TU:s första kommentarer till Medieutredningen

7.11.2016 15:25 | TU - Medier i Sverige

TU välkomnar att Medieutredningen nu lagts fram och ser den som en viktig utgångspunkt för en fruktbar diskussion om statens framtida engagemang på medieområdet. TU hoppas därför att utredningen leder till politiska beslut som underlättar för dagspressen och dess demokratiska uppdrag i den krävande strukturomvandlingen.

- Vi är positiva till flera av utredningens förslag, som att öka stödet till dagspressen, öka oberoendet till staten och att utreda skärpta straff för hot mot journalister, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU.

TU välkomnar Medieutredningens tankar om att framtidens mediestöd ska vara teknikneutralt och omfatta olika innehålls- och spridningsformer. Samtidigt är det viktigt att tydliggöra förutsättningarna för att kunna erhålla ett framtida mediestöd. Den nuvarande presstödsförordningens definition av ”dagstidning” – omformad till en teknikneutral miljö – kan där vara en rimlig utgångspunkt.

Dessutom är TU positivt till att en förutsättning för att erhålla ett mediestöd ska vara att det finns en synlig och tydlig ansvarig utgivare. Det är det som skiljer dagens ansvarstagande medier från dem som under anonymiteten hotar och hatar. Det gör att TU även ställer sig positivt till förslaget om att utreda skärpta straff för hot mot journalister.

- TU kommer nu att studera utredningens förslag i detalj. Men vårt första intryck är att utredningen på flera områden beskriver dagspressens och nyhetsmediernas aktuella situation väl, säger Jeanette Gustafsdotter.

Det är viktigt att ta ett helhetsgrepp om mediepolitiken och därför måste stödet till public service – som i dag utgör 15/16 av statens insatser på medieområdet – innefattas i diskussionen om den framtida mediepolitiken. TU välkomnar därför att Medieutredningen inkluderat public service i diskussionen om mediepolitiken. Ett förutsättningslöst synsätt om vad som är public service och vem som ska utföra public service-uppdraget är relevant och bör också prägla direktiven till den kommande public service-utredningen.

Däremot är TU initialt tveksamt till om ytterligare en offentligt finansierad organisation är vägen framåt för att lyfta upp underbevakade områden. Här ser istället TU att utredningens förslag om investeringsfonder för nystartade medieinitiativ och en prioritering av snabb internetaccess till medborgarna som mer vitala och framkomliga vägar.

TU hoppas också att Medieutredningens förslag om att utreda de stora internationella mediebolagens konkurrenseffekter för den svenska marknaden blir verklighet inom en snar framtid.

Jeanette Gustafsdotter
jeanette.gustafsdotter@tu.se

Följ oss gärna på Twitter   och på Facebook !

Medlemsföretagen ger ut morgon- kvälls- och gratistidningar, har tv- och radiostationer, publicerar webbsajter, driver försäljnings- och medieutvecklingsbolag med mera.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Senaste nyheterna från TU - Medier i Sverige

TU - Medier i Sverige välkomnar förslag om förstärkt meddelarskydd!24.5.2017 08:44Pressmeddelande

I går eftermiddag överlämnades utredningen om förstärkt meddelarskydd i privatiserad och offentligfinansierad verksamhet till regeringen. Sedan tidigare har riksdagen beslutat att ett sådant förstärkt meddelarskydd ska gälla för privatiserad offentligfinansierad verksamhet i vård, skola och omsorg. Den lagändringen träder i kraft den 1 juli i år. Den nya utredningen föreslår att det förstärkta meddelarskyddet ska utvidgas till att gälla även för privatiserade offentligfinansierade verksamheter som kollektivtrafik, färdtjänst och skolskjuts. TU - Medier i Sverige välkomnar förslaget. - När verksamheten är offentligfinansierad ska meddelarskyddet gälla fullt ut och inte göras beroende av i vilken associationsrättslig form den bedrivs. TU tillstyrker därför förslaget, säger Jeanette Gustafsdotter, VD. Kontakt: Jeanette Gustafsdotter, vd TU, 070-624 45 56, jeanette.gustafsdotter@tu.se Per Hultengård, chefsjurist TU, 070-815 75 29, per.hultengard@tu.se Följ oss gärna på Twitter   och på Fac

TU tar täten med rekommendation om natives!22.5.2017 09:45Pressmeddelande

”Native advertising” och andra former av annonsörsbetalt/-sponsrat innehåll i redaktionella medier är en viktig och alltmer betydelsefull affärsintäkt för medieföretagen. Men det ställer samtidigt krav på tydlighet mot läsare och användare. Och det finns inga mellanlägen – antingen är det marknadsföring eller så är det inte. Och då ska detta klargöras tydligt. Ingen ska leva i villfarelse om vad som är vad. TU:s styrelse har därför – efter ett förankringsarbete bland TU:s medieföretag och mediekoncerner - tagit fram en rekommendation med enhetliga definitioner och rekommendationer, som nu antagits av TU:s styrelse. - Jag är glad att vi från TU – Sveriges ledande medieorganisation – med denna rekommendation kan visa att vi - och framför allt våra medlemsföretag – här, som på alla andra områden står för etik och tydlighet och är beredda att ta ansvar, säger Jeanette Gustafsdotter, VD för TU – Medier i Sverige. TU uppmanar medlemsföretagen att följa denna rekommendation. Rekommendationen

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökar med 2,1 %17.5.2017 13:15Pressmeddelande

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 2,1 procent under årets första kvartal, jämfört med samma period i fjol. Landsortspressen ökade mest under kvartalet med en uppgång på 3,8 procent. Samtidigt ökade storstadspressen med 0,8 procent. Det visar ny annonsstatistik från branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Statistiken bygger på jämförbara titlar. - De nya siffrorna visar på fortsatt tillväxt, inte minst i mediehusens mobila kanaler. Annonseringen via webb-tv växte också och det särskilt inom landsortspressen, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker TU. Morgonpressens annonsintäkter från den tryckta upplagan minskade med 13,5 procent under första kvartalet 2017, jämfört med samma period i fjol. Morgonpressens digitala annonsintäkter Miljoner kronor netto, förändring i procent jämfört med föregående år. Källa: TU Digitala annonsintäkter Q1 2017 Utveckling   Mnkr % Storstadspress 107 0,8 Landsortspress 84 3,8 Morgonpress totalt 191 2,1   TU Internetbarometer

TU: ”Olyckligt att hovrätten sänker straffet - viktigt att samhället tar hoten mot medier på allvar”17.5.2017 11:45Pressmeddelande

Dagsböter och villkorlig dom blev domen för den man som tidigare dödshotat Gefle Dagblads chefredaktör Anna Gullberg. Mannen fälldes för olaga hot av tingsrätten till fängelse i två månader men hovrätten sänkte idag straffet. – Det är viktigt att samhället tar hoten mot medier och ansvariga chefredaktörer på allvar. Därför är det tråkigt att hovrätten sänker straffet, säger Jeanette Gustafsdotter, vd för TU – Medier i Sverige. Hovrätten konstaterar i domen att det är försvårande att hotet har riktats mot Anna Gullberg i hennes egenskap av chefredaktör och hovrätten bedömer att hotet haft sin grund i tidningens kritiska artiklar. - Det är klart och tydligt att målet med hotet är att få Anna Gullberg och tidningen att sluta granska. Det är ett hot mot demokratin och samhället måste börja markera tydligare i dessa fall. Det hade funnits utrymme för fängelse, men det är viktigt att det fortsatt blev en fällande dom, säger Jeanette Gustafsdotter. Dagspressens medarbetare är ofta mer utsatta

Avskyvärd attack mot det fria ordet15.5.2017 10:07Pressmeddelande

I morse misshandlades en av VLT:s medarbetare i sitt hem i Västerås. Både medarbetaren och VLT:s chefredaktör Daniel Nordström misstänker att misshandeln är en attack mot tidningens rapportering. - Det här är en fullständigt oacceptabel situation. Jag ser misshandeln som ett försök att stoppa det fria ordet och det journalistiska uppdraget. Vi ser oerhört allvarligt på att journalister hotas och utsätts för fysiskt våld, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige. Det var i morse som VLT:s medarbetare söktes upp i sitt hem av en okänd man. När VLT:s medarbetare öppnade dörren slog den okände mannen honom med knytnäven rakt på käken, rapporterar VLT på sin sajt . Kontakt: Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige jeanette.gustafsdotter@tu.se , 070-624 45 56 Följ oss gärna på Twitter   och på Facebook ! TU är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle. TU, Swedish Media Publishers' Association, Box

Ny rapport: Svenska skatteregler gynnar globala it-jättar11.5.2017 09:54Pressmeddelande

Svenska mediebolag beskattas i praktiken hårdare än globala it-jättar som Google och Facebook. Det visar en ny rapport från konsultbolaget PwC som branschorganisationen TU – Medier i Sverige beställt. Dagens regler ger sämre förutsättningar för de medier som satsar på granskande och undersökande journalistik. Och bättre för de som enbart fungerar som reklam- och medieplattformar. - Det är orimligt att fria och oberoende medier i Sverige beskattas hårdare än de globala it-jättarna. Mer rättvisa regler skulle stärka både journalistikens förutsättningar och demokratin. Därför uppmanar vi nu regeringen att se över reglarna, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige. Den nya nordiska rapporten ”Unequal taxation in a digital world – a challange for the Nordic media industry” från konsultbolaget PwC visar att globala reklam- och medieplattformar ofta beskattas i mindre utsträckning än svenska och andra nordiska mediebolag. Det huvudsakliga skälet till att Facebook, Google och lik

I vårt nyhetsrum kan du läsa de senaste nyheterna, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt nyhetsrum