”Tv-kollen” – ny SvD-podd med Björkman och Norström
Imorgon öppnar SvD Kultur dörren till ett nytt rum för svenska podd-lyssnare. I podden ”Dagens story: Tv-kollen” sätter redaktionen streamad tv i fokus.
– Vi ser det tydligt i våra analyser att läsarnas intresse för streamad tv bara ökar. Vi märker det i vår traditionella bevakning och i våra recensioner, men också i ett allt större intresse för vårt nyhetsbrev ”Bäst på tv”. Nu tar vi nästa steg och lanserar en fördjupande och underhållande veckopodd om streamad tv, säger Madelaine Levy, utvecklingsredaktör på SvD Kultur.
SvD:s tv-expert Elias Björkman programleder den nya podden tillsammans med Tove Norström.
Han är sedan flera år SvD-läsarnas ciceron i tv-världen. Elias Björkmans tv-tips publiceras varje vecka både på SvD:s sajt, i papperstidningen och i det vällästa nyhetsbrevet ”Bäst på tv” som idag har närmare 30 000 trogna prenumeranter.
– Det händer otroligt mycket i tv-världen och man kan väl säga att det är stor kvantitet, men kanske mer skiftande kvalitet. Jag guidar till det allra mest sevärda i mina tv-tips och det kommer vi att fortsätta göra i SvD. Nu ska det bli väldigt kul att dessutom gräva ner sig lite mer i veckans mest spännande tv-ämne, i det här nya mer fördjupande poddformatet, säger Elias Björkman.
Tove Norström är skribent, programledare och manusförfattare. Hon ligger bakom populära poddar som ”Barnvagnspromenader” och ”Trettio plus trevar” och har skrivit manus för tv-produktioner som ”Idol”, ”Let’s dance”, och ”Breaking News”.
– I vuxen ålder har jag aldrig riktigt haft några intressen utöver socialt liv, vin och tv, så att göra en tv-podd känns lite grann som att ha lurat systemet. Nu kan jag äntligen kalla alla slackertimmar på sofflocket för jobb, säger Tove Norström.
– Skämt åsido så är jag en passionerad tv-nörd och har jobbat mycket med tv, som redaktör, programledare och manusförfattare. Det blir spännande att jobba med det från ett annat perspektiv nu via podden. Som att sitta på andra sidan och titta in.
Veckopodden ”Dagens story: Tv-kollen” kommer ut på lördagar. Varje avsnitt innehåller allt lyssnarna behöver veta om den senaste tidens viktigaste tv-nyhet. Björkman och Norström tipsar dessutom om veckans måste-streaming, och varnar för veckans sämsta tv. Podden återfinns i samma flöde som SvD:s dagliga nyhetspodd, ”Dagens story”.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Madelaine Levy, utvecklingsredaktör, SvD Kultur. Telefon: 0733–14 25 90. E-post: madelaine.levy@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum