TV-serien ”Irene Huss Reboot” får Västra Götalands första produktionsrabatt

Det blir produktionsbolaget Yellowbirds tv-serie ”Irene Huss Reboot” som får Västra Götalands första produktionsrabatt. 6 miljoner går till produktionen som totalt under inspelning och postproduktion kommer att spendera närmare 40 miljoner i regionen.

Mikael Fellenius, vd Film i Väst berättar om att det nu är klart vilken produktion som får regionens första produktionsrabatt

Produktionsrabatterna betalas ut av regionen men har administrerats av Film i Väst. Västra Götalandsregionen är först ut i Sverige med produktionsrabatter som än så länge är det ett pilotprojekt.

- Det känns roligt att det fallit så väl ut. En stor tv-produktion som annars hade förlagt sin inspelning utomlands spelas nu i sin helhet in i regionen. Det ligger dessutom helt i linje även med våra förhoppningar kring vårt miljöarbete, säger Mikael Fellenius, vd på Film i Väst.

Irene Huss Reboot spelas in i Västra Götalandsregionen med inspelningsstart under hösten 2019. Serien som bygger på Helen Turstens romanfigur Irene Huss är helt fristående från de tidigare filmatiseringarna och kommer att fokusera på Irenes tidiga år från det att hon tar sin examen från Polishögskolan. Serien produceras av Daniel Gylling, Yellowbird.

För frågor, kontakta:
Ulrika Grönérus, kommunikationsansvarig Film i Väst