Tusentals löpare laddar för vinterns stora löparfest GORE-TEX Winterrun

En ny undersökning visar att mer än 6 av 10 svenskar drar ner på sin träning under vintern. Det vill det Göteborgsbaserade skoföretaget Icebug ändra på. I vinter arrangeras löparfesten Winterrun för sjunde gången – och nu väntas runt 6 000 deltagare till loppet som kommer till fem städer i Sverige och Norge.

Till årets upplaga har GORE-TEX klivit in som namnsponsor, vilket innebär att loppet nu heter GORE-TEX Winterrun. Det är Nordens största löpartävling vintertid, förra året deltog 6 000 löpare – och målet är att locka minst lika många i år.

– Det finns en stor efterfrågan på att delta i roliga evenemang vintertid. Det är dessutom uppskattat att vi i stället för att göra ett vanligt lopp gör en stor upplevelse, en riktig löparfest. Vi kombinerar loppet på 5 eller 10 kilometer med DJ:s, eldshower och after run, för att visa att löpning handlar om så mycket mer än bara prestation, säger Jonas Svengård, eventchef på det Göteborgsbaserade skoföretaget Icebug som ligger bakom loppet.

GORE-TEX Winterrun grundades som en hyllning till vinterlöpning. En ny undersökning som opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov gjort på uppdrag av Icebug visar att mer än 6 av 10 svenskar rör sig mindre under vintern – och det är något som Icebug vill motverka. Idén till loppet fick Jonas Svengård när han var ute och sprang under en fantastisk vinterdag.

– Allting gnistrade och då slog det mig att den här känslan, det är något som många ska få uppleva. Jag har haft många av mina allra finaste löparupplevelser på vintern. Att stå på ett löpband måste ju vara det tråkigaste som finns, och därför vill vi få fler människor att upptäcka vinterlöpningen, säger Jonas Svengård.

2019 arrangeras loppet på fem platser; Stockholm, Göteborg, Oslo, Trondheim och Bergen. I Stockholm väntar en extra speciell upplevelse, då start och mål för loppet på 5 eller 10 kilometer är förlagt till Sollidsplanen på Skansen.

– Det är en fantastisk upplevelse. Skansen är en sådan där plats som alla har varit på och har en särskild bild av. Men när man i stället får uppleva Skansen i löparskorna blir det något helt annat, säger Jonas Svengård.

För intervjuer eller startplatser, kontakta Jonas Svengård på jonas.svengard@icebug.se eller 073-527 27 26

Fakta: GORE-TEX Winterrun 2019

Göteborg 19 januari