TV-serien ”Irene Huss Reboot” får Västra Götalands första produktionsrabatt

Det blir produktionsbolaget Yellowbirds tv-serie ”Irene Huss Reboot” som får Västra Götalands första produktionsrabatt. 6 miljoner går till produktionen som totalt under inspelning och postproduktion kommer att spendera närmare 40 miljoner i regionen.

Mikael Fellenius, vd Film i Väst berättar om att det nu är klart vilken produktion som får regionens första produktionsrabatt

Produktionsrabatterna betalas ut av regionen men har administrerats av Film i Väst. Västra Götalandsregionen är först ut i Sverige med produktionsrabatter som än så länge är det ett pilotprojekt.

- Det känns roligt att det fallit så väl ut. En stor tv-produktion som annars hade förlagt sin inspelning utomlands spelas nu i sin helhet in i regionen. Det ligger dessutom helt i linje även med våra förhoppningar kring vårt miljöarbete, säger Mikael Fellenius, vd på Film i Väst.

Irene Huss Reboot spelas in i Västra Götalandsregionen med inspelningsstart under hösten 2019. Serien som bygger på Helen Turstens romanfigur Irene Huss är helt fristående från de tidigare filmatiseringarna och kommer att fokusera på Irenes tidiga år från det att hon tar sin examen från Polishögskolan. Serien produceras av Daniel Gylling, Yellowbird.

För frågor, kontakta:
Ulrika Grönérus, kommunikationsansvarig Film i Väst
ulrika.gronerus@filmivast.se

Nya stjärnskott klara för Ruben Östlunds Triangle of Sadness4.2.2020 16:02:26 CETPressmeddelande

Nu presenteras skådespelarna för Ruben Östlunds kommande film Triangle of Sadness, en episk satir som utspelar sig i modevärlden och de superrikas universum. Den internationella ensemblen kommer ledas av unga skådespelarstjärnskotten Harris Dickinson och Charlbi Dean ackompanjerade av den trefaldigt Oscar©-nominerade Woody Harrelson. Inspelningarna påbörjas den 19 februari i Göteborg och Trollhättan och fortsätter därefter på en lyxyacht i den grekiska övärlden. Filmen beräknas ha premiär 2021 och SF Studios kommer att distribuera filmen i Norden. Filmen produceras av Erik Hemmendorff, Plattform Produktion och Philippe Bober, Coproduction Office, i samproduktion med Film i Väst bland andra.

Pressinbjudan: Ser du månen, Daniel24.1.2020 15:06:06 CETPressmeddelande

Den verklighetsbaserade danska biosuccén Ser du månen, Daniel, av Niels Arden Oplev och Anders W. Berthelsen spelades in i Göteborg förra året. Nu visas den på Göteborg Film Festivals Galasektion. Filmen har setts av 475 000 på dansk bio och blev den mest sedda danska filmen på bio förra året. Tisdag 28 januari inbjuds media att träffa Niels Arden Oplev, Anders W. Berthelsen och skådespelaren Esben Smed för intervjuer.