Två Lidl-butiker tävlar om titeln Årets Bygge 2021

Två Lidl-butiker är med och tävlar om det prestigefyllda priset ”Årets bygge” som belönar samhällsbyggnadsbranschen. Det är de nya butikerna i Visby och Sigtuna Stadsängar som finns med på listan över projekt som gör upp om titeln.

Det är tidningen Byggindustrin som årligen delar ut det prestigefyllda priset ”Årets Bygge” för att hylla samhällsbyggarbranschen. De Lidl-butiker som är med och tävlar om ”Årets Bygge” är dels världens första klimatneutrala butik, i Visby och dels Lidls butik i den hållbara stadsdelen Sigtuna Stadsängar. Båda är bra exempel på hur Lidl Sverige ständigt utvecklar sina butiksfastigheter. Lidl Sverige har under 2020 öppnat 15 nya butiker.

- Lidl Sverige har expanderat kraftigt under de senaste åren och vi har dag 204 butiker runt om i Sverige. Vi har utvecklat våra egna fastigheter för att de ska motsvara de svenska kundernas behov och förväntningar. Hållbarhet genomsyrar allt vårt byggande och butiken i Visby visar vägen för framtidens butiksbyggande, inte bara för oss utan hela branschen, säger Thomas Brattlöw, fastighetsdirektör på Lidl Sverige.

Butiken i Visby är världens första NollCO2-butik, som tar hållbart byggande till en ny, högre nivå. Den nya Lidl-butiken ska vara klimatneutral under hela sin livslängd, från planeringsbordet och materialtillverkning till en framtida demontering. Den är byggd helt i trä och uppfyller miljöcertifieringarna NollCO2 enligt Sweden Green Building Council (SGBC) och BREEAM-SE Excellent.

Lidls butik i Sigtuna Stadsängar är också med och tävlar om priset. Den 3 445 kvadratmeter stora byggnaden är BREEAM-certifierad, har en skandinavisk design och är byggd i trä med gräsklätt tak. På taket finns också solceller. Fastigheten inrymmer dessutom ett gym och en kött- och delikatessbutik.

- Lidl i Sigtuna Stadsängar är unik då den är ett resultat av en intensiv medborgardialog där invånarna i Sigtuna har varit med och utformat den saluhall vi byggt. Vi har också tagit den nya stadsdelens höga ambitioner inom hållbarhet till oss och byggt en butik som präglas extra mycket av ett klimat- och miljötänkande. Det är väldigt roligt att vår 200e butik är med och tävlar om att bli ”Årets Bygge”, säger Jonas Strömvall, fastighetschef Region Stockholm på Lidl Sverige.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl Sverige inviger sitt nya huvudkontor i Barkarbystaden12.4.2021 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag invigde snabbväxande Lidl Sverige sitt nya huvudkontor i Barkarbystaden då Sverigechef Johan Augustsson klippte invigningsbandet i Corona-säker miljö. På det nya, över 15 000 kvadratmeter stora huvudkontoret, kommer drygt 400 av Lidls ca 5 000 anställda att sitta framöver. I och med det nya huvudkontoret kraftsamlar Lidl ytterligare för att skärpa konkurrensen och utmana de stora dominanterna på den svenska livsmedelsmarknaden.

Storslam för Lidl – Visby-butik vinnare av ”Årets Bygge” och officiellt Sveriges första klimatneutrala byggnad18.3.2021 15:35:04 CET | Pressmeddelande

Vid tidningen Byggindustrins digitala gala under torsdagen kammade Lidls Visby-butik hem titeln ”Årets Bygge” i kategorin industri/butik. Samtidigt tog Lidl, för just Visby-butiken, under veckan emot den allra första plaketten för det nya certifieringssystemet NollCO2 för klimatneutrala byggnader som utvecklats av Sweden Green Building Council (SGBC) tillsammans med Lidl.

Lidl och Skogsmulle tar upp kampen mot plast15.3.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Talgoxens sång är sorgsen och hararna slokar med öronen. Vad har hänt? Friluftsfrämjandet var en av fem pristagare i Lidl Future Initiatives inom ramen för Plastutmaningen 2019. Tack vare stödet från Lidl Sverige lanserades nyligen Skogsmulle och den ledsna fågeln, en barnbok om nedskräpning och uppmuntran att återvinna. Boken släpps nu i samtliga Lidls 203 butiker och finns tillgänglig från och med den 15 mars.