Tusentals nya industrijobb med sänkta marginalskatter - webbinarium

Fler än 93 000 personer har varslats om uppsägning sedan i mars, i spåren av Coronapandemin. Arbetsförmedlingen spår att arbetslösheten fortsätter öka till 11 procent, från dagens drygt 9 procent. Vi talar alltså om en uppgång med 230 000 arbetslösa till nära 600 000 personer 2021, jämfört med läget innan krisen.

All kreativitet som syftar till att få fart på ekonomin och stimulera tillväxten av nya varaktiga jobb är hårt efterfrågad. Vad som ännu inte lyfts i debatten är hur mycket marginalskatterna betyder för sysselsättningen i bred bemärkelse.

Bara i industrin så skulle en sänkt marginalskatt kunna skapa tusentals nya jobb. Detta är fokus i en ny rapport som Teknikföretagen lanserar och som tagits fram i samarbete med ekonomer på Svenskt Näringsliv. Rapporten presenteras på ett webbinarium.

Från Teknikföretagen medverkar chefekonomen Mats Kinnwall och ekonomen Lena Hagman. Från Svensk Näringsliv nationalekonomen Johan LidefeltÅsa-Pia Järliden Bergström, ekonom på LO, Susanne Spector, senioranalytiker på Nordea, Tobias Wikström, ledarskribent på Dagens Industri och Stig-Björn Ljunggren, politisk chefredaktör på Sydöstran, analyserar, kommenterar och diskuterar rapporten.

Tid: fredag 14 augusti kl. 10:00 – 11:15

Plats: www.teknikforetagen.se

Anders Borg: ”stora ärr i ekonomin efter krisen”15.9.2020 15:43:52 CESTPressmeddelande

Coroapandemin har lett till en stor ekonomisk chock för världsekonomin. Den globala tillväxten går ner med tre till fyra procent i år. Eurozonen faller sex till sju procent och Norden tre till fyra procent. ”Produktion och handel har utvecklats sämre och osäkerheten gör att bolagen skär ner sina investeringsbudgetar”, sade tidigare finansminister Anders Borg på ett seminarium i Stockholm inför kommande avtalsrörelse.

Trendmässigt högre arbetskraftskostnadsökningar i Sverige än i viktiga konkurrentländer10.9.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Den svenska ökningstakten för arbetskraftskostnaderna fortsätter trendmässigt att vara högre än i viktiga konkurrentländer. Den var mer än en procentenhet högre än i Västeuropa och euroområdet 2019. Tack vare den svaga svenska kronan är inte kostnadsläget i Sverige alarmerande högt – men en rejäl appreciering av växelkursen skulle snabbt förändra spelplanen. Det visar Teknikföretagens rapport om industrins arbetskraftskostnader internationellt.