent)
- Jag skulle aldrig kunna tänka mig att åka till Turkiet (24 procent)
- Oroligheterna gör mig tveksam till Turkiet som resmål just nu (24 procent)
- Jag kan absolut tänka mig att åka på en semesterresa till Turkiet (8 procent)
- Så länge UD inte avråder från resor till turistområdena i Turkiet kan jag tänka mig att resa dit (7 procent)
- Tveksam, vet ej (4 procent)
Källa: Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval
För mer information kontakta:
Katarina Daniels
PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32
Kontakter
Katarina DanielsPR- och kommunikationsansvarig
Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke.
Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.
Michael KapilMarknadschef
Som marknadschef är jag del av Tickets ledningsgrupp och övergripande ansvarig för Tickets marknadsföring och produktsortiment. Jag fungerar även som tf. presskontakt.
Bilder
Dokument
Om
Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 240 årsanställda.
Följ Ticket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ticket
Vårens röda dagar – så maxar du ledigheten16.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med våren kommer även de röda dagarnas årstid, och därmed den perfekta tiden att resa i väg på en långweekend. Första maj, Kristi himmelsfärd och nationaldagen hägrar, som i år alla ligger fördelaktigt för arbetstagare. Tjuvstarta sommaren innan alla andra och möt värmen i Sydeuropa.
Europeiska cityfavoriter - här vill svenskarna helst möta våren11.4.2024 10:20:13 CEST | Pressmeddelande
Den svenska våren är inte helt pålitlig – värmande vårvindar kan snabbt bytas ut mot snöslask. Att möta våren i en europeisk storstad kräver ingen backup med vinterjacka i bagaget. Rom, Prag och Barcelona är de mest populära weekendstäderna i år, medan London halkar ner. Resebyrån Ticket har tagit fram en topp 10-lista över svenskarnas cityfavoriter för våren 2024.
Hit reser svenskarna i påsk21.3.2024 07:45:00 CET | Pressmeddelande
Påsken är en populär tid för en semesterresa, och mer än vart tionde svensk säger att de planerar att åka utomlands i år enligt resebyrån Tickets senaste Sifo-undersökning. Den ovanligt tidiga påsken har samtidigt förändrat svenskarnas resmönster.
Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Så blir reseåret 20245.3.2024 05:15:00 CET | Pressmeddelande
Resebyrån Ticket har genomfört en stor Sifo-undersökning och grävt i bokningsstatistiken för att kartlägga svenska folkets resmönster i sin årliga trendrapport Ticket Collection. Den visar att mer än hälften av svenskarna tänker resa utomlands på semester under 2024, men ekonomin och den oroliga omvärlden förändrar resandet.
Hit reser svenskarna på sportlovet2.2.2024 10:29:40 CET | Pressmeddelande
Många svenskar vill tjuvstarta våren och lämna vintern bakom sig för en vecka i värmen. Spanien är storfavoriten där sol och bad på Gran Canaria och Malaga ligger i toppen. Nykomlingar på listan är Phuket och Rom, de ökar med 33 procent respektive 20 procent jämfört med förgående år, enligt Tickets bokningsstatistik.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum