Två innovatörer får Årets hjulklapp av Motormännen

11.12.2015 07:50 | Motormännen

Motormännens utmärkelse Årets hjulklapp går 2015 till uppfinnarna Terese Alstin och Anna Haupt. De får priset för deras uppfinning Hövding. Det är en krockkudde som skyddar cyklister. Vid en olycka blåses krockkudden upp till en huva och på så sätt skyddar den huvudet och samtidigt fixerar den nacken för att minska risken för skador.

Terese Alstin och Anna Haupt. Bild kommer från Hövding.

– Det känns fantastiskt att få ge priset till två kreativa innovatörer som har kommit på en produkt som kan rädda liv i trafiken. Vi hoppas att fler kommer att använda Hövding när de cyklar. Hövding kan vara skillnad mellan att skada sig svårt och att komma undan med skråmor vid en cykelolycka, säger Fredrik Daveby, vd på Motormännen.

Det var när ett hjälmtvång även för vuxna började diskuteras som idén till Hövding tog sin form. Uppfinnarna ville inte kompromissa med sin stil. De tyckte att traditionella cykelhjälmar inkräktade för mycket på det personliga uttrycket. Det var så idén växte fram att designa en ”osynlig” hjälm. Det tog sju år av hårt arbete innan den färdiga produkten var klar.

– Hövding har varit en fantastisk resa. Vi blev jätteglada när vi fick reda på att vi skulle få utmärkelsen Årets hjulklapp. Det är härligt att uppmärksammas för något som vi har jobbat så otroligt hårt med. Det värmer, säger Terese Alstin en av uppfinnarna av Hövding.

Terese Alstin och Anna Haupt är inte längre kvar på företaget Hövding, utan har gått vidare med nya projekt.

Juryns motivering lyder:

”Med ett ungt och fräscht nytänkande där funktion och mode har fått ta plats visade två studenter att trafiksäkerhet inte behöver vara tråkigt, utan snarare helt moderiktigt. I dag är det fler cyklister än bilister som skadas i trafiken i Sverige och de allvarligaste skadorna drabbar huvudet. Med innovationen Hövding finns det stora möjligheter att minska dessa skador avsevärt. Motormännen är stolta över att 2015 ge Anna Haupt och Terese Alstin Årets hjulklapp för uppfinningen Hövding, en krockkudde som skyddar cyklisters huvuden när olyckan är framme.”

Terese Alstin och Anna Haupt. Bild kommer från Hövding.

Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Så är skicket på Sveriges vägar – län för län19.7.2017 10:00Pressmeddelande

Motormännens vägombud har med innovativ teknik granskat kvaliteten på 73 000 km av Sveriges statliga vägnät och kan presentera exklusiva siffror och kartor – län för län. Resultatet visar att 1,3 % av det undersökta Europavägnätet, 0,9 % av det undersökta riksvägnätet och 2,1 % av undersökta länsvägnätet är underkänt och håller en så låg kvalitet att det är obehagligt att trafikera och kostsamt att reparera.