Två beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Här bifogas två beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd i dag, söndagen den 19 januari 2020.

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                        Adam Ginning
Förening:                   Linköping HC
Adress:                      Gumpekullavägen 1, 58278 LINKÖPING
Matchdatum:              2020-01-18
Mellan:                        Linköping HC - Växjö Lakers HC, SHL
Domare/Anmälare     Situationsrummet
Avstängningsperiod 2020-01-19 - 2020-02-01 - 4 match(er)
Böter                          2 849:- betalas senast 2020-02-18

BESLUT
Efter match mellan Linköping HC – Växjö Lakers HC, SHL, den 18 januari 2020 åläggs Adam Ginning, Linköping HC följande straff för Kneeing:

1. Avstängning fr.o.m. 19 januari 2020 t.o.m. 1 februari 2020. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.
  2. Böter om 2 849 kr. Böterna ska vara inbetalade inom 30 dagar från dagen för detta beslut. Disciplinnämnden erinrar om att utebliven betalning kan efter anmälan leda till ny bestraffning.

Avstängningen bedöms motsvara 4 matcher.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan, ett yttrande från Adam Ginning och en filmsekvens från händelsen.
Anmälan: När det återstår ca 1 minut av tredje perioden så kommer Växjöspelaren nr 14 Pettersson med pucken under kontroll. Linköpingsspelaren nr 37 Ginning kommer med fart mot Pettersson som går inåt i banan och Ginning håller på att bli överspelad. Ginning gör en sidled förflyttning och sätter ut sitt högra knä som träffar benet på Pettersson.
Adam Ginning: Efter att tittat på reprisbilder av situation från olika vinklar så anser vi att beskrivningen av händelseförloppet ej är korrekt. Adam kommer upp i banan med intentionen att genom axel mot axel separera Växjö-spelaren Pettersson från pucken. Någon sidledsförflyttning gör inte Adam, vilket sannolikt är anledningen till att domarna låter situation gå vidare i linje med den satta nivån. Hans rörelse är i hela situation riktad mot Pettersson som precis innan tacklingen ska delas ut förflyttar sig i sidled till vänster varav träffen olyckligt sker knä mot knä mot Petterssons högra ben. Förmildrande fakta vid beslutet borde också vara att trots hur det ser ut på bilderna så spelar Pettersson bytet direkt efter situationen. Kollisionen var alltså ej så allvarlig som det ser ut på bilderna.
Disciplinnämnden: Filmsekvensen ger stöd för uppgifterna i anmälan. Nämnden finner det utrett att Adam Ginning gjort sig skyldig till en bentackling (Kneeing). Förseelsen bör föranleda en avstängning. Avstängningens längd bestäms till en tid som bedöms motsvara 4 matcher. Adam Ginning ska dessutom betala böter med det belopp som framgår av beslutet. Vid straffmätningen har nämnden, förutom vad som anges ovan, särskilt beaktat följande nyckelfaktor:

• Förseelsen innebär stor skaderisk.
  • Det är fråga om återfall (Adam Ginning ådömdes 2 matchers avstängning för fighting genom beslut 2019-09-18, Ärendenr:D-SIF-008476, se bilaga)

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 50

På disciplinnämndens vägnar

Alexander Ramsay

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                         Anthony Camara
Förening:                    HV 71
Adress:                       Kinnarps Arena, 55454 JÖNKÖPING
Matchdatum:              2020-01-18
Mellan:                        Luleå HF - HV 71, SHL
Domare/Anmälare     Situationsrummet
Avstängningsperiod 2020-01-19 - 2020-02-01 - 5 match(er)
Böter                          46 000:- betalas senast 2020-02-18

BESLUT
Efter match mellan Luleå HF – HV 71, SHL, den 18 januari 2020 åläggs Anthony Camara, HV 71 följande straff för Checking to the head:

2. Böter om 46 000 kr. Böterna ska vara inbetalade inom 30 dagar från dagen för detta beslut. Disciplinnämnden erinrar om att utebliven betalning kan efter anmälan leda till ny bestraffning.

Avstängningen bedöms motsvara 5 matcher.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan, ett yttrande från Anthony Camara samt en filmsekvens från händelsen.
Anmälan: När det återstår 11.35 av period 2 så åker Luleåspelaren nr 23 Sellgren bakom målet med pucken under kontroll. Han jagas av en HV71 spelare nr 11. HV71 spelaren nr 36 Camara kommer ned åkande mot Sellgren och tacklar Sellgren med kraft i huvudet. Camara ändrar åkriktningen och har en uppåtgående rörelse. Sellgren som inte ser Camara komma har ingen möjlighet att skydda sig.
Anthony Camara: Precis när luleåspelaren kommer förbi målburen uppfattar jag det som att han ser mig då han tittar upp. Luleåspelaren tappar pucken precis efter han tittat upp men tittar ner och får tag på den igen och jag ändrar åkriktningen utifrån att jag går efter pucken. I sista sekunden spelar han iväg pucken med en hand och blir lite låg och framåtlutad. Jag har låg fart, armen utefter sidan. Tyvärr träffar min överarm spelaren på kinden när jag går in i situationen.
Disciplinnämnden: Filmsekvensen ger stöd för uppgifterna i anmälan. Nämnden finner det utrett att Anthony Camara gjort sig skyldig till en huvudtackling (Checking to the head). Förseelsen bör föranleda en avstängning. Avstängningens längd bestäms till en tid som bedöms motsvara 5 matcher. Anthony Camara ska dessutom betala böter med det belopp som framgår av beslutet. Vid straffmätningen har nämnden, förutom vad som anges ovan, särskilt beaktat följande nyckelfaktor:

• All kraft i huvudet
  • Anthony Camara är tredje man in i situationen
  • Motspelaren är i en försvarslös position
  • Förseelsen är respektlös och innebär stor skaderisk.

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 44

På disciplinnämndens vägnar

Alexander Ramsay

Alexander RamsayOrdförande i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd