Tv-menyn på Telia TV och Play utökas med kanalen Godare
Godare är en helt ny kanal i Sverige som är dedikerad till alla matälskare och syftar till att erbjuda både avkoppling och inspiration för hemmaköket, oavsett vilken matlagningsnivå som tittaren befinner sig på. I utbudet finns en mix av spännande program som täcker in allt ätbart från Malmö till Mauritius.
– Vi strävar både efter att öka mångfalden och lyfta fram nya trender inom matlagning, till exempel återspeglas även det växande intresset för vegetarisk och vegansk mat i vårt innehåll. Att nu få lansera vår kanal för alla tv-tittare hos Telia är en av de största händelserna i vårt bolag och betyder otroligt mycket för oss, säger Øivind Lindøe, grundare och vd på Godare.
I den nya kanalen har realityprogram, tävlingar och kändisar valts bort till förmån för en inspirerande bredd, där tittaren kan följa med till de bästa matställena i Italien eller få tips på hur man lyckas med den indiska korman. Kanalen är också tänkt att ge många spännande svar på den svåra och återkommande frågan ”Vad ska vi äta till middag?”.
– Under 2020 såg vi att underhållning fick en allt viktigare roll hos våra kunder, då både tv-tittandet och streamingen ökade. Därför känns det fantastiskt kul att vi nu kryddar med nytt innehåll som våra kunder efterfrågar. Från Sverige till världen, från gourmet till gatumat. Med kanalen Godare kan familjens alla finsmakare njuta av flera goda stunder tillsammans – med mer mat, mer underhållning och ännu mer inspiration, säger Henrik Lönnevi, konsumentchef på Telia.
Från april kan Telias tv-tittare se Godare på alla skärmar, både hemma i soffan och i farten via Play.
Godare, Schibsteds renodlade TV-kanal för mat och dryck, lanserades den 1 april 2020. Tv-kanalen riktar sig till foodies i alla åldrar. Godare distribueras både linjärt och i playtjänster. Utöver i Telias utbud finns Godare bland annat hos ComHem, Canal Digital och Telenor. Utvalda program visas även på Aftonbladet och på Godares egen hemsida.
Några goda alternativ på Telia TV och Telia Play under april och maj:
Filip Poon: I denna serie får vi inspireras av matkreatören Filip Poon, där han lagar rätter som är perfekta när man letar efter något extra gott!
Mariz inspirerar: Markiz Tainton skapar recept som får det att vattnas i munnen. Hon bjuder med dig på en smakrik resa där olika matkulturer möts på tallriken. Välkommen till TV-programmet där kärleken alltid är kryddan.
Jävligt Gott: Entreprenören och matbloggaren Gustav "Jävligt Gott" Johansson ställer sig frågan ”Visst är det lite underligt att Sverige ännu inte har fått sig ett riktigt bra veganskt matlagningsprogram?” och djupdyker därför i den veganska husmanskosten i en ny tv-serie.
Thess Växtbaserade mat: Matprofilen Therese Elgquist tar dig med på en matresa där grönsaker och näringsrik växtbaserad mat är i fokus.
Water Heart Food: Palisa Andersons barnsdomsminnen kring thailändsk mat väcks till liv när hon besöker spännande profiler från Australiens kulinariska värld. Trots olika bakgrunder är mathistorierna slående lika – mer än hon först anade.
Jimmy Shu’s Taste of the Territory: Kändiskocken Jimmy Shu ger sig ut på en kulinarisk resa genom norra territoriet i Australien för att pröva lokala råvaror och spännande gatumat. Längs med vägen bekantas han också med områdets mest fascinerade matkreatörer.
Luke Street Food: I denna serie får vi följa med Luke Nguyen på ett äventyr längst med Asiens gator. Han är på jakt efter de bästa matstånden i Saigon, Bangkok och Kuala Lumpur och lär känna lokalbefolkningen och dess gatumat.
Under 2020 utsågs Telias tv-tjänst till den bästa enligt en oberoende undersökning genomförd av TV-Nyheterna och Nordic Bench. Telias tv-tjänst tog samma år även hem sin sjätte raka vinst i SKI, svenskt kvalitetsindex.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karin Widmark, kommersiellt ansvarig, Godare. Telefon: +46 708 626197 E-post: karin.widmark@schibsted.com.
Øivind Lindøe, vd, Godare TV, en del av Schibsted. Telefon:l +47 99 64 36 20
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum