Två nyinsatta konserter med folkkär Sven-Bertil Taube

Sven-Bertil Taubes konsert Så länge skutan kan gå hade premiär på Dramaten hösten 2017 och har sedan turnerat i landet för utsålda hus. Nu bjuder han och pianisten Peter Nordahl på ytterligare två konserter den 28 februari och 1 mars på Dramatens Stora scen, där han annars agerar i pjäsen Påklädaren.

Sven-Bertil Taube och  Peter Nordahl. Foto: Myrra Malmberg
Sven-Bertil Taube och Peter Nordahl. Foto: Myrra Malmberg

Så länge skutan kan gå är en kärleksfull och poetisk hyllning till Evert Taube. Efter slutsålda konserter på Dramaten 2017, åkte Sven-Bertil Taube och Peter Nordahl på turné till ett femtontal orter i ett samarbete mellan skivbolaget Universal Music och Dramaten. De två konserterna på Dramaten blir nu avslut på turnén.

Sven-Bertil Taube har en lång karriär som vissångare och skådespelare bakom sig och är en av Sveriges mest folkkära artister. Mellan 1960 och 1971 gjorde Sven-Bertil Taube över 30 roller på Dramaten. Just nu är han aktuell på Dramaten med publiksuccén Påklädaren av Ronald Harwood med bland andra Krister Henriksson.

Peter Nordahl är verksam som dirigent, kompositör och skivproducent där hans senaste alster Ted Gärdestad - Signerat Peter Nordahl blivit enormt uppmärksammat.

Sagt i pressen om albumet Så länge skutan kan gå:
”Sven-Bertil Taube i sitt livs form…” DI
”Sven-Bertil Taube med en blixtrande närvaro…” GP
”Mer full av liv än någonsin.” DN

Så länge skutan kan gå, den 28 februari och 1 mars, Stora scenen.

Sven-Bertil Taube och  Peter Nordahl. Foto: Myrra Malmberg
Sven-Bertil Taube och Peter Nordahl. Foto: Myrra Malmberg

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. VD är Maria Groop Russel.

Dramatens repertoar hösten 201924.4.2019 08:26:31 CESTPressmeddelande

I dag släpps biljetterna till höstens repertoar på Dramaten, som bjuder på flera klassiker. Karl Dunér regisserar Becketts I väntan på Godot med bland andra Jonas Karlsson och Johan Ulveson i rollerna. Tre grekiska dramer finns också på repertoaren, Fedra / Hippolytos i en ny version av Tora von Platen och i regi av Tatu Hämäläinen och Ifigenia i Aulis i regi av Nadja Weiss. Dramaten kommer även turnera i landet och evakueras till Hötorget. Till våren gör Stina Wirsén, Sarah Riedel och Anna Vnuk en musikal för Unga Dramaten.

Dramaten och Kulturhuset Stadsteatern i historiskt samarbete – sätter tillsammans upp Häxjakten17.4.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

De två största teaterhusen i Sverige: den moderna folkteatern vid Sergels torg och den anrika teatern vid Nybroplan gör för första gången någonsin en samproduktion. Arthur Millers Häxjakten får premiär den 14 september på Elverket. Regisserar gör Alexander Mørk-Eidem som slog igenom på Stockholms stadsteater och numera är knuten till Dramaten. I ensemblen på hela 19 skådespelare, som kommer från båda teaterhusen, ser vi bland andra Andreas Kundler, Karin Franz Körlof, Shanti Roney, Ellen Nyman och Shebly Niavarani. Biljetterna släpps idag den 17 april klockan 12.00.