Två beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Här bifogas två beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd i dag, torsdagen den 20 december 2018.

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                           Tim Söderlund 1998-01-23
Förening:                      Frölunda HC
Adress:                         Box 12127, 40242 GÖTEBORG
Matchdatum:                2018-12-19
Mellan:                          Timrå IK - Frölunda HC, SHL
Domare/Anmälare        Christer Lärking
Avstängningsperiod    2018-12-20 - 2018-12-28 - 3 match(er)
Böter                             5 035:- betalas senast 2019-01-20,

BESLUT

Efter match mellan Timrå IK och Frölunda HC, SHL, den 19 december 2018 åläggs Tim Söderlund, Frölunda HC, följande straff för huvudtackling (Checking to the head):

1. Avstängning fr.o.m. den 20 december 2018 t.o.m. den 28 december 2018. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.
  2. Böter om 5 035 kr. Böterna ska vara inbetalade inom 30 dagar från dagen för detta beslut. Disciplinnämnden erinrar om att utebliven betalning kan efter anmälan leda till ny bestraffning.

Avstängningen bedöms motsvara tre matcher.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan som skett i efterhand av SHL:s situationsrum, ett yttrande från Tim Söderlund samt en filmsekvens från händelsen.
Anmälan: När det återstår 31 sekunder av period 2 så kommer Frölundaspelaren nr 9 Söderlund med hög fart från sidan av målburen. Lägger en backhand mot Timråmålvakten. Söderlund försöker att hoppa i mellan Timrå back och målvakten Svedberg. Söderlund touchar i Timråbacken lite men inte så mycket att det skall betraktas som han blir inknuffad. Söderlunds knä träffar Svedberg i huvudet. Svedberg lämnar isen och återkommer till period 3
Tim Söderlund har uppgett följande. Jag kommer med fart i mittzon och åker förbi en back och ser att jag har en gata in mot mål. Jag drar ett skott i farten mot mål och ser att en back är på väg emot mig med avsikten att trycka mig mot mål. Samtidigt ser jag målvaktens klubba och gör allt för att undvika en kollision. Jag var klämd mellan två motståndare och min intention var aldrig att åka på målvakten.
Disciplinnämnden gör följande bedömning Filmsekvensen ger stöd för uppgifterna i anmälan. Nämnden finner det utrett att Tim Söderlund gjort sig skyldig till en huvudtackling. Förseelsen bör föranleda en avstängning. Avstängningens längd bestäms till en tid som bedöms motsvara tre matcher. Han ska dessutom betala böter med det belopp som framgår av beslutet. Vid straffmätningen har nämnden särskilt beaktat följande nyckelfaktorer:

1. Målvakten har inte anledning att förvänta sig fysisk kontakt i målområdet
  2. Skaderisk

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 44.

På disciplinnämndens vägnar

Alexander Ramsay

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                           Marek Daloga
Förening:                      Mora IK
Adress:                         Box 142, 79223 MORA
Matchdatum:                2018-12-19
Mellan:                          Luleå HF - Mora IK, SHL
Domare/Anmälare        Emil Wernström
Avstängningsperiod    2018-12-20 - 2018-12-30 - 4 match(er)
Böter                             34 650:- betalas senast 2019-01-20,

BESLUT
Efter match mellan Luleå HF och Mora IK, SHL, den 19 december 2018 åläggs Marek Daloga, Mora IK, följande straff för otillbörligt uppträdande mot funktionär (Physical abuse of officials):

1. Avstängning fr.o.m. den 20 december 2018 t.o.m. den 30 december 2018. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.

2. Böter om 34 650 kr. Böterna ska vara inbetalade inom 30 dagar från dagen för detta beslut. Disciplinnämnden erinrar om att utebliven betalning kan efter anmälan leda till ny bestraffning.

Avstängningen bedöms motsvara fyra matcher inklusive den automatiska avstängningen som följer av ett match penalty.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan, ett yttrande från Marek Daloga samt en filmsekvens från händelsen.
Anmälan: När det är 4.13 kvar av andra perioden så står jag på blå linje utanför Moras bås.
Moraspelaren nr 71 Daloga spelar ner pucken i anfallszon och blir samtidigt intryckt i sargen och på mig. Luleåspelaren får en klubba i ansiktet och spelarna åker åt varsitt håll. När jag skall åka upp till linjen för att inta min position så tittar Daloga på mig och knuffar till mig i bröstet så att jag är tvungen att greppa tag i sargen för att inte ramla på isen.
Marek Daloga har uppgett följande. Jag puttar till linjemannen utanför vårt bås. Jag har inget ont uppsåt med min handling och kan inte riktigt förklara vad som sker. Tror jag tänker att jag ska ta mig loss från situationen då jag uppfattar att jag sitter fast och han (domaren) trycks emot mig. När jag tittar på händelsen efteråt så ser det konstigt ut och jag förstår när jag ser situationen på video att domaren försöker jobba sig tillbaka till den blå linjen.
Disciplinnämnden gör följande bedömning: Filmsekvensen ger stöd för uppgifterna i anmälan. Nämnden finner det utrett att Marek Daloga gjort sig skyldig till otillbörligt uppträdande mot funktionär. All medveten fysisk kontakt med domare är helt oacceptabelt och är något nämnden ser allvarligt på och som tveklöst bör föranleda en avstängning. Avstängningens längd bestäms till en tid som bedöms motsvara fyra matcher inklusive den automatiska avstängningen som följer av ett match penalty. Han ska dessutom betala böter med det belopp som framgår av beslutet.

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 7 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 40.

På disciplinnämndens vägnar

Alexander Ramsay

Alexander RamsayOrdförande i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Ishockeyns stämma avslutad: Anders Larsson omvald som ordförande och direkt upp- och nedflyttning till SHL och Hockeyallsvenskan införs15.6.2019 10:28:44 CESTPressmeddelande

Idag lördag den 15 juni avslutades Svenska Ishockeyförbundets Förbundsmöte i Stockholm. Anders Larsson omvaldes till ordförande och förbundsmötet beslutade att från säsongen 2020/21 införa direkt upp- och nedflyttning av ett (1) lag mellan serierna på förbundsnivå inom herrishockeyn. I övrigt beslutade Förbundsmötet att förstärka det regionala stödet till ishockeyföreningarna i hela landet genom regionala s.k. sportkontor.