Turkiet tillbaka på semesterkartan i sommar

Turkiet har de senaste åren rasat i antalet resebokningar, till följd av landets politiska instabilitet och oroligheter. Nu ser dock den negativa trenden ut att brytas och turisterna börjar hitta tillbaka igen. Sommaren 2018 kan vara starten på Turkiets revansch som ett av våra mest populära semesterländer. Det visar statistik från Ticket, Nordens största privatresebyråkedja.

- Turkiet, tillsammans med Spanien och Grekland, har länge varit ett av svenskarnas mest populära semesterländer under sommarens ledighet, men har sjunkit kraftigt i bokningarna de senaste åren. Detta ser nu ut att ändras, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Januari är årets hetaste resebokningsmånad då flest semesterresor bokas, tätt följt av februari. 2018 är inget undantag – hittills i år har antalet resebokningar ökat med 8,5 procent, från redan rekordhöga nivåer. Bokningstrenden visar att Turkiet ökar med drygt 83 procent inför sommarens semestrar – och vackra Antalyakusten med de populära orterna Alanya, Side, golfarnas Belek och storstaden Antalya, nästintill tredubblar antalet resebokningar.

Även Egypten, som precis som Turkiet har tappat många svenska turister till följd av oroligheter och instabilitet, ser ut att påbörja sin återhämtning. Egypten mer än fördubblar antalet resebokningar – dock från låga nivåer.

Frankrikes popularitet har också ökat kraftigt och har återhämtat sig från de senaste årens tragiska händelser. Både Paris (+53,9 procent) och Nice (+31,2 procent) lockar allt fler svenska semesterfirare. Totalt ökar Frankrike resebokningarna med 41,5 procent jämfört med i fjol.

En av förra årets stora raketer, Portugal, forsätter att vinna mark hos svenska resenärer och ökar antalet bokningar till sommaren med drygt 34 procent. Lissabon med omnejd är den mest populära semesterorten (+20 procent), men största ökningen står Algarvekusten för (+ 45,2 procent).

Trendspaning: mest populära semesterländerna sommaren 2018

1.Spanien (1)

2.Grekland (2)

3.USA (3)

4.Kroatien (4)

5.Italien (5)

6.Turkiet (9)

7.Frankrike (8)

8.Cypern (7)

9.Portugal (ny)

10.Storbritannien (6)

Källa: Ticket Privatresor, bokningar gjorda t o m 12 februari med avresa den 1 juni – 31 augusti.

Rekordvärmen till trots – hit reste vi sommaren 20186.9.2018 11:26Pressmeddelande

Den svenska sommaren 2018 bjöd under långa perioder på medelhavsvärme med temperaturer en bra bit över 30 grader i stora delar av landet. Detta fick tydliga konsekvenser i svenskarnas semesterresor utomlands, som sjönk med 9,6 procent jämfört med i fjol. Flera resmål, exempelvis Split, Alanya och Korfu, gick dock emot strömmen och ökade istället bokningarna rejält. Detta visar färsk statistik från Ticket.