Två beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Här bifogas två beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd i dag, söndagen den 3 november 2019.

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                        Robin Söderqvist
Förening:                   IK Oskarshamn
Adress:                      Döderhultsvägen 5b, 57231 OSKARSHAMN
Matchdatum:             2019-11-02
Mellan:                       HV 71 - IK Oskarshamn, SHL
Domare/Anmälare     Situationsrummet
Avstängningsperiod 2019-11-03 - 2019-11-16 - 2 match(er)
Böter                          3 750:- betalas senast 2018-12-03

BESLUT

Efter match mellan HV 71 och IK Oskarshamn, SHL, den 2 november 2019 åläggs Robin Söderqvist, IK Oskarshamn, följande straff för bensvepning (Slew-footing):

1. Avstängning fr.o.m. 2019-11-03 t.o.m. 2019-11-16. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.
  2. Böter om 3 750 kr. Böterna ska vara inbetalade inom 30 dagar från dagen för detta beslut. Disciplinnämnden erinrar om att utebliven betalning kan efter anmälan leda till ny bestraffning.

Avstängningen bedöms motsvara två matcher.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan, ett yttrande från Robin Söderqvist samt en filmsekvens från händelsen.
Anmälan: 10.20 kvar av period 3 så är det spel i Oskarshamns försvarszon vid kortsargen. HV71 spelaren nr 20 Sandin kämpar loss pucken som hamnar bakom målet. Oskarshamnsspelaren nr 63 Söderqvist hamnar vid sidan av Sandin och driver upp klubban och handskarna högt på överkroppen på Sandin samtidigt som Söderqvist med sitt vänstra ben sveper bord skridskorna på Sandin. Sandin åker i isen med ryggen före och har ingen chans att försvara eller skydda sig.
Robin Söderqvist har uppgett följande. Jag upplever situationen som en kampsituation bakom vårt mål. Jag har ingen avsikt att varken skada eller dela ut en slewfoot utan försöker bara vinna min duell med motståndarspelaren.
Disciplinnämnden gör följande bedömning Filmsekvensen ger stöd för uppgifterna i anmälan. Nämnden finner det utrett att Robin Söderqvist gjort sig skyldig till en slewfooting. Förseelsen bör föranleda en avstängning. Avstängningens längd bestäms till en tid som bedöms motsvara två matcher. Han ska dessutom betala böter med det belopp som framgår av beslutet. Vid straffmätningen har nämnden särskilt beaktat följande nyckelfaktorer:

• Förseelsen innebär att motspelaren fälls till isen på ett våldsamt sätt
  • Skaderisk

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 52

På disciplinnämndens vägnar

Johan Nordin

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                     Marek Hrivik
Förening:                Leksands IF
Adress:                   Box 118, 79323 LEKSAND
Matchdatum:          2019-11-02
Mellan:                    IF Malmö Redhawks - Leksands IF, SHL
Domare/Anmälare Situationsrummet
Böter                       5 000:- betalas senast 2019-12-03

BESLUT
Efter match mellan IF Malmö Redhawks och Leksands IF, SHL, den 2 november 2019 åläggs Marek Hrivik, Leksands IF, följande straff för diving.
Böter om 5000 kr. Böterna ska vara inbetalade inom 30 dagar från dagen för detta beslut. Disciplinnämnden erinrar om att utebliven betalning kan efter anmälan leda ny bestraffning.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan, ett yttrande från Marek Hrivik samt en filmsekvens av händelsen.
Anmälan: Tid 7.20 i period 2 så Åker Malmöspelaren nr 42 Arell med pucken bakom eget mål och tappar den sedan. Leksandsspelaren nr 27 Hrivik åker efter Arell. När Arell tappar pucken så vänder han om och klubban lyfts upp framför ansiktet på Hrivik. Klubban träffar inte i ansiktet som Hrivik gör gällande genom att ta sig med handsken i ansiktet och titta efter domaren. Arell blir utvisad i denna situationen för spel med hög klubba.
Marek Hrivik har uppgett följande. Guy hit my head and i had a pretty big scratch on my visor I didnt even know at first it was a penalty. The fact that he hit my head with the stick it is a natural reaction to move my head so i dont think i dove at all. He hit my had with his stick and that was pretty obvious The referee skated over to me and he saw the big scratch on my visor so i assumed thats why he called a penalty.
Disciplinnämnden gör följande bedömning: Genom filmsekvensen finner nämnden det utrett att Marek Hrivik inte blivit träffad av klubban. Han har i stället gjort sig skyldig till diving som påstås i anmälan. Nämnden anser att den är av sådan art att den bör leda till bestraffning i form av ett måttligt bötesstraff.

Tillämplig regel: 14 kap 2 § 14 p RF:s stadgar, utvisning enligt regel 65.

På disciplinnämndens vägnar

Johan Nordin