Tusse är med när 1000 unga i Västmanland och Dalarna samlas för digitalt live-event

Mellovinnaren Tusse är en av gästerna när kyrkan skapar en jättelik interaktiv mötesplats för unga. Ett digitalt liveevent på temat ”Gör din röst hörd” med närmare 1000 deltagare.
Tusse kommer att framföra sin vinnarlåt Voices exklusivt för konfirmander i Västerås stift i digitalt event.  Foto: Tove Floss.
Tusse kommer att framföra sin vinnarlåt Voices exklusivt för konfirmander i Västerås stift i digitalt event. Foto: Tove Floss.

– Att göra sin röst hörd handlar inte bara att stå upp för en åsikt utan om att stå upp för sig själv också. Och när man står upp för sig själv och sina värderingar då kan man göra skillnad, säger Erik Widenfalk, nyss fyllda 19 år från Falun och en av de unga som håller ihop dagen.

Eventet riktar sig till konfirmander och konfirmandledare och det är Svenska kyrkans Ungas distriktsstyrelse som valt temat.

– Vi tänkte dels att det närmar sig kyrkovalet. Samtidigt var Black lives matters aktuellt och det gav också inspiration. Jag blev jätteglad att Tusse tackade ja till att vara med, det är ju väldigt bra tajming med låten Voices. Jättekul!, säger Amanda Laine från Rättvik.

Amanda och Erik är två av sex ”programledare” som kommer att hålla ihop onlinesändningen vilken innehåller allt från gudstjänst, liveframträdande, soffsnack, besök hos och interaktion med församlingar och deltagare ute i stiftet, och mängder av gruppaktiviteter.

– På det här sättet kan vi samlas både gemensamt och i mindre grupper ute i olika digitala aktivitetsrum. Det har varit utmanande att skapa en digital miljö som är inkluderande och erbjuder något för alla men jag tror vi lyckats får till det riktigt bra, säger Cecilia Redner som håller i projektet hos Västerås stift.

Evenemanget ersätter de konfirmanddagar som varje vår samlar ca 1 500 unga från Västmanland, Dalarna och norra delarna av Örebro län.

Sändningen går ut lördagen den 20 mars.

Mer info och kontakt

Cecilia Redner