TU:s första kommentarer till Medieutredningen

TU välkomnar att Medieutredningen nu lagts fram och ser den som en viktig utgångspunkt för en fruktbar diskussion om statens framtida engagemang på medieområdet. TU hoppas därför att utredningen leder till politiska beslut som underlättar för dagspressen och dess demokratiska uppdrag i den krävande strukturomvandlingen.

- Vi är positiva till flera av utredningens förslag, som att öka stödet till dagspressen, öka oberoendet till staten och att utreda skärpta straff för hot mot journalister, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU.

TU välkomnar Medieutredningens tankar om att framtidens mediestöd ska vara teknikneutralt och omfatta olika innehålls- och spridningsformer. Samtidigt är det viktigt att tydliggöra förutsättningarna för att kunna erhålla ett framtida mediestöd. Den nuvarande presstödsförordningens definition av ”dagstidning” – omformad till en teknikneutral miljö – kan där vara en rimlig utgångspunkt.

Dessutom är TU positivt till att en förutsättning för att erhålla ett mediestöd ska vara att det finns en synlig och tydlig ansvarig utgivare. Det är det som skiljer dagens ansvarstagande medier från dem som under anonymiteten hotar och hatar. Det gör att TU även ställer sig positivt till förslaget om att utreda skärpta straff för hot mot journalister.

- TU kommer nu att studera utredningens förslag i detalj. Men vårt första intryck är att utredningen på flera områden beskriver dagspressens och nyhetsmediernas aktuella situation väl, säger Jeanette Gustafsdotter.

Det är viktigt att ta ett helhetsgrepp om mediepolitiken och därför måste stödet till public service – som i dag utgör 15/16 av statens insatser på medieområdet – innefattas i diskussionen om den framtida mediepolitiken. TU välkomnar därför att Medieutredningen inkluderat public service i diskussionen om mediepolitiken. Ett förutsättningslöst synsätt om vad som är public service och vem som ska utföra public service-uppdraget är relevant och bör också prägla direktiven till den kommande public service-utredningen.

Däremot är TU initialt tveksamt till om ytterligare en offentligt finansierad organisation är vägen framåt för att lyfta upp underbevakade områden. Här ser istället TU att utredningens förslag om investeringsfonder för nystartade medieinitiativ och en prioritering av snabb internetaccess till medborgarna som mer vitala och framkomliga vägar.

TU hoppas också att Medieutredningens förslag om att utreda de stora internationella mediebolagens konkurrenseffekter för den svenska marknaden blir verklighet inom en snar framtid.

Jeanette Gustafsdotter
jeanette.gustafsdotter@tu.se

Följ oss gärna på Twitter   och på Facebook !

Litet antal personer står bakom näthatet mot journalister28.6.2018 08:50Pressmeddelande

Nästan varannan tidningsjournalist som nämns i kommentarerna på sajterna Avpixlat, Flashback, Nordfront och Samhällsnytt nämns i sammanhang som också uttrycker hat, hot och kränkningar. Det visar en ny rapport som Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) gjort på uppdrag av branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Rapporten visar också att det är en mycket liten grupp personer som sprider en stor mängd av näthatet mot journalister.

Så utvecklades morgonpressens annonsintäkter under årets första kvartal9.5.2018 14:00Pressmeddelande

Landsortspressens digitala annonsintäkter ökade med 2,5 procent under årets första kvartal, jämfört med samma period i fjol. Under samma period minskade storstadspressens, det vill säga morgontidningar utgivna i Stockholm, Göteborg och Malmö, digitala annonsintäkter med lite drygt 9 procent. Det betyder att morgonpressens sammanlagda digitala annonsintäkter sjönk med cirka 4 procent, enligt den nya annonsstatistik som branschorganisationen TU – Medier i Sverige presenterar i dag. Statistiken bygger på jämförbara titlar.