Två matcher kvar i gruppspelet. Rafflande avslutning väntar i jakten på en slutspelsplats

Med fem vinster och två förluster har syskonparet Isabella och Rasmus Wranå skaffat sig ett fint läge i jakten på en slutspelsplats vid VM mixed dubbel i Geneve, Schweiz.

Och laget har två raka segrar i ryggen när dom två sista gruppspelsmatcherna väntar. Den senaste kom mot Nya Zeeland efter klara 12-2. Sverige har kvar att möta Danmark, ikväll kl 18:00 och sedan Japan imorgon kl 14:00.

–  Det är otroligt jämnt med fem lag i delad ledning av gruppen. Men vi har en bra känsla inför avslutningen och vi har lyft spelet ett snäpp i varje match. Det var ganska klurigt och svårspelat i starten av VM. Med lite småjusteringar har vi hittat mer rätt och i dom sista matcherna har vi varit tunga att möta, säger coach Andreas Prytz.

De tre bästa från respektive grupp går vidare till slutspel. Gruppvinnarna går direkt till semifinal, lag med placering 2-3 går till kvartsfinal.

Kvart- och semifinaler spelas fredagen 29 april. Match om bronset och VM-final spelas lördag 30 april.

Mixed dubbel gjorde OS-debut vid OS 2018 i PyeongChang, Sydkorea. Vid OS 2022 kom den första svenska medaljen i disciplinen genom OS-bronset till Almida de Val och Oskar Eriksson.

Regler och mer information om mixed dubbel:

Sveriges matcher och resultat, VM mixed dubbel 2022:

Officiell hemsida VM mixed dubbel 2022:

Liveresultat, tabeller och statistik:

Samtidigt med VM i mixed dubbel arrangeras VM för Seniorer (+51 år) där Sverige representeras av Team Klange (damer) och Team Wranå (herrar). Totalt 21 herrlag och 13 damlag finns med i det startfältet.

Sveriges trupp VM Seniorer 2022:

Team Klange: Camilla Noreen, Helena Klange, Helene Lyxell, Anna Klange Wikström, Monika Wranå, coach Per Noreen.

Team Wranå: Mats Wranå, Mikael Hasselborg, Anders Eriksson, Gerry Wåhlin, coach Jordan Wåhlin.

Officiell hemsida VM Seniorer 2022:

#WMDCC2022 #WSCC2022 #curling