Tusentals utsatta för tortyr i Syrien – på torsdag faller historiska domen

På torsdag den 13 januari faller en dom i ett mycket uppmärksammat mål gällande omfattande tortyr i Syrien. Den åtalade, Anwar Raslan, anklagas för att bära ansvaret för att minst 4000 personer torterats, 58 personer mördats, för våldtäkt och andra allvarliga sexuella övergrepp. Civil Rights Defenders kan kommentera domen.

Anwar Raslan var tidigare chef för en av de syriska underrättelsetjänsternas utredningsenheter knuten till Al-Khatib-fängelset i Damaskus.

Rättegången, som ägt rum i den tyska staden Koblenz, är historisk. Det är första gången någonsin som brott mot mänskligheten, begångna av företrädare för den syriska regimen i dess många fängelser, prövas i rätten. I februari 2021 dömdes mannens kollega till fängelse för medhjälp till brott mot mänskligheten inom ramen för samma rättsprocess.

Liknande process i Sverige

Civil Rights Defenders driver just nu en liknande process i Sverige för att kräva upprättelse för tortyr och andra grova brott begångna i syriska regimens fängelser. I februari 2019 polisanmälde vi 25 högt uppsatta personer inom den syriska regimen för brott mot mänskligheten och krigsförbrytelser. Anmälan lämnades in i samarbete med bland annat den tyska organisationen ECCHR, som är en av de organisationer som drivit det pågående rättsfallet i Tyskland.

I april 2021 polisanmälde vi även flera representanter för den syriska regimen för krigsförbrytelser och brott mot mänskligheten som begåtts genom kemvapenattacker mot civilbefolkningen i al-Ghouta år 2013 och Khan Sheikhoun 2017. Läs mer om fallen här och här.

Kontakta oss – vi kan kommentera domen i Tyskland

Våra jurister kan berätta mer om hur förövare som begått allvarliga folkrättsbrott kan ställas till svars i länder som Tyskland och Sverige, vad domen i Tyskland innebär, hur juridiken ser ut och om våra egna polisanmälningar. Kontakta oss på 076 576 27 62 / press@crd.org

Varför rättsprocesser i Europa?

Nationell lagstiftning möjliggör för myndigheter i flera europeiska länder att utreda och lagföra grova folkrättsbrott som har begåtts i ett annat land, trots att det saknas en koppling till landet där rättsprocessen äger rum. Det innebär att brott mot mänskligheten, folkmord och krigsförbrytelser kan utredas i länder som Sverige och Tyskland, oavsett var brotten är begångna eller vilken nationalitet som gärningspersonen eller målsäganden har.

Landsomfattande demonstrationer i Kuba väntas i eftermiddag15.11.2021 12:01:55 CET | Pressmeddelande

I eftermiddag planerar kubanska demokratiaktivister i nätverket Archipiélago (Skärgård) demonstrationer över hela Kuba. Det är en fortsättning på demonstrationerna den 11 juli i somras, när tiotusentals kubaner i över 40 städer demonstrerade för frihet. Redan under helgen gick kubanska myndigheter hårt mot demokratiaktivister runt om i landet. Bara under lördagen hotades eller greps minst 53 människorättsförsvarare. Yunior Garcia som lett Archipiélagos förberedelser fick sin lägenhet omringad av säkerhetspolisen. Civil Rights Defenders följer utvecklingen nära och kan koppla ihop svensk media med människorättsförsvarare i Kuba.