Svenska Ishockeyförbundet

Två beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Här bifogas två beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd i dag, fredagen den 27 september 2018.

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                             Viktor Ekbom
Förening:                        Frölunda HC
Adress:                           Box 12127, 40242 GÖTEBORG
Matchdatum:                  2018-09-27
Mellan:                            Rögle BK - Frölunda HC, SHL
Domare/Anmälare         Christer Lärking
Avstängningsperiod     2018-09-28 - 2018-10-09 , 3 match(er)
Böter                              15 625:- betalas senast 2018-10-28,

BESLUT
Efter match mellan Rögle BK och Frölunda HC, SHL, den 27 september 2018 åläggs Viktor Ekbom, Frölunda HC, följande straff för knätackling (kneeing):

1. Avstängning fr.o.m. den 28 september 2018 t.o.m. 9 oktober 2018. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.
  2. Böter om 15 625 kr. Böterna ska vara inbetalade inom 30 dagar från dagen för detta beslut. Disciplinnämnden erinrar om att utebliven betalning kan efter anmälan leda till ny bestraffning.

Avstängningen bedöms motsvara 3 matcher.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan som skett i efterhand av ansvarig för SHL:s situationsrum, Christer Lärking, ett yttrande från Viktor Ekbom samt en filmsekvens från händelsen.
Anmälan: När det återstår 3.10 av första perioden så kommer Röglespelaren nr 75 Elvenes med pucken från egen blå. Elvenes får pucken lite långt ifrån sig och petar den förbi Frölundaspelaren nr 8 Ekbom som kommer åkande mot Elvenes. Efter att Elvenes petat till pucken försöker han åka förbi Ekbom som vinklar sin högra skridsko och knä som träffar Elvenes över sitt vänstra ben/knä.
Viktor Ekbom har uppgett följande. Röglespelaren har tappat pucken långt ifrån sig när jag kommer in i situationen. Jag kommer in bredbent, bromsar upp och träffar honom i bröstet med axeln – jag går definitivt inte i in i situationen med någon del av benet. Jag vill poängtera att Röglespelaren försöker hoppa undan i samband med situationen och spelar hela matchen.
Disciplinnämnden gör följande bedömning Filmsekvensen ger stöd för uppgifterna i anmälan. Nämnden finner det utrett att Viktor Ekbom gjort sig skyldig till en otillåten knätackling. Förseelsen bör föranleda en avstängning. Avstängningens längd bestäms till en tid som bedöms motsvara 3 matcher. Han ska dessutom betala böter med det belopp som framgår av beslutet. Vid straffmätningen har nämnden särskilt beaktat följande nyckelfaktorer:

1. Tacklingen är vårdslös
  2. Stor skaderisk

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 50.

På disciplinnämndens vägnar

Alexander Johan Nordin

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                              Nick Sörensen
Förening:                         Linköping HC
Adress:                            Gumpekullavägen 1, 58278 LINKÖPING
Matchdatum:                   2018-09-27
Mellan:                             Örebro HK - Linköping HC, SHL
Domare/Anmälare          Christer Lärking

BESLUT
Efter match mellan Örebro HK och Linköping HC, SHL, den 27 september 2018 beslutar Disciplinnämnden följande avseende Nick Sörensen, Linköping HC, angående anmälan för checking to the head:
Anmälan lämnas utan bifall.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan som skett i efterhand av ansvarig för SHL:s situationsrum, Christer Lärking, ett yttrande från Nick Sörensen samt en filmsekvens från händelsen.
Anmälan: 21 sekunder in i övertiden så får Örebrospelaren nr 76 Sallinen en passning och kliver in mot slottet och skjuter pucken mot mål. Linköpingspelaren nr 20 Sörensen kommer in i sin försvarszon, slutar att åka skridskor och tacklar Sallinen efter att denne skjutit pucken mot mål. Tacklingen är sen, från sidan, en uppåtgående rörelse och den träffar hakan på Sallinen. Om Disciplinnämnden inte bedömer den som en checking to the head så anmäler jag den som charging.
Nick Sörensen har uppgett följande. Örebrospelaren har vänt upp kroppen i ett tidigare skede och bör ha sett Nick Sörensen, alltså ingen blind side. Linköpings back har också backat av, dvs Nick kommer inte in som tredje man. Dessutom har Nick slutat att åka och tanken med tacklingen är att få Örebrospelaren ur balans för att vara ett numerärt övertag i en tänkt spelvändning. Tacklingen träffar inte i huvudet. Den träffar på bröstet och höger axeln.
Disciplinnämnden gör följande bedömning. Anmälan grundas i sin helhet på en granskning i efterhand av filmmaterialet från händelsen. Nämnden anser inte att det av bildmaterialet med tillräcklig säkerhet går att fastställa att Nick Sörensen gjort sig skyldig till en checking to the head. Nämnden anser inte heller att det finns stöd för att det rör sig om någon annan förseelse som motiverar ytterligare disciplinär bestraffning. Anmälan lämnas därför utan bifall.

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 44.

På disciplinnämndens vägnar

Johan Nordin

SVENSKA ISHOCKEYFÖRBUNDET
Marknads-, kommunikations- och försäljningsavdelningen

Anders Feltenmark
Informationsassistent

Johan NordinVice ordförande i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Tel:070 - 181 26 30

Svenska Ishockeyförbundet
Tjurhornsgränd 6, 3 tr, Box 5204

08-449 04 00http://www.swehockey.se

Svensk Ishockey – tillsammans tar vi ansvar och skapar passion, framgång och glädje i vardagen. Svenska Ishockeyförbundet bildades den 17 november 1922. Medlem i Sveriges Riksidrottsförbund sedan starten och i Internationella Ishockeyförbundet (IIHF) sedan 1920. Vi är en av de mest framgångsrika idrotterna i Sverige och en av de mest framgångsrika inom vår idrott i världen. Det ska vi fortsätta att vara. Svensk Ishockey ska också vara en samlande kraft och bidra till att bygga vårt framtida samhälle.

Svenska Ishockeyförbundet är ett av Sveriges största idrottsförbund med 392 föreningar i 22 distrikt och drygt 68 000 spelare och domare. 2 301 ishockeylag samsas i 363 ishallar runt om i landet.

Om Svenska Ishockeyförbundets pressmeddelanden
Den som vill ändra, lägga till eller ta bort E-postmottagare meddelar detta till info@swehockey.se

Följ Svenska Ishockeyförbundet

Senaste pressmeddelandena från Svenska Ishockeyförbundet