TV-året 2018 - tittarna väljer reality före film och serier
Streaming-tjänster dominerar nu svenskarnas vardag - 85 % av svenskarna tittar på film och serier online. Den största förändringen sker i den äldre målgruppen som förflyttar sitt tittande från TV till streaming. I och med dessa förändringarna så ställs det också högre krav på streamingtjänster som Netflix och HBO att anpassa innehållet till en bredare målgrupp.
Wahlgrens värld, Sofias änglar och Riktigt bra sex – nu också för tjejer toppar listan över de mest populära programmen 2018. Svenskarna väljer TV för att titta på reality, men samtidigt föredrar mer än hälften av alla internetanvändare att betala för sin underhållning genom olika play- och streamingtjänster.
- Behovet att guida tittarna genom alla valmöjligheter, som vi kan göra, blir allt viktigare i och med att utbudet växer så snabbt. Vi har aldrig ökat så starkt tidigare och det är ju såklart jättekul att fler och fler använder våra tjänster för att hitta fram, säger Helena Folcker, vd för tv.nu.
Den mest populära genren 2018 är kriminalserier som till exempel Bron, Maria Lang och Sherlock samt påkostade serier som “True Detective” och “Making a murderer”. Det visar både statistik från tv.nu men också tv.nu:s sociala kanaler.
Under 2019 kommer ännu fler aktörer lansera på den svenska marknaden och det väntas att bli en utmaning för streaming och tv-kanaler att ligga steget före eftersom marknaden är så oförutsägbar. Till exempel väljer hälften av alla internetanvändare i Sverige att betala för streamingtjänster, samtidigt är den största videoaktören på marknaden fortfarande gratis- och premiumtjänsten Youtube.
Helena Folcker på Tv.nu ser ett ökat behov av att sålla bland allt innehåll som produceras på allt fler tjänster.
- Konsumenten är vinnaren i dag med utbudsexplosionen av kvalitets-tv. Däremot är det omöjligt att få en bra överblick över allt innehåll och att hitta guldkornen, där fyller Tv.nu en central funktion, säger Helena Folcker, vd.
Tv.nu ägs av Schibsted Growth och samlar i dag 28 000 filmer, 6000 serier, 1 miljon medverkande från 20 olika leverantörer på sin plattform.
Topplista på de mest populära programmen hos tv.nu 2018:
TV-program
Wahlgrens värld
Sofias änglar
Riktigt bra sex – nu också för tjejer
Det som göms i snö
Vår tid är nu
Hemma igen
Ex on the Beach Sverige
Sommaren med släkten
Topp 5 Netflix
Bron
Maria Lang
Barnmorskan i East End
Sherlock
Homeland
Topp 5 HBO Nordic
The Handmaid’s Tale
The Walking Dead
Game of Thrones
Vikings
The Vampire Diaries
Topp 5 C More
Jägarna
Sthlm Rekviem
Riviera
Morden i Sandhamn
Beck - Ditt eget blod
Topp 5 SVT Play
Riktigt bra sex – nu också för tjejer
Vår tid är nu
Hemma igen
Förväxlingen
Shetland
För ytterligare information besök tv.nu eller kontakta:
Helena Folcker
helena.folcker@schibsted.com
0734144747
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyKommunikationschef Growth
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum