TU:s första kommentarer till Medieutredningen

TU välkomnar att Medieutredningen nu lagts fram och ser den som en viktig utgångspunkt för en fruktbar diskussion om statens framtida engagemang på medieområdet. TU hoppas därför att utredningen leder till politiska beslut som underlättar för dagspressen och dess demokratiska uppdrag i den krävande strukturomvandlingen.

- Vi är positiva till flera av utredningens förslag, som att öka stödet till dagspressen, öka oberoendet till staten och att utreda skärpta straff för hot mot journalister, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU.

TU välkomnar Medieutredningens tankar om att framtidens mediestöd ska vara teknikneutralt och omfatta olika innehålls- och spridningsformer. Samtidigt är det viktigt att tydliggöra förutsättningarna för att kunna erhålla ett framtida mediestöd. Den nuvarande presstödsförordningens definition av ”dagstidning” – omformad till en teknikneutral miljö – kan där vara en rimlig utgångspunkt.

Dessutom är TU positivt till att en förutsättning för att erhålla ett mediestöd ska vara att det finns en synlig och tydlig ansvarig utgivare. Det är det som skiljer dagens ansvarstagande medier från dem som under anonymiteten hotar och hatar. Det gör att TU även ställer sig positivt till förslaget om att utreda skärpta straff för hot mot journalister.

- TU kommer nu att studera utredningens förslag i detalj. Men vårt första intryck är att utredningen på flera områden beskriver dagspressens och nyhetsmediernas aktuella situation väl, säger Jeanette Gustafsdotter.

Det är viktigt att ta ett helhetsgrepp om mediepolitiken och därför måste stödet till public service – som i dag utgör 15/16 av statens insatser på medieområdet – innefattas i diskussionen om den framtida mediepolitiken. TU välkomnar därför att Medieutredningen inkluderat public service i diskussionen om mediepolitiken. Ett förutsättningslöst synsätt om vad som är public service och vem som ska utföra public service-uppdraget är relevant och bör också prägla direktiven till den kommande public service-utredningen.

Däremot är TU initialt tveksamt till om ytterligare en offentligt finansierad organisation är vägen framåt för att lyfta upp underbevakade områden. Här ser istället TU att utredningens förslag om investeringsfonder för nystartade medieinitiativ och en prioritering av snabb internetaccess till medborgarna som mer vitala och framkomliga vägar.

TU hoppas också att Medieutredningens förslag om att utreda de stora internationella mediebolagens konkurrenseffekter för den svenska marknaden blir verklighet inom en snar framtid.

Jeanette Gustafsdotter
jeanette.gustafsdotter@tu.se

Följ oss gärna på Twitter   och på Facebook !

Medlemsföretagen ger ut morgon- kvälls- och gratistidningar, har tv- och radiostationer, publicerar webbsajter, driver försäljnings- och medieutvecklingsbolag med mera.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökar med 6 procent under andra kvartalet31.8.2017 09:00Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE FRÅN TU 2017-08-31   Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 6 procent under andra kvartalet i år, jämfört med samma period i fjol. Landsortspressens annonsintäkter ökade 9,6 procent, medan storstadspressens ökade med 2,9 procent. Det visar ny annonsstatistik från branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Statistiken bygger på jämförbara titlar. - Den starka ekonomiska tillväxten är en av förklaringarna till att vi ser så här höga tillväxttal. Det är mer än ett år sedan den digitala annonstillväxten var så här robust, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker TU. Kvälls- och morgonpressens samlade annonsintäkter från den tryckta upplagan minskade under andra kvartalet 2017 med cirka 14 procent, jämfört med samma period i fjol. Morgonpressens digitala annonsintäkter Miljoner kronor netto, förändring i procent jämfört med föregående år. Källa: TU Digitala annonsintäkter Q2 2017 Utveckling Ackumulerat 2017   Mnkr % Mnkr Storstadspress 112

Reklamskatten avskaffas28.8.2017 14:20Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE FRÅN TU 2017-08-28   Regeringen har i dag aviserat att reklamskatten avskaffas i sin helhet fr o m den 1 januari 2018. 20 års lobbyarbete har äntligen givit resultat. - Detta är ett mycket välkommet beslut, säger TU:s VD Jeanette Gustafsdotter. Reklamskatten är en orättvis och konkurrenssnedvridande skatt på kvalitetsmedier.                  - I praktiken är det i dag bara dagstidningar som betalar reklamskatt och dessutom endast vissa av dem. Riksdagen gav redan år 2002 regeringen till känna att reklamskatten borde avskaffas. Det är därför inte en dag för tidigt.

TU - Medier i Sverige välkomnar förslag om förstärkt meddelarskydd!24.5.2017 08:44Pressmeddelande

I går eftermiddag överlämnades utredningen om förstärkt meddelarskydd i privatiserad och offentligfinansierad verksamhet till regeringen. Sedan tidigare har riksdagen beslutat att ett sådant förstärkt meddelarskydd ska gälla för privatiserad offentligfinansierad verksamhet i vård, skola och omsorg. Den lagändringen träder i kraft den 1 juli i år. Den nya utredningen föreslår att det förstärkta meddelarskyddet ska utvidgas till att gälla även för privatiserade offentligfinansierade verksamheter som kollektivtrafik, färdtjänst och skolskjuts. TU - Medier i Sverige välkomnar förslaget. - När verksamheten är offentligfinansierad ska meddelarskyddet gälla fullt ut och inte göras beroende av i vilken associationsrättslig form den bedrivs. TU tillstyrker därför förslaget, säger Jeanette Gustafsdotter, VD. Kontakt: Jeanette Gustafsdotter, vd TU, 070-624 45 56, jeanette.gustafsdotter@tu.se Per Hultengård, chefsjurist TU, 070-815 75 29, per.hultengard@tu.se Följ oss gärna på Twitter   och på Fac

TU tar täten med rekommendation om natives!22.5.2017 09:45Pressmeddelande

”Native advertising” och andra former av annonsörsbetalt/-sponsrat innehåll i redaktionella medier är en viktig och alltmer betydelsefull affärsintäkt för medieföretagen. Men det ställer samtidigt krav på tydlighet mot läsare och användare. Och det finns inga mellanlägen – antingen är det marknadsföring eller så är det inte. Och då ska detta klargöras tydligt. Ingen ska leva i villfarelse om vad som är vad. TU:s styrelse har därför – efter ett förankringsarbete bland TU:s medieföretag och mediekoncerner - tagit fram en rekommendation med enhetliga definitioner och rekommendationer, som nu antagits av TU:s styrelse. - Jag är glad att vi från TU – Sveriges ledande medieorganisation – med denna rekommendation kan visa att vi - och framför allt våra medlemsföretag – här, som på alla andra områden står för etik och tydlighet och är beredda att ta ansvar, säger Jeanette Gustafsdotter, VD för TU – Medier i Sverige. TU uppmanar medlemsföretagen att följa denna rekommendation. Rekommendationen