Två Malmöfotografer nominerade till TT:s Stora Fotopris

I december delas TT:s Stora Fotopris ut för trettonde året i rad. Tre fotografer är nominerade och Skåne utmärker sig genom att två av de nominerade är Malmöfotografer. Johan Bävman och Åsa Sjöström, från Malmö och Linda Maria Thompson från Härnösand är alla tre nominerade och kan ta hem 100 000 kronor.
Montage av de nominerades bilder. Från vänster: Johan Bävman, Linda Maria Thompson och Åsa Sjöström

TT:s Stora Fotopris delas årligen ut till den fotograf som juryn anser bäst har skildrat det svenska samhället på ett traditionellt eller nyskapande vis inom dokumentärfotografin. Vinnaren avslöjas den 3 december och belönas med 100 000 kronor. En namnkunnig jury har gått igenom en stor mängd bidrag av hög fotografisk kvalitet och enats om tre nominerade:

Åsa Sjöström (Malmö) är nominerad för projektet Secret Camps, som dokumenterar vistelsen på sommarläger för våldsutsatta kvinnor och deras barn.

Johan Bävman (Malmö) är nominerad för projektet Swedish Dads, som skildrar vardagen hos långtidsföräldralediga pappor.

Linda Maria Thompson (Härnösand) är nominerad för projektet In place of memory, som tar upp frågor kring identitet, plats, och migration samtidigt som hon utforskar hur kollektivt minne tar sitt uttryck i fotografier.

Läs intervjuer med alla nominerade och se bildspel med bidragen på fotopriset.se.

Vinnaren kommer att presenteras den 3 december på Epicenter i Stockholm. Under kvällen kommer vi även att avslöja vem som får TT:s Fotostipendium.

Årets jury:

• Gunilla Muhr - verksamhetschef och curator på CFF (Centrum för fotografi). Juryns ordförande.
  • Jenny Morelli - chefredaktör för Fotografisk Tidskrift.
  • Joakim Ståhl - bildchef på Svenska Dagbladet.
  • Lena Granefelt - frilansfotograf och bildredaktör för Matmagasinet Hunger.
  • Maria Patomella - curator Konst & Design på Kulturhuset.
  • Annika Jönsson – creative editor på TT Nyhetsbyrån (juryns sekreterare, utan rösträtt)

Pressbilder
Kontakta Sara Perers, Marknadschef för TT Nyhetsbyrån om du vill ha pressbilder från alla projekt eller har några frågor. sara.perers@tt.se / 0739-030000

Om priset
TT:s Stora Fotopris instiftades 2003. Priset ska uppmuntra och stödja den yrkesverksamma fotograf som juryn anser bäst ha skildrat det svenska samhället på ett traditionellt eller nyskapande sätt inom dokumentärfotografin. Vinnaren får ta emot Fotopris-pokalen samt 100 000 kronor.

Tidigare vinnare: Elis Hoffman, Hannah Modigh, KK+TF, Martin Bogren, Martina Hoogland Ivanow, Niklas Larsson, Lars Tunbjörk, Marc Femenia, Thobias Fäldt, Anna von Brömssen, Pieter ten Hoopen, Niklas Maupoix

Sara Perers
Marknadschef
sara.perers@tt.se

Johan Bävman (Malmö), nominerad till TT:s Stora Fotopris 2015 för Swedish Dads. Foto: Ola Torkelsson/TT
Linda Maria Thompson (Härnösand), nominerad till TT:s Stora Fotopris 2015 för In place of memory.  Foto: Nora Lorek/TT
Linda Maria Thompson (Härnösand), nominerad till TT:s Stora Fotopris 2015 för In place of memory. Foto: Nora Lorek/TT
Åsa Sjöström (Malmö), nominerad till TT:s Stora Fotopris 2015 för Secret Camps. Foto: Ola Torkelsson/TT

1921 grundades TT som en oberoende nyhetsförmedlare. I dag är namnet TT Nyhetsbyrån och förutom leverantör av redaktionellt innehåll till Mediesverige så erbjuder bolaget även bildbank, nyhetsbevakning, mediebank och pressreleasetjänst till mängder av företag och myndigheter. TT har kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Bryssel och Sydney. TT-Gruppen omsätter cirka 700 miljoner kronor och här ingår även medieanalysföretaget Retriever.

TT lanserar bildtjänst med AI9.6.2022 13:04:04 CEST | Pressmeddelande

TT Nyhetsbyrån hanterar dagligen tusentals bilder och har Nordens största bildbank. Med den erfarenheten i ryggen lanserar TT nu Mediebanken, ett digitalt arkiv för bilder och rörligt material. Mediebanken gör det möjligt för både små och stora verksamheter, även utanför mediesfären, att samla, lagra och hantera olika typer av mediematerial – framför allt bilder och videor. I och med lanseringen öppnas en dörr till ett användarvänligt arbetsflöde via webben för allt från ansiktsigenkänning med AI till beskärning och publicering.