Två beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Här bifogas två beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd i dag, onsdagen den 29 januari 2020.

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                         Ebba Berglund
Förening:                    Luleå HF
Adress:                       Ostrongatan 2, 97334 LULEÅ
Matchdatum:              2020-01-25
Mellan:                        Luleå HF - Göteborg HC, SDHL
Domare/Anmälare     Joel Hansson
Avstängningsperiod 2020-01-27 - 2020-02-15 - 4 match(er)

BESLUT
Efter match mellan Luleå HF och Göteborg HC, SDHL, 2020-01-25, åläggs Ebba Berglund, Luleå HF, följande straff för checking to the head:

Avstängning fr.o.m. den 27 januari 2020 t.o.m. den 15 februari 2020. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.

Avstängningen bedöms motsvara 4 matcher.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del anmälan, en filmsekvens från händelsen och ett yttrande från Ebba Berglund.
Anmälan: Efter 12 minuter i tredje perioden så uppstår en kamp om pucken i Göteborgs anfallszon där Luleås Ebba Berglund faller till isen tillsammans med en spelare i Göteborg HC. Pucken plockas upp av en spelare i Luleå som tar den mot sarghörnet samtidigt som Ebba och spelaren i Göteborg HC reser sig från isen vid målet. I samband med att Ebba reser sig upp så utdelar hon en crosschecking med stor kraft som tar mot spelaren i Göteborg som inte är förmögen att försvara sig. Ebba utdelar en kraftfull smäll mot huvudet utan ta hänsyn till motståndarens säkerhet och är likgiltig inför effekterna av handlingen.
Ebba Berglund: Efter att jag, i vårt numerära överläge, fått en knuff i ryggen och fallit framåt får jag även ett klubbslag som träffar min hjälm – vilket jag först i efterhand kunnat se inte skedde medvetet. Jag är därför irriterad när jag snabbt reser mig upp men helt inställd på att ta en ny position framför målet. Dock är det så att motståndaren är i min väg så jag trycker undan henne när hon är på väg att ställa sig upp, vilket gör att hon tappar balansen. Det hela skedde med olycklig timing och jag motsätter mig inte den utvisning med mindre straffet som utdömdes i situationen.
Även om jag har två händer på klubban så är det ingen crosschecking som jag utdelar, utan den huvudsakliga kraften i knuffen skedde med min högerhandske mot hennes vänsteraxel och inte med någon kraftfull smäll mot huvudet som gjorts gällande i anmälan. Till stöd för detta kan man se hur motståndaren reagerar efter tacklingen och det faktum att hon direkt kunde spela vidare och slutföra matchen.
Disciplinnämnden: Filmsekvensen styrker uppgifterna i anmälan och Disciplinnämnden anser att det är utrett att Ebba Berglund utdelat en crosschecking som träffat motspelaren mot huvudet/nacken. Förseelsen bör leda till en avstängning som motsvarar fyra matcher.

Vid bedömningen av avstängningens längd har nämnden särskilt beaktat följande faktorer.

• Kraften riktas mot huvud/nacke på en spelare som befinner sig i en försvarslös position.
  • Crosscheckingen innebär stor skaderisk.

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 59.

På disciplinnämndens vägnar

Alexander Ramsay

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                         Christoffer Törngren
Förening:                    HV 71
Adress:                       Kinnarps Arena, 55454 JÖNKÖPING
Matchdatum:              2020-01-28
Mellan:                        HV 71 - Färjestad BK, SHL
Domare/Anmälare     Situationsrummet
Avstängningsperiod 2020-01-29 - 2020-02-11 - 3 match(er)
Böter                          6 250:- betalas senast 2020-02-28

BESLUT
Efter match mellan HV 71 och Färjestad BK, SHL, den 28 januari 2020 åläggs Christoffer Törngren, HV 71, följande straff för huvudtackling (checking to the head):

• Avstängning fr.o.m. den 29 januari 2020 t.o.m. 11 februari 2020.  Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.
  • Böter om 6 250 kr. Böterna ska vara inbetalade inom 30 dagar från dagen för detta beslut. Disciplinnämnden erinrar om att utebliven betalning kan efter anmälan leda till ny bestraffning.

Avstängningen bedöms motsvara tre matcher

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan, ett yttrande från Christoffer Törngren samt en filmsekvens från händelsen.
Anmälan: 15 sekunder in på tredje perioden så skall Färjestadsspelaren nr 15 Rydahl skjuta pucken mot mål. HV71 spelaren nr 67 Törngren åker in och skall täcka skott. Sätter upp båda armarna och träffar ansiktet med handske/arm och sedan med vänster axel rakt i huvudet på Rydahl. Tacklingen utdelas med fart och Rydahl lämnar isen.
Christoffer Törngren har uppgett följande. I situationen ska Rydahl skjuta pucken mot mål. Uppgiften för Christoffer i detta läget är att försöka vara aktiv mot pucken genom att först spela ”stick on puck”. Då Christoffer inte hinner dit med sin klubba försöker han i stället lägga sig i skottlinjen och täcka skottet. Samtidigt svingar Rydahl sin klubba. Christoffer vänder då bort huvudet och drar upp sina armar i ett försök att skydda sig från både klubba och puck. Rörelsen är en ren skyddsreflex och omedveten. Christoffers handske och överarm träffar Rydahls huvud då denne faller framåt och blir låg skottsituationen. Situationen är inte respektlös och inte våldsam. Det syns tydligt på filmsekvensen att Christoffer inte har något annat uppsåt än att skydda sig själv och att det inte är någon aktiv, medveten rörelse mot motståndarens huvud. Rydahl tas av isen i rent säkerhetssyfte, vid ställningen 6-2 till HV71, men uppvisar ingen symptom på skada efter matchen.
HV71 vill hänvisa till en tidigare friande dom från Disciplinnämnden, ärende D-SIF-006566, där visserligen själva situationen är annorlunda men där den är direkt jämförbar i att det inte finns något syfte eller uppsåt i att skada och att rörelsen och situationen är helt ofrivillig. HV71 utgår ifrån att Disciplinnämnden håller en konsekvent linje i sina domar och friar Christoffer.
Disciplinnämnden gör följande bedömning Filmsekvensen ger stöd för uppgifterna i anmälan. Nämnden finner det utrett att Christoffer Törngren gjort sig skyldig till en huvudtackling. Förseelsen bör föranleda en avstängning. Avstängningens längd bestäms till en tid som bedöms motsvara tre matcher. Han ska dessutom betala böter med det belopp som framgår av beslutet. Vid straffmätningen har nämnden särskilt beaktat följande nyckelfaktorer:

• Tacklingen är vårdslöst utförd
  • Motspelaren är i en sårbar position i samband med skottögonblicket, vilket Törngren måste ha insett.
  • All kraft träffar huvudet
  • Skaderisk

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 44.

På disciplinnämndens vägnar

Alexander Ramsay

Alexander RamsayOrdförande i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Tel:070 - 522 64 54