Två beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Här bifogas två beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd i dag, onsdagen den 26 september 2018.

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                            Jacob Svensson
Förening:                       Almtuna IS
Adress:                          Verkstadsgatan 10 G, 75323 UPPSALA
Matchdatum:                 2018-09-23
Mellan:                           MODO Hockey - Almtuna IS, HockeyAllsvenskan
Domare/Anmälare         Pierre Schilken
Avstängningsperiod     2018-09-24 - 2018-10-12, 6 match(er)
Böter                              4 312:- betalas senast 2018-10-26

BESLUT
Efter match penalty i match mellan MODO Hockey – Almtuna IS, Hockey Allsvenskan, den 23 september 2018 åläggs Jacob Svensson, Almtuna IS, följande straff för checking to the head:

1. Avstängning fr.o.m. den 24 september 2018 t.o.m. 12 oktober 2018. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.
  2. Böter om 4 312 kr. Böterna ska vara inbetalade inom 30 dagar från dagen för detta beslut. Disciplinnämnden erinrar om att utebliven betalning kan efter anmälan leda till ny bestraffning.
    Avstängningen bedöms motsvara sex matcher inklusive den automatiska avstängningen som följer av ett match penalty.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan och en filmsekvens från händelsen. Jacob Svensson har valt att inte yttra sig.
Anmälan: I samband avblåsning glider MODOs Oskar Pettersson och Almtunas Jacob Svensson in i sargen, Gruff uppstår. I samband med detta crosscheckar Jacob Svensson motspelaren i ansiktet på ett våldsamt sätt.
Disciplinnämnden gör följande bedömning Filmsekvensen ger stöd för uppgifterna i anmälan. Nämnden finner det utrett att Jacob Svensson gjort sig skyldig till vad som beskrivits i anmälan. Regeln om checking to the head bör ha prioritet framför regeln om cross checking i detta fall. Förseelsen bör således föranleda en avstängning för checking to the head. Avstängningens längd bestäms till en tid som bedöms motsvara sex matcher inklusive den automatiska avstängningen som följer av ett match penalty. Han ska dessutom betala böter med det belopp som framgår av beslutet. Vid straffmätningen har nämnden särskilt beaktat följande nyckelfaktorer:

1. Förseelsen är våldsam och uppsåtlig
  2. Skaderisken är uppenbar
  3. Förseelsen är oprovocerad och sker efter avblåsning

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 44

På disciplinnämndens vägnar

Johan Nordin

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                             Sabrina Zollinger
Förening:                        HV 71
Adress:                           Kinnarps Arena, 55454 JÖNKÖPING
Matchdatum:                  2018-09-21
Mellan:                            HV 71 - Brynäs IF, SDHL
Domare/Anmälare         Magnus Carlsson, huvudtränare Brynäs
Avstängningsperiod     2018-09-26 - 2018-10-07, 4 match(er)

BESLUT
Efter match mellan HV 71 och Brynäs IF, SDHL, den 21 september 2018, åläggs Sabrina Zollinger, HV 71, följande straff för otillåten tackling (illegal hit):
Avstängning fr.o.m. den 26 september 2018 t.o.m. 7 oktober 2018. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.
Avstängningen bedöms motsvara 4 matcher.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan från Magnus Carlsson, huvudtränare i Brynäs, ett yttrande från Sabrina Zollinger genom Lucas Frey, tränare i HV 71, samt filmsekvenser från händelsen.
Anmälan: Vill anmäla en händelse från matchen mellan HV 71-Brynäs 21/9 2018. Brynäs spelare nr:53 kommer med pucken efter vänster kant i mittzon; åker in i HV 71 zon och viker av efter blålinjen. HV 71 spelare nr 10 åker och backcheckar mitt i neutral zon ner mot egen zon, HV 71 spelare ser Brynäs spelare nr 53 och viker av i 90 grader och delar ut en open ice tackling som tar mycket olyckligt på Brynäs spelare nr 53. Brynäs spelare nr 53 försöker spela vidare men kliver av matchen med hjärnskakning. HV 71 spelare nr 10 ser Brynäs spelare hela vägen men försöker inte undvika kollisionen utan söker upp Brynäs spelare och delar ut en i mitt tycke mycket onödig tackling.
Sabrina Zollinger genom Lucas Frey har uppgett följande. I spoke with her after the game and her thought was #53 was going down the side wall since she had so much time and space there. Sabrina was taking ice as #53 made a fast 90 degree turn and they collided. It was not on purpose at all. In the video it shows the collision when it is stick on puck, both skates are on the ice, elbows are down, zero head contact. I think the referee made a good decision on this play. Sabrina Zollinger is a very skilled player and would never do that on purpose. She is very sad about the situation. Jennifer Wakefield is known to run over people and cheap shot. That is not Hockey in my eyes. During the same game she had many dirty plays I will attach below. After this collision happened the next face off she cross checked out captain in the head and said “ you guys better keep your fucking head up” during the next period she was running around trying to kill players.

Disciplinnämnden gör följande bedömning. Filmsekvensen ger stöd för uppgifterna i anmälan. Nämnden finner det utrett att Sabrina Zollinger gjort sig skyldig till en otillåten tackling. Förseelsen bör föranleda en avstängning. Avstängningens längd bestäms till en tid som bedöms motsvara fyra matcher. Vid straffmätningen har nämnden särskilt beaktat följande nyckelfaktorer:

• Det är fråga om en medveten tackling som blir våldsam
  • Stor skaderisk

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 76.

På disciplinnämndens vägnar

Johan Nordin

Johan NordinVice ordförande i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Abonnera på våra pressmeddelanden.