Två års väntan är över: Nu öppnar IKEAs julbord igen

Torsdagen den 18 november öppnar IKEAs populära julbord igen. Därmed är två års väntan på ett av landets största julbord - på grund av covid 19 - över. Årets julbord innehåller jul-rätter som till exempel cheesecake med tångkorn och Janssons frestelse.

Nu öppnar IKEAs julbord igen. Årets julbord innehåller jul-rätter som till exempel cheesecake med tångkorn och Janssons frestelse. (Inspirationsbild – för att se vad julbordet exakt innehåller besök IKEA.se)

- Vi har verkligen sett fram emot att få välkomna våra gäster på julbord igen. Vi kommer att servera ett traditionellt julbord i år, med sill, lax och köttbullar, så klart. Godsaker som krämig grönkålssallad, cheesecake med tångkorn och klassisk Janssons frestelse står också på bordet, säger Marcus Carlsson, Country Food Manager på IKEA Sverige.

För de som föredrar en helt växtbaserad julmatsupplevelse erbjuder IKEA en vegetarisk jultallrik med veggie hot dog, plantbullar, rödkålssallad, grönkålssallad och sötpotatisklyftor.

IKEAs julbord serveras varje dag från klockan 12:00 i samtliga IKEAs restauranger utom Örebro* från och med den 18 november till och med den 23 december.

Priset är 149:- för IKEA Family-medlemmar (ord.pris 249:-) och 39:- för barn upp till 13 år. Vegetarisk jultallrik: 49:-

Läs mer om vilka rätter som serveras och få mer information om julbordet här

*Restaurangen på varuhuset i Örebro byggs just nu om.

För de som föredrar en helt växtbaserad julmatsupplevelse erbjuder IKEA en vegetarisk jultallrik med veggie hot dog, plantbullar, rödkålssallad, grönkålssallad och sötpotatisklyftor.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 161 miljoner besök under verksamhetsåret 2020. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

IKEA fasar ut plast – senast 2028 ska förpackningarna vara fria från plast23.11.2021 12:05:08 CET | Pressmeddelande

I linje med sitt åtagande att ha en positiv inverkan på människor och planet fasar IKEA nu ut plasten från sina förpackningar. Utfasningen sker i flera steg och omfattar till en början alla nya produkter för att senast 2028 omfatta hela sortimentet. Målet är att minska plastavfall och föroreningar samtidigt som IKEA är med och driver på omställningen till förpackningar tillverkade av förnybara och återvunna material.

IKEA erbjuder en bättre deal för plånbok och planet på Black Friday 19.11.2021 07:41:04 CET | Pressmeddelande

För andra året i rad uppmanar IKEA Sverige sina kunder att spara på både plånbok och planet under Black Friday. Detta genom att uppmärksamma sina tjänster för begagnat och köpa tillbaka gamla IKEA möbler med extra bra betalning. Nytt för i år är även extra bra priser på allt i Cirkulärbutiken – en butik som nu även finns online. Här vill IKEA inspirera till mer hållbara val i vardagen genom att ge inredning och möbler en andra chans och hem till ett lägre pris.

IKEA öppnar hållbarhetsbutiker för att hjälpa fler att leva ett mer hållbart liv hemma 4.11.2021 09:46:41 CET | Pressmeddelande

Nu öppnar Ingka Group* hållbarhetsbutiker på alla sina varuhus i Sverige. En satsning på tips kring vad du konkret kan göra för att leva ett mer hållbart liv hemma. I de nya butikerna erbjuder IKEA inspiration och information samt presenterar produkter och tjänster som visar att hållbarhet kan vara både prisvärt och attraktivt.