Två exklusiva lanseringar från Domaine Laroche

Den 27 september släpps två nya årgångar av Domaine Laroche Chablis Grand Cru Les Bouguerots 2016, 120 flaskor och Domaine Laroche Réserve de l’Obédience Chablis Grand Cru Les Blanchots 2014, 48 flaskor. Det är en tillfällig exklusiv webblansering hos Systembolaget.

DOMAINE LAROCHE CHABLIS GRAND CRU LES BOUGUEROTS 2016

Ursprung: Frankrike, Bourgogne, AOP Chablis Grand Cru| Producent: Laroche| Druvor: Chardonnay 100% | Alkoholhalt: 13% vol |Årgång: 2016 | Art.nr: 95064-01 | Pris: 659 kr | 75 cl | Distribution: Tillfällig exklusiv webblansering hos Systembolaget, endast 120 flaskor.

Lanseringsdag: 2018-09-27

Druvorna skördas och sorteras manuellt. Hela klassar pressas försiktigt. 12 till 14 timmar débourbage i stora breda tankar för att påskynda processen vilket gör att man kan minska dosen svaveldioxid. Jäsning i ekfat under 2 till 3 veckor vid 17C. Malolaktisk jäsning och 5 månaders lagring i samma fat. Det slutgiltiga vinet lagras ytterligare 7 månader på sin jästfällning i ståltankar innan minimal filtrering och buteljering.

Total syra: 5,45 gr/L Sockerhalt: 1,60 gr/L

Domaine Laroche äger 0,31 hektar i Grand Cru Bouguerots (också stavad Bougros) vars totala areal är på 15,07 hektar. Bouguerots, med sitt västliga kuperade läge nära floden Serein, har en utmärkt exponering mot syd- sydväst med dags- och eftermiddagssol. Jordmånen är rik på kalksten med ett 15 cm tjockt lager av lera avgörande för vätskebalansen i vingården.

Doften är komplex och ursprungstypisk. Den är elegant med aromatiska toner av vita blommor, citrusfrukter, flinta och diskret fat.

Smaken är sikeslen med yppigt frisk och mångfacetterade inslag av citroner, limeblommor, mandarin och en aning fat. Vinet har en underbar struktur med finstämda mineraltoner. Livfullt och friskt med djup och finess.

Vinet passar utmärkt till sofistikerade rätter och råvaror så som stekta pilgrimsmusslor med lime, gratinerad hummer eller langoustine, sole meunière, grillad havsabborre, fasan eller gårdskyckling i gräddsås. Vit tryffel och skogssvamp passar utmärkt till vinet såsom lättstekt foie gras. Eller varför inte en krämig Brillat-Savarin eller Saint-Marcellin.

DOMAINE LAROCHE RÉSERVE DE L’OBÉDIENCE CHABLIS GRAND CRU LES BLANCHOTS 2014

Ursprung: Frankrike, Bourgogne, AOP Chablis Grand Cru| Producent: Laroche| Druvor: Chardonnay 100% | Alkoholhalt: 13% vol |Årgång: 2014 | Art.nr: 90041-01 | Pris: 999 kr | 75 cl | Distribution: Tillfällig exklusiv webblansering hos Systembolaget, endast 48 flaskor.

Lanseringsdag: 2018-09-27

Druvorna skördas och sorteras manuellt. Hela klasar pressas försiktigt. Musten vilar i stora tankar i 12 timmar vid 12-15C. Jäsningen tar tre veckor vid 20C. 30 % av vinet lagras på fransk ekfat, medium toast (25 % nya). Druvorna från skilda odlingslotter i vingården jäser och lagras separat i tank, på 225-liters ekfat eller större ekkärl (foudre) beroende på förväntad stil och lagringspotential. Efter att ha lagrats i 7-8 månader väljs de bästa vinerna ut och blandas till La Réserve de l´Obédience.

Total syra: 6,95 gr/L. Sockerhalt: 1,80 gr/L

Domaine Laroche äger 4,56 hektar av Grand Cru-vingården Les Blanchots vilket motsvarar en tredjedel av dess areal. Les Blanchots har fått sitt namn av den vita lerjord som finns på den branta sluttningen. Jordmånen är en blandning av grön och blå lera, med Kimmeridgien-jordmån högst upp och ammonitfossiler med en diameter på 70 cm. För vinstockarna är det en idealisk blandning för att ge den rätta vattenmängden till rötterna. Vingården vätter mot öst och syd som ger en idealisk solexponering. De gamla vinstockarna ger druvor som är fullmogna och samtidigt har kvar mineralkaraktären och aromatisk finess. Réserve de l’Obédience är en blend av de absolut bästa vinerna från Grand Cru Les Blanchots. Vinmarkarteamet som leds av Gregory Viennois provar vinerna i en triangulär provning med fokus på intensitet, aromer och vinernas fruktiga karaktär och väljer dem som är mest harmoniska och mest balanserande. Med Cuvée Saint-Martin är Réserve de l’Obédience Domaine Laroches flagship-vin.

Doften bjuder på intensiva toner av sten- och citrusfrukter, diskret fat och fräsch mineralitet. Attraktiv doft med sina inslag av mandel, granit och apelsinmarmelad med en antydan till ek.

Smaken är torr, frisk och len med rena påtagliga fruktsyror, livfulla frukttoner av syltade apelsinskal, citronskal, torkade aprikoser, kryddor, fat och lakrits. Typiskt för Les Blanchots är den förfinade, komplexa och intensiva djup och stil. Ett terroir-vin i särklass!

La Réserve de l´Obédience är listad på världens bästa restauranger – ett Grand Cru-vin för fine dining och högklassig mat. Fantastiskt till hummer, kungskrabba, sjötunga, hälleflundra eller piggvar med hollandaisesås. Även till fågel som ugnsstekt Bresse-kyckling eller fasan med Karl Johansvamp, ostar som mild getost, Vieux Comté eller lagrad Goudaost.

Abonnera på våra pressmeddelanden.