Två beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Här bifogas två beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd i dag, söndagen den 27 januari 2019.

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                             Leon Bristedt
Förening:                        Rögle BK
Adress:                           Ishallsvägen, 26254 ÄNGELHOLM
Matchdatum:                  2019-01-26
Mellan:                            Rögle BK - Luleå HF, SHL
Domare/Anmälare         Situationsrummet
Avstängningsperiod     2019-01-27 - 2019-02-02 - 3 match(er)
Böter                              6 250:- betalas senast 2019-02-27, 1 match(er)

BESLUT
Efter match mellan Rögle BK och Luleå HF, SHL, den 26 januari 2019, åläggs Leon Bristedt, Rögle BK, följande straff för huvudtackling (checking to the head):

1. Avstängning fr.o.m. den 27 januari 2019 t.o.m. den 2 februari 2019. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.
  1. Böter om 6 250 kr. Böterna ska vara inbetalade inom 30 dagar från dagen för detta beslut. Disciplinnämnden erinrar om att utebliven betalning kan efter anmälan leda till ny bestraffning.

Avstängningen bedöms motsvara tre matcher.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av en anmälan, ett yttrande från Leon Bristedt samt en filmsekvens från händelsen.
Anmälan: 6.30 in i period 3 så är det 2 Luleåspelare och 1 Röglespelare som kampar om pucken utmed långsargen i Luleås försvarszon. Luleåspelaren nr 16 Olausson får tag i pucken och spelar iväg den. Röglespelaren nr 67 Bristedt kommer in från sidan och tacklar Olausson i huvudet när Olausson är i en sårbar position. Bristedt ställer om skridskorna och förflyttar tyngdpunkten åt vänster när han tacklar Olausson.
Leon Bristedt har uppgett följande. Tacklingen träffar olyckligt. I samma moment som tackling ska utdelas backar Luleåspelaren samtidigt som hans överkropp faller framåt. Jag upplever att Luleå spelaren förstärker situationen men jag är glad över att ingen skada skedde och att han spelade vidare bytet efter.
Disciplinnämnden gör följande bedömning. Filmsekvensen ger stöd för uppgifterna i anmälan. Nämnden finner det utrett att Leon Bristedt gjort sig skyldig till en huvudtackling. Förseelsen bör föranleda en avstängning. Avstängningens längd bestäms till en tid som bedöms motsvara tre matcher. Han ska dessutom betala böter med det belopp som framgår av beslutet. Vid straffmätningen har nämnden särskilt beaktat följande nyckelfaktorer:

• Den tacklande spelaren är tredje man in i situationen.
  • Tacklingen utdelas från blindside.
  • Relativt lite kraft i tacklingen.

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 44.

På disciplinnämndens vägnar

Alexander Ramsay

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                             Erik Walli-Walterholm
Förening:                        Djurgårdens IF
Adress:                           Box 2, 12125 STOCKHOLM-GLOBEN
Matchdatum:                  2019-01-26
Mellan:                            Frölunda HC - Djurgårdens IF, SHL
Domare/Anmälare         Situationsrummet
Avstängningsperiod     2019-01-27 - 2019-01-31 - 2 match(er)

BESLUT

Efter match mellan Frölunda HC och Djurgårdens IF, SHL, den 26 januari 2019, åläggs Erik Walli-Walterholm, Djurgårdens IF, följande straff för charging:
Avstängning fr.o.m. den 27 januari 2019 t.o.m. den 31 januari 2019. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.
Avstängningen bedöms motsvara två matcher.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av en anmälan, ett yttrande från Erik Walli-Walterholm samt en filmsekvens från händelsen.
Anmälan: När det är 6 minuter kvar av period 3 så är pucken nere i Frölundas försvarszon. Frölundaspelaren nr 56 Sigalet har pucken och är upptagen med Djurgårdsspelaren nr 13 som Sigalet vänder bort. Djurgårdsspelaren nr 24 Walli-Walterholm Kommer uppifrån blå linje glidande med fart. Walli-Walterholm hoppar in tacklingen i ryggen på Sigalet nära sargen och Sigalet ramlar in i sargen. Alternativ bestraffning är Checking from behind.
Erik Walli-Walterholm har uppgett följande. Om man tittar på repriserna noggrant så kan man urskilja att Erik Walli Walterholm inte hoppar in i Frölundas spelare Sigalet med avsikt utan att Walli Walterholm träffar sin medspelare Petteri Wirtanens ben vilket gör att han förlorar balansen och flyger in i Frölunda-spelaren Jonathan Sigalet. Vi håller med om att tacklingen trots förlusten av balans är att anse som ”checking from behind”, vilket i matchen endast borde renderat i straffet 2+10 min och inte matchstraff. Men mot bakgrund av att Walli Walterholm just förlorar balansen innan kollisionstillfället så kan inte tacklingen anses vara avsiktlig, respektlös eller våldsam i sådan utsträckning att det ska rendera i en fällande dom från disciplinnämnden.
Disciplinnämnden gör följande bedömning. Filmsekvensen ger stöd för uppgifterna i anmälan. Nämnden finner det utrett att Erik Walli-Walterholm gjort sig skyldig till en charging. Även om effekten förstärks av att Erik Walli-Walterholm snubblar strax före tacklingsögonblicket är farten och kraften i tacklingen sådan att förseelsen bör föranleda en avstängning. Avstängningens längd bestäms till en tid som bedöms motsvara två matcher. Vid straffmätningen har nämnden särskilt beaktat följande nyckelfaktorer:

• Tacklingen utdelas mot ryggen på en spelare som står i ett utsatt läge.
  • Hög fart.

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 42.

På disciplinnämndens vägnar

Alexander Ramsay

Alexander RamsayOrdförande i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Abonnera på våra pressmeddelanden.