TU:s första kommentarer till Medieutredningen

TU välkomnar att Medieutredningen nu lagts fram och ser den som en viktig utgångspunkt för en fruktbar diskussion om statens framtida engagemang på medieområdet. TU hoppas därför att utredningen leder till politiska beslut som underlättar för dagspressen och dess demokratiska uppdrag i den krävande strukturomvandlingen.

- Vi är positiva till flera av utredningens förslag, som att öka stödet till dagspressen, öka oberoendet till staten och att utreda skärpta straff för hot mot journalister, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU.

TU välkomnar Medieutredningens tankar om att framtidens mediestöd ska vara teknikneutralt och omfatta olika innehålls- och spridningsformer. Samtidigt är det viktigt att tydliggöra förutsättningarna för att kunna erhålla ett framtida mediestöd. Den nuvarande presstödsförordningens definition av ”dagstidning” – omformad till en teknikneutral miljö – kan där vara en rimlig utgångspunkt.

Dessutom är TU positivt till att en förutsättning för att erhålla ett mediestöd ska vara att det finns en synlig och tydlig ansvarig utgivare. Det är det som skiljer dagens ansvarstagande medier från dem som under anonymiteten hotar och hatar. Det gör att TU även ställer sig positivt till förslaget om att utreda skärpta straff för hot mot journalister.

- TU kommer nu att studera utredningens förslag i detalj. Men vårt första intryck är att utredningen på flera områden beskriver dagspressens och nyhetsmediernas aktuella situation väl, säger Jeanette Gustafsdotter.

Det är viktigt att ta ett helhetsgrepp om mediepolitiken och därför måste stödet till public service – som i dag utgör 15/16 av statens insatser på medieområdet – innefattas i diskussionen om den framtida mediepolitiken. TU välkomnar därför att Medieutredningen inkluderat public service i diskussionen om mediepolitiken. Ett förutsättningslöst synsätt om vad som är public service och vem som ska utföra public service-uppdraget är relevant och bör också prägla direktiven till den kommande public service-utredningen.

Däremot är TU initialt tveksamt till om ytterligare en offentligt finansierad organisation är vägen framåt för att lyfta upp underbevakade områden. Här ser istället TU att utredningens förslag om investeringsfonder för nystartade medieinitiativ och en prioritering av snabb internetaccess till medborgarna som mer vitala och framkomliga vägar.

TU hoppas också att Medieutredningens förslag om att utreda de stora internationella mediebolagens konkurrenseffekter för den svenska marknaden blir verklighet inom en snar framtid.

Jeanette Gustafsdotter
jeanette.gustafsdotter@tu.se

Följ oss gärna på Twitter   och på Facebook !

Dagens skatteregler gynnar utländska it-bolag på svenska mediers bekostnad3.12.2018 08:30Pressmeddelande

Nordiska skatteregler favoriserar företag som Google och Facebook på de nordiska mediebolagens bekostnad. Det visar ny rapport som konsultbyrån PWC skrivit på uppdrag av mediernas branschorganisationer i Norden: Danske Medier, Mediebedriftene, Medieförbundet och TU – Medier i Sverige. Den oberoende rapporten gör också klart att dagens skattelagstiftning är dåligt anpassad för digitala affärsmodeller och att den snedvrider konkurrensen. Därför uppmanar de nordiska organisationerna, i en gemensam debattartikel i Dagens industri, Nordens regeringar att snabbt och aktivt verka för rättvisa och konkurrensneutrala skatteregler.

De bestämmer vem som vinner Årets Dagstidning 201923.10.2018 09:30Pressmeddelande

Helle Klein, Erik Modig och Anna Serner är tre av de 16 personer som utser vinnarna i mediehusens stora pris, Årets Dagstidning 2019. Vinnarna i prisets sju olika klasser presenteras på Berns Salonger i Stockholm den 11 april 2019. Årets Dagstidning arrangeras årligen av branschorganisationen TU – Medier i Sverige och syftar till att lyfta fram mediebranschens innovationskraft, journalistiska kunnande och demokratiska uppdrag.