Två beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Här bifogas två beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd i dag, fredagen den 7 december 2018.

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                            Nick Sörensen
Förening:                       Linköping HC
Adress:                          Gumpekullavägen 1, 58278 LINKÖPING
Matchdatum:                 2018-12-06
Mellan:                           Brynäs IF - Linköping HC, SHL
Domare/Anmälare         Christer Lärking
Avstängningsperiod     2018-12-07 - 2018-12-08 - 1 match(er)

BESLUT
Efter match mellan Brynäs IF och Linköping HC, SHL, den 6 december 2018, åläggs Nick Sörensen, Linköping HC, följande straff för slashing:
Avstängning fr.o.m. den 7 december 2018 t.o.m. 8 december 2018. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.
Avstängningen bedöms motsvara en match.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan som skett i efterhand av ansvarig för SHL:s situationsrum, Christer Lärking, ett yttrande från Nick Sörensen och Fredrik Emvall samt en filmsekvens från händelsen.
Anmälan: När det återstår 56 sekunder av ordinarie speltid så är det spel i Brynäs försvarszon. Linköpingsspelaren nr 20 Sörensen och Brynässpelaren nr 74 Danielsson åker förbi Brynäsmålvakten när Danielsson trycker till Sörensen med en crosschecking i ryggen. Sörensen bromsar till och med bägge händerna slår ett våldsamt slag som träffar över Danielssons högra hand.
Nick Sörensen har uppgett följande. Jag får en hård crosschecking i ryggen från Danielsson när jag inte är puckförare eller inblandad i en spelsituation. Jag är helt oförberedd på det och vänder mig om och utdelar en slashing på benet. Den är inte hård och är riktad mot benet.
Fredrik Emvall, General Manager i Linköping HC, har härutöver uppgett att han inte anser att slashingen träffar handen utan benet och att den inte är våldsam och därför inte motiverar en disciplinär påföljd.
Disciplinnämnden gör följande bedömning Filmsekvensen ger stöd för uppgifterna i anmälan. Nämnden finner det utrett att Nick Sörensen gjort sig skyldig till en slashing på sätt som framgår av anmälan. Nick Sörensen ålades en disciplinär tillrättavisning av Riksidrottsförbundet den 11 april 2018 (RIN 201-206/18-14 SIF:s ärende 005425). Med anledning härav och då nu aktuell förseelse inte kan betraktas som ringa kan påföljden denna gång, oaktat att den tidigare förseelsen var av annan karaktär, inte stanna vid en tillrättavisning. Istället ska en kortare avstängning utdömas. Vid straffmätningen har nämnden särskilt beaktat följande nyckelfaktorer:

• Det är fråga om ett våldsamt slag med klubban mot en icke puckförande spelare
  • Återfall efter tidigare tillrättavisning

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 61

På disciplinnämndens vägnar

Johan Nordin

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                             Stefan Lassen
Förening:                        Almtuna IS
Adress:                           Verkstadsgatan 10 G, 75323 UPPSALA
Matchdatum:                  2018-12-05
Mellan:                             Almtuna IS - HC Vita Hästen, HockeyAllsvenskan
Domare/Anmälare          David Bergman

BESLUT
Efter mellan Almtuna IS och HC Vita Hästen, HockeyAllsvenskan, den 5 december 2018 beslutar disciplinnämnden följande avseende anmälan mot Stefan Lassen, Almtuna IS, för huvudtackling (checking to the head):
Anmälan lämnas utan bifall.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan, ett yttrande från Stefan Lassen samt en filmsekvens från händelsen.
Anmälan: Efter 2:01 i den andra perioden tacklar Almtunas nr.14 Stefan Lassen Vita Hästens nr. 27 Arvid Degerstedt i huvudet. Detta uppfattades inte under matchen, varför en efteranmälan nu upprättas. Arvid Degerstedt försöker nå en passning från en lagkamrat och sträcker sig efter pucken, men Lassen hinner före till pucken och fullföljer sedan tacklingen på den då redan lågt ställde Degerstedt. Tacklingen träffar med kraften mot huvudet.
Stefan Lassen har uppgett följande. Stefan Lassen blir anmäld på en helt schysst tackling, Stefan och Arvid spelar båda efter puck i moment 1. Stefan spelar blad/blad-kropp/kropp får bort pucken ut i mittzon samt att Arvid är låg efter att sträckt sig efter pucken för att få ner den i vår zon. Arvid är låg i sin situation, Stefan spelar med sin arm efter kroppen, Tacklingen träffar i Arvids bröst, faller till isen, blir liggandes. Varken Vita Hästens bås, vi eller domare reagerar på tacklingen då den är utfärdad på ett bra sätt. Har en identiskt situation från förra året på William Quist (mot Björklöven) som åker på en tackling i samma typ av händelse, de blev inte avstängning. De kan omöjligt bli avstängning på Stefan. David Bergman med sina linjemän ser situationen på vår jumbotron flertalet gånger och tar ingen utvisning efter de dom sett flera gånger. Både huvuddomare David Bergman och supervisor efter matchen informerar INTE oss att denna händelse kommer bli anmäld i efterhand, vilket har varit klara tydliga direktiv från vårt ligamöte med domarna innan säsongen att de ska direkt efter match informera laget (vi i de här fallet) att en anmälan kommer ske i efterhand.
Disciplinnämnden gör följande bedömning. Nämnden anser inte att utredningen ger stöd för att Stefan Lassen gjort sig skyldig till en otillåten huvudtackling. Nämnden anser inte heller att det finns stöd för att det rör sig om någon annan förseelse som skulle motivera ytterligare bestraffning. Anmälan lämnas därför utan bifall. Vid denna bedömning har nämnden särskilt beaktat följande nyckelfaktorer:

• Det är en kamp om pucken där Arvid Degerstedt sträcker sig efter pucken och blir låg precis innan tacklingsögonblicket
  • Tacklingen, som sker Nord-Syd, utförs med armarna längs kroppen och utan någon

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 44.

På disciplinnämndens vägnar

Johan Nordin