TU - Medier i Sverige

TU:s kommentar till dagens möte med ministrarna om it-attacken

23.3.2016 14:43 | TU - Medier i Sverige

Dela

I dag träffade TU och representanter från de nyhetsmedier som drabbades av överbelastningsattacken i helgen inrikesminister Anders Ygeman samt kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke.

– Att värna det fria ordet är extra viktigt i den tid vi befinner oss nu. Regeringen har visat att de tar frågan på fullt allvar genom att snabbt inkalla till möte. De som utförde attacken, och de som försvarar eller förringar den, angriper inte bara tryckfriheten utan även demokratin, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU, som även deltog på mötet.

TU önskar att regeringen lägger ett uppdrag till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap , MSB, om att den ska utreda vart allmänheten vänder sig för fakta och information vid en kris med tanke på det förändrade medielandskapet. Samt om det föranleder åtgärder från staten som omfattar de mediehus vilka inte omfattas av kravet på viktigt meddelande till allmänheten (VMA). MSB:s senaste rapport i frågan är från 2011.

I en förlängning är viktigt att tydliggöra ansvaret mellan säkerhet för landet och ansvaret för medierna att nå ut till allmänheten.

– Det är för tidigt att säga om de fria mediehusen bör erhålla ett stöd från staten eller hur ansvarsfördelningen ska se ut. Men det är ytterst viktigt att detta inleds och att vi har ett löpande erfarenhetsutbyte där även samtal med nätoperatörerna prioriteras, säger Jeanette Gustafsdotter.

– Att allmänheten vänder sig till mediehusens sajter vid en kris visade inte minst gårdagens attack i Bryssel. Enbart Aftonbladet hade 942 847 unika webbläsare mellan klockan nio och tio. Det visar att det i dag är extra viktigt att ta varje försök till attack på det fria ordet på yttersta allvar, avslutar Jeanette Gustafsdotter. 

Jeanette Gustafsdotter 
vd TU 
08-692 46 90 
jeanette.gustafsdotter@tu.se

TU är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle. 

TU, Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, 104 22 Stockholm.

Besöksadress: Kungsgatan 62, 3 tr. Tel: 08-692 46 00.

info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se 

Nyckelord

Kontakter

Om

TU - Medier i Sverige
TU - Medier i Sverige
Kungsgatan 62
111 22 Stockholm

08-692 46 00http://www.tu.se

TU - Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

Medlemsföretagen ger ut morgon- kvälls- och gratistidningar, har tv- och radiostationer, publicerar webbsajter, driver försäljnings- och medieutvecklingsbolag med mera.

Vi kämpar för den svenska tryck- och yttrandefriheten, bevakar och rapporterar om mediebranschen, ger juridisk och medieetisk rådgivning, samlar och inspirerar.

Läs mer om mediehusens branschorganisation.

Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.

Följ oss gärna på Twitter och på Facebook!

info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se

Följ TU - Medier i Sverige

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Senaste pressmeddelandena från TU - Medier i Sverige

TU - Medier i Sverige välkomnar förslag om förstärkt meddelarskydd!24.5.2017 08:44Pressmeddelande

I går eftermiddag överlämnades utredningen om förstärkt meddelarskydd i privatiserad och offentligfinansierad verksamhet till regeringen. Sedan tidigare har riksdagen beslutat att ett sådant förstärkt meddelarskydd ska gälla för privatiserad offentligfinansierad verksamhet i vård, skola och omsorg. Den lagändringen träder i kraft den 1 juli i år. Den nya utredningen föreslår att det förstärkta meddelarskyddet ska utvidgas till att gälla även för privatiserade offentligfinansierade verksamheter som kollektivtrafik, färdtjänst och skolskjuts. TU - Medier i Sverige välkomnar förslaget. - När verksamheten är offentligfinansierad ska meddelarskyddet gälla fullt ut och inte göras beroende av i vilken associationsrättslig form den bedrivs. TU tillstyrker därför förslaget, säger Jeanette Gustafsdotter, VD. Kontakt: Jeanette Gustafsdotter, vd TU, 070-624 45 56, jeanette.gustafsdotter@tu.se Per Hultengård, chefsjurist TU, 070-815 75 29, per.hultengard@tu.se Följ oss gärna på Twitter   och på Fac

TU tar täten med rekommendation om natives!22.5.2017 09:45Pressmeddelande

”Native advertising” och andra former av annonsörsbetalt/-sponsrat innehåll i redaktionella medier är en viktig och alltmer betydelsefull affärsintäkt för medieföretagen. Men det ställer samtidigt krav på tydlighet mot läsare och användare. Och det finns inga mellanlägen – antingen är det marknadsföring eller så är det inte. Och då ska detta klargöras tydligt. Ingen ska leva i villfarelse om vad som är vad. TU:s styrelse har därför – efter ett förankringsarbete bland TU:s medieföretag och mediekoncerner - tagit fram en rekommendation med enhetliga definitioner och rekommendationer, som nu antagits av TU:s styrelse. - Jag är glad att vi från TU – Sveriges ledande medieorganisation – med denna rekommendation kan visa att vi - och framför allt våra medlemsföretag – här, som på alla andra områden står för etik och tydlighet och är beredda att ta ansvar, säger Jeanette Gustafsdotter, VD för TU – Medier i Sverige. TU uppmanar medlemsföretagen att följa denna rekommendation. Rekommendationen

