Två av tre kan tänka sig vidareutbildning för att få nytt jobb

En ny undersökning visar att två av tre svenskar, 65 procent, uppger att de skulle kunna tänka sig att vidareutbilda sig för att få ett nytt jobb. Och ju yngre man är, desto mer positivt inställd är man till tanken på att plugga vidare.

– Med den förändring vi just nu genomgår på arbetsmarknaden kommer vidareutbildning vara väldigt viktigt för att kunna få nytt jobb när konjunkturen vänder. Därför är det bra att många är så positivt inställda att lära sig nytt för att bli mer attraktiva på arbetsmarknaden, säger Mikael Jansson, vd på ManpowerGroup Sverige.

Två av tre svenskar uppger i ManpowerGroups undersökning Work Life att de kan tänka sig att vidareutbilda sig för att få nytt jobb. Ju yngre man är, desto mer positivt inställd är man till tanken på att plugga vidare. Men hela sex av tio som är över 45 år, 57 procent, är positiva till en vidareutbildning.

– Regeringen har föreslagit ett antal viktiga satsningar, bland annat fler utbildningsplatser på universitet och högskola. Men även arbetsgivare i de branscher där det råder kompetensbrist och efterfrågan på arbetskraft måste ta sitt samhällsansvar och satsa på utbildningsinsatser som snabbt hjälper folk i arbete, säger Mikael Jansson.

Den svenska arbetsmarknaden har nått rekordhöga nivåer på varsel under våren och Arbetsförmedlingen har gett en prognos om 11 procent arbetslöshet under sommaren, arbetslösheten väntas stiga fram till början av 2021 och toppa på 11,4 procent för att därefter långsamt vända nedåt, till följd av pandemin, enligt Arbetsförmedlingen.

Helene Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel. Den senaste undersökningen genomfördes av Inizio på uppdrag av ManpowerGroup under december 2019 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 3 878 personer har svarat på undersökningen. Frågorna som ställdes var:

1. För att få nytt jobb, vad skulle du kunna tänka dig att göra?

Alla

Man

Kvinna

Upp till 29 år

30 till 45 års ålder

45 år och uppåt

Besöka företaget jag vill jobba på

Gå en utbildning

Ta hjälp av en jobbcoach

Spela in en video där jag presenterar mig själv

Ljuga på mitt CV

Inget av ovanstående

Tveksam, vet ej

Gustavlundsvägen 18
16102 Bromma

020-375 375http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta, utveckla och leda talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Våra innovativa lösningar hjälper varje år organisationer att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter människor i arbete. ManpowerGroup™ i Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Prognos: Arbetsgivare fruktar sämre arbetsmarknad än under finanskrisen9.6.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Den globala hälsokrisen slår hårt mot sysselsättningen i Sverige under det kommande kvartalet, enligt en prognos från svenska arbetsgivare. Prognosen är en av de svagaste i hela Europa. Sysselsättningstrenden ligger på dystra -12 procent för det tredje kvartalet 2020, en minskning på hela 22 procentenheter jämfört med prognosen inför andra kvartalet. Det visar ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer.

Digitala matchningstjänster för jobb under coronakrisen25.5.2020 07:53:56 CESTPressmeddelande

Coronapandemin har lett till att tjänster som hjälper folk ut på arbetsmarknaden har flyttat till digitala kanaler, vilket gör att fler får tillgång till hjälpen oavsett var i landet man befinner sig. Bara under april kom 100 personer i arbete efter att ha gått stöd- och matchningsprogrammet hos Manpower. Arbetsförmedlingen öppnar nu upp för att fler arbetssökande ska få ta del av tjänsten.