Två beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Här bifogas två beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd i dag, tisdagen den 20 augusti 2019.

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                         Denis Tolpeko
Förening:                    AIK
Adress:                       Gårdsvägen 4, 16970 SOLNA
Matchdatum:              2019-08-17
Mellan:                        AIK - Västerås IK, Preseason games
Domare/Anmälare      Anders Sandahl
Avstängningsperiod  2019-08-20 - 2019-08-29 - 2 match(er)

BESLUT
Efter match penalty i match mellan AIK och Västerås IK, träningsmatch, 2019-08-17, åläggs Denis Tolpeko, AIK, följande straff för fighting:
Avstängning fr.o.m. den 20 augusti 2019 t.o.m. den 29 augusti 2019. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.
Avstängningen bedöms motsvara 2 matcher.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan samt en filmsekvens från händelsen. Denis Tolpeko har getts tillfälle att yttra sig men har, via AIK, förklarat att han inte har något att tillägga.
Anmälan: 14:21 in i andra perioden så uppstår det ett gruff mellan AIK:s spelare nr:55 Denis Tolpeko och Västerås spelare nr:4 Alexander Younan. Båda spelarna släpper sina handskar och slår varandra upprepade gånger mot huvudet. Ingen av spelarna skadades men får lämna matchen med rubriceringen match penalty fighting.
Disciplinnämnden: Anmälan vinner stöd av filmsekvensen och det är utrett att Denis Tolpeko gjort sig skyldig till fighting på sätt som påstås i anmälan. Förseelsen är bestraffningsbar och bör leda till en avstängning vars längd bedöms motsvara två matcher. Vid straffmätningen har nämnden särskilt beaktat följande nyckelfaktor:

• Slag mot huvudet utan handskar

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 47.

På disciplinnämndens vägnar

Alexander Ramsay

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                         Alexander Younan
Förening:                    Västerås IK
Adress:                       ABB Arena Nord, 72217 VÄSTERÅS
Matchdatum:              2019-08-17
Mellan:                        AIK - Västerås IK, Preseason games
Domare/Anmälare      Anders Sandahl
Avstängningsperiod  2019-08-20 - 2019-08-22 - 2 match(er)

BESLUT
Efter match penalty i match mellan AIK och Västerås IK, träningsmatch, 2019-08-17, åläggs Alexander Younan, Västerås IK, följande straff för fighting:
Avstängning fr.o.m. den 20 augusti 2019 t.o.m. den 22 augusti 2019. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.
Avstängningen bedöms motsvara 2 matcher.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan, ett yttrande från Alexander Younan samt en filmsekvens från händelsen.
Alexander Younan: Min syn på situationen är den att AIK:s spelare nr 55 Tolpeko tacklade mig från blindside nere i AIK:s zon tidigare i samma byte. Som tur är tog inte tacklingen så allvarligt. Senare i samma byte hamnade vi framför vårt mål och diskussion uppstod, vilket utvecklades till bråk där deras spelare nr 55 Tolpeka kastade handskarna. Jag gjorde detsamma för att kunna försvara mig.
Disciplinnämnden: Anmälan vinner stöd av filmsekvensen och det är utrett att Alexander Younan gjort sig skyldig till fighting på sätt som påstås i anmälan. Förseelsen är bestraffningsbar och bör leda till en avstängning vars längd bedöms motsvara två matcher. Vid straffmätningen har nämnden särskilt beaktat följande nyckelfaktor:

• Slag mot huvudet utan handskar

På disciplinnämndens vägnar