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökar med 2,1 %17.5.2017 13:15Pressmeddelande

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 2,1 procent under årets första kvartal, jämfört med samma period i fjol. Landsortspressen ökade mest under kvartalet med en uppgång på 3,8 procent. Samtidigt ökade storstadspressen med 0,8 procent. Det visar ny annonsstatistik från branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Statistiken bygger på jämförbara titlar. - De nya siffrorna visar på fortsatt tillväxt, inte minst i mediehusens mobila kanaler. Annonseringen via webb-tv växte också och det särskilt inom landsortspressen, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker TU. Morgonpressens annonsintäkter från den tryckta upplagan minskade med 13,5 procent under första kvartalet 2017, jämfört med samma period i fjol. Morgonpressens digitala annonsintäkter Miljoner kronor netto, förändring i procent jämfört med föregående år. Källa: TU Digitala annonsintäkter Q1 2017 Utveckling   Mnkr % Storstadspress 107 0,8 Landsortspress 84 3,8 Morgonpress totalt 191 2,1   TU Internetbarometer

TU: ”Olyckligt att hovrätten sänker straffet - viktigt att samhället tar hoten mot medier på allvar”17.5.2017 11:45Pressmeddelande

Dagsböter och villkorlig dom blev domen för den man som tidigare dödshotat Gefle Dagblads chefredaktör Anna Gullberg. Mannen fälldes för olaga hot av tingsrätten till fängelse i två månader men hovrätten sänkte idag straffet. – Det är viktigt att samhället tar hoten mot medier och ansvariga chefredaktörer på allvar. Därför är det tråkigt att hovrätten sänker straffet, säger Jeanette Gustafsdotter, vd för TU – Medier i Sverige. Hovrätten konstaterar i domen att det är försvårande att hotet har riktats mot Anna Gullberg i hennes egenskap av chefredaktör och hovrätten bedömer att hotet haft sin grund i tidningens kritiska artiklar. - Det är klart och tydligt att målet med hotet är att få Anna Gullberg och tidningen att sluta granska. Det är ett hot mot demokratin och samhället måste börja markera tydligare i dessa fall. Det hade funnits utrymme för fängelse, men det är viktigt att det fortsatt blev en fällande dom, säger Jeanette Gustafsdotter. Dagspressens medarbetare är ofta mer utsatta

Avskyvärd attack mot det fria ordet15.5.2017 10:07Pressmeddelande

I morse misshandlades en av VLT:s medarbetare i sitt hem i Västerås. Både medarbetaren och VLT:s chefredaktör Daniel Nordström misstänker att misshandeln är en attack mot tidningens rapportering. - Det här är en fullständigt oacceptabel situation. Jag ser misshandeln som ett försök att stoppa det fria ordet och det journalistiska uppdraget. Vi ser oerhört allvarligt på att journalister hotas och utsätts för fysiskt våld, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige. Det var i morse som VLT:s medarbetare söktes upp i sitt hem av en okänd man. När VLT:s medarbetare öppnade dörren slog den okände mannen honom med knytnäven rakt på käken, rapporterar VLT på sin sajt . Kontakt: Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige jeanette.gustafsdotter@tu.se , 070-624 45 56 Följ oss gärna på Twitter   och på Facebook ! TU är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle. TU, Swedish Media Publishers' Association, Box

Ny rapport: Svenska skatteregler gynnar globala it-jättar11.5.2017 09:54Pressmeddelande

Svenska mediebolag beskattas i praktiken hårdare än globala it-jättar som Google och Facebook. Det visar en ny rapport från konsultbolaget PwC som branschorganisationen TU – Medier i Sverige beställt. Dagens regler ger sämre förutsättningar för de medier som satsar på granskande och undersökande journalistik. Och bättre för de som enbart fungerar som reklam- och medieplattformar. - Det är orimligt att fria och oberoende medier i Sverige beskattas hårdare än de globala it-jättarna. Mer rättvisa regler skulle stärka både journalistikens förutsättningar och demokratin. Därför uppmanar vi nu regeringen att se över reglarna, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige. Den nya nordiska rapporten ”Unequal taxation in a digital world – a challange for the Nordic media industry” från konsultbolaget PwC visar att globala reklam- och medieplattformar ofta beskattas i mindre utsträckning än svenska och andra nordiska mediebolag. Det huvudsakliga skälet till att Facebook, Google och lik

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum