Turkiet ökar i värmeböljan – trots litet intresse

Utlandsresandet har minskat till följd av den svenska värmeböljan, med ett markant undantag – Turkiet. Trots att de flesta svenska resenärer enligt Tickets senaste Sifoundersökning ställer sig tveksamma till Turkiet som resmål så gör den svenska kronans fall mot euron att landet åter blivit populärt bland prismedvetna svenskar, och bokningarna till Turkiet har ökat med nästan 60 procent.

Den svenska sommarens värmebölja har påverkat utlandsresorna kraftigt, med Turkiet som markant undantag. Detta trots att de flesta svenskar i undersökningarna säger att de inte lockas av landet som resmål. 24 procent uppger att de är tveksamma till Turkiet som resmål på grund av oroligheter och politisk instabilitet, och lika många skulle aldrig kunna tänka sig att åka dit – oavsett anledning. Totalt uppger hela 81 procent av de svenska resenärerna att de inte vill åka till/lockas av Turkiet som resmål. Detta till trots så har resandet till Turkiet ökat med 60 procent i sommar, samtidigt som utlandsresandet totalt sett minskat med 10 procent jämfört med i fjol.

- Redan vid de tidiga bokningarna inför sommaren 2018 syntes tydliga tecken på Turkiets revansch som ett av våra mest älskade semesterländer, efter de senaste årens bokningstapp. Trots att den extrema sommarvärmen som påverkat utlandsresandet till de flesta länder verkar denna trend för Turkiet stå sig, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Turkiets popularitet beror antagligen på kronans fall mot euron. Samtidigt som det blivit dyrare att bo, äta och shoppa i exempelvis Spanien och Grekland så har kronan stärkts mot den turkiska valutan, vilket gjort att ett resmål som alltid har varit bland de mest prisvärda nu har blivit ännu billigare. Antalyakusten står för den största ökningen och återtar sin position som en av svenskarnas mest populära semesterresmål.

- Längs den turkiska kusten mot Medelhavet finns en mängd härliga semesterorter. Turkiet är dessutom ett mycket prisvänligt resmål, dels på grund av låg prisbild i landet och dels eftersom den turkiska liran är i stort sett den enda turistvalutan som den svenska kronan står sig bra mot, säger Katarina Daniels.

I Tickets Sifoundersökning uppger 8 procent att de gärna åker på semester till Turkiet, och ytterligare 7 procent att de – så länge inte UD avråder från resor – kan tänka sig att resa till turistområdena i Turkiet. De yngre resenärerna i åldern 18-30 är i störst utsträckning positiva till en Turkietresa. 15 procent av dessa resenärer svarar att de absolut kan tänka sig att åka till Turkiet. Personer i åldersgrupp 51-65 år är de som ställer sig mest negativa till Turkiet, där 32 procent aldrig skulle kunna tänka sig att besöka landet.

Vilket av följande stämmer bäst in på dig gällande resor till Turkiet?

1. Turkiet lockar mig inte särskilt som resmål (33 procent)
  2. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att åka till Turkiet (24 procent)
  3. Oroligheterna gör mig tveksam till Turkiet som resmål just nu (24 procent)
  4. Jag kan absolut tänka mig att åka på en semesterresa till Turkiet (8 procent)
  5. Så länge UD inte avråder från resor till turistområdena i Turkiet kan jag tänka mig att resa dit (7 procent)
  6. Tveksam, vet ej (4 procent)

Källa: Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke.

Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.

Tel:073-683 06 32Katarina.daniels@ticket.se

Michael KapilMarknadschef

Som marknadschef är jag del av Tickets ledningsgrupp och övergripande ansvarig för Tickets marknadsföring och produktsortiment. Jag fungerar även som tf. presskontakt.

Tel:072-533 13 01Michael.kapil@ticket.se