Två beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Här bifogas två beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd i dag, onsdagen den 30 januari 2019.

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                             Jesper Jensen
Förening:                       Skellefteå AIK
Adress:                          Box 185, 93122 SKELLEFTEÅ
Matchdatum:                 2019-01-29
Mellan:                           Skellefteå AIK - Rögle BK, SHL
Domare/Anmälare         Situationsrummet
Avstängningsperiod     2019-01-30 - 2019-02-21 - 6 match(er)
Böter                              73 313:- betalas senast 2019-03-01

BESLUT
Efter match mellan Skellefteå AIK och Rögle BK, SHL, den 29 januari 2019 åläggs Jesper Jensen, Skellefteå AIK, följande straff för huvudtackling:

1. Avstängning fr.o.m. den 30 januari 2019 t.o.m. den 21 februari 2019. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning. Avstängningen omfattar dock inte internationellt landslagsspel.
  2. Böter om 73 313 kr. Böterna ska vara inbetalade inom 30 dagar från dagen för detta beslut. Disciplinnämnden erinrar om att utebliven betalning kan efter anmälan leda till ny bestraffning.

Avstängningen bedöms motsvara sex matcher.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan och en filmsekvens från händelsen. Jesper Jensen har beretts tillfälle att yttra sig, men avstått.
Anmälan: Tidpunkt 2.21 av period 3. Röglespelaren nr 72 Zaar försöker stöta till pucken som åker ner mot långsargen och Zaar åker efter och spelar ner den i zon. Skellefteåspelaren nr 40 Jensen åker efter Zaar och viker ut sin högra armbåge och träffar Zaar rakt i huvudet.
Disciplinnämnden gör följande bedömning Filmsekvensen ger stöd för uppgifterna i anmälan. Nämnden finner det utrett att Jesper Jensen gjort sig skyldig till en huvudtackling. Förseelsen bör föranleda en avstängning. Jesper Jensen blev i beslut i oktober 2018 avstängd fem matcher för en huvudtackling (ärende nr D-SIF-006100) och det rör sig alltså nu om återfall i samma typ förseelse, vilket medför straffskärpning utifrån grundförseelsen. Avstängningens längd bestäms till en tid som bedöms motsvara sex matcher. Han ska dessutom betala böter med det belopp som framgår av beslutet. Vid straffmätningen har nämnden särskilt beaktat följande nyckelfaktorer:

1. Tackling sker medvetet mot huvudet med armbåge
  2. Tacklingen sker från blind side och är onödig och respektlös
  3. Skaderisk
  4. Det är fråga om återfall i liknande förseelse

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 44.

På disciplinnämndens vägnar

Alexander Ramsay

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                            Kristian Näkyvä
Förening:                       Örebro HK
Adress:                          Orvar Bergmarks Plats 5, 70223 ÖREBRO
Matchdatum:                 2019-01-29
Mellan:                           Örebro HK - Frölunda HC, SHL
Domare/Anmälare         Situationsrummet
Avstängningsperiod     2019-01-30 - 2019-01-31 - 1 match(er)

BESLUT
Efter match mellan Örebro HK och Frölunda HC, SHL, den 29 januari 2019, åläggs Kristian Näkyvä, Örebro HK, följande straff för en spark mot motspelare (Kicking a player):
Avstängning fr.o.m. 30 januari 2019 t.o.m. 31 januari 2019. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.
Avstängningen bedöms motsvara en match.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan, ett yttrande från Kristian Näkyvä samt en filmsekvens från händelsen.
Anmälan: 4.28 kvar av period 3 så är det först ett avslag i zon och pucken blockeras av Örebro målvakten. Örebrospelaren nr 51 Näkyvä ligger på rygg och Frölundaspelaren nr 59 Hjalmarsson står upp tillsammans med 2 Örebrospelare och knuffas lite. Liggande Näkyvä sparkar upp sin högra skridsko/smalben mellan benen på Hjalmarsson som faller till isen med smärtor.
Kristian Näkyvä har uppgett följande. En kampsituation där Jag blir omkull tryckt av Hjalmarsson och hamnar i en position på rygg. Jag försöker att ta mig bort från situationen så fort jag kan och i den i fall rörelsen åker min överkropp bakåt och får benet att åka upp. Jag har ingen avsikt att sparka överhuvudtaget utan enbart ta mig upp och bort från situationen. Jag har även tittat på videosekvensen från olika vinklar och känslan är att Hjalmarsson förstärker hela situation för att jag ska bli straffad.
Disciplinnämnden gör följande bedömning Filmsekvensen ger stöd för uppgifterna i anmälan. Nämnden finner det utrett att Kristian Näkyvä gjort sig skyldig till en spark mot motspelare. Förseelsen bör föranleda en avstängning. Avstängningens längd bestäms till en tid som bedöms motsvara en match. Vid straffmätningen har nämnden särskilt beaktat följande nyckelfaktorer:

1. Det är fråga om en medveten sparkrörelse
  2. Relativt låg skaderisk

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 49.

På disciplinnämndens vägnar

Alexander Ramsay