Två avgångar till Pyrenéerna från Kalmar i vinter

När researrangören Quality Travel i dagarna släpper sina skidresor för kommande vinter, får Kalmar två direktavgångar till de populära pyreneiska skidorterna Andorra och Baqueira-Beret.

Grandvalira, Andorra

Pyrenéerna är ännu relativt outforskat bland svenskarna, men desto mer välbesökt av sydeuropéerna. Med pister belägna på över 2500 meters höjd är det ett av de mest snö- och solsäkra skidområdena i Europa.

Andorra, som gränsar till både Frankrike och Spanien, finns två skidsystem och ett antal byar med direkt access till backarna. Det största systemet, Grandvalira, har 210 km pist, 67 toppmoderna liftar och 118 nedfarter utformade med olika längd och svårighetsgrader. Systemet Vallnord är uppdelat i Arcalís och Arinsal/Pal, vart och ett med sin speciella karaktär och nära 100 km pistlängd. Andorra är också ett taxfreeland med ett stort utbud av restauranger, barer och shopping

På den spanska sidan ligger orterna Baqueira och Beret, Spaniens största skidsystem, där bl. a landets kungahus brukar förlägga sina skidsemesterar. Området bjuder på hela 165 km välpreparerad pist i storslagen natur.

Såväl Andorra som Baqueira-Beret stoltserar med långa, breda backar och ändå stora offpistmöjligheter, nästan obefintliga liftköer, 300 soldagar per år och rikligt med snö.

Resorna från Kalmar är förlagda vecka 6 och 10, med avresa söndag 1 februari samt 2 mars. Flyget avgår på morgonen och återkommer en vecka senare på eftermiddagen. Resenärerna landar i spanska Lleída, varifrån en transferbuss tar dem vidare till respektive resmål och hotell.

- Vi är glada över det fina samarbete vi har med Kalmar Öland Airport och den möjlighet det innebär att få erbjuda upptagningsområdet ännu en vinter med direktflyg till Andorra och Baqueira från Kalmar, säger Ulf Östmark, VD Quality Travel. Den positiva respons vi fått från tidigare års resenärer har varit fantastisk varför vi räknar med en kraftig anstormning när vi nu släpper kommande vinterprogram, avslutar Ulf.

Grandvalira, Andorra

Välkommen till vida världen - Now boarding från Kalmar Öland Airport

Kalmar Öland Airport AB är ett av Kalmar Kommun helägt bolag som i samverkan med kommunen och näringslivet i Kalmarregionen ska utveckla, driva och förvalta Kalmar flygplats. Bolaget ska tillvarata och utveckla tillgängliga och framtida flygkommunikationer mellan Kalmarregionen och andra delar av Sverige samt övriga världen.

Varje dag flyger närmre 700 människor till eller från Kalmar Öland Airport. Vi har runt 50 reguljära avgångar i veckan till Stockholm Arlanda och Bromma, varifrån du smidigt kan ta dig vidare till i princip hela världen. Vi har också en omfattande chartertrafik till Grekland, Spanien och Turkiet, skidresor till Pyrenéerna samt weekendcharter till olika europeiska städer över året.

Lågtryck ute men högtryck i reseförsäljningen hos Ving - mer än en fjärdedel av Vings resor från Kalmar Öland Airport är redan bokade9.1.2018 11:59:00 CETPressmeddelande

37 % upp när Ving släpper nästa vinters resor från Kalmar14.12.2017 11:17:00 CETPressmeddelande