Två siffror som signalerar framtid. Audi inför nya beteckningarna för effekt.

Tydlig hierarki i varje modellserie Gäller över hela världen för alla drivlinor Nya Audi A8 först ut med de nya beteckningarna Audi inför en enhetlig beteckning för effekt som kommer att gälla i samtliga länder. Namnen för respektive modellserie, från Audi A1 till Audi Q7, förblir oförändrade men inom modellfamiljen kommer en sifferkombination att ersätta de varianter som hittills använts. De nya beteckningarna återspeglar effekten och kommer att gälla för både förbränningsmotorer och e-tron-modeller med hybrid- respektive ren eldrift.

Audi A8 55 TFSI quattro

I den nya nomenklaturen kommer motorprogrammet att grupperas i olika effektnivåer med tvåsiffriga kombinationstal. Som exempel kommer ”30” att finnas på alla modeller med effekt mellan 110 och 130 hk medan “45” står för effektspannet mellan 230 och 252 hk. Högsta effektnivån med över 544 hk kommer att kännas igen på siffran “70”.

I samtliga fall kommer sifferkombinationen att visas tillsammans med respektive motorteknik, TFSI, TDI, g-tron eller e-tron, och anges i intervall om fem. Q-programmet sträcker sig från Audi Q2 30 TFSI (med 116 hk) till Audi Q7 50 TDI (med 272 hk). Prestandamodellerna S- och RS liksom Audi R8 kommer dock att behålla sina nuvarande beteckningar.

- I takt med att alternativ drivteknik blir allt mer relevant, minskar betydelsen av cylindervolym för våra kunder. Genom att tydligt strukturera beteckningarna efter effekt gör vi det enkelt att särskilja mellan prestandanivåer, förklarar Dr. Dietmar Voggenreiter, marknads- och försäljningsdirektör för AUDI AG.

Förändringarna införs i samband med lanseringen av nya Audi A8 hösten 2017. Först ut är de två sexcylindriga motorerna. 3.0 TDI med 286 hk kommer att betecknas Audi A8 50 TDI och 3.0 TFSI med 340 hk skrivs Audi A8 55 TFSI. Under de kommande månaderna får alla nylanserade modeller de nya beteckningarna. Övriga modeller i det befintliga modellprogrammet kommer att uppdateras vid modellårsväxlingen sommaren 2018.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi A8 55 TFSI quattro

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi sätter nytt försäljningsrekord med 1 878 100 levererade bilar 201715.1.2018 09:52Pressmeddelande

2017 blev åttonde året i rad med försäljningsrekord för AUDI AG. Trots en turbulent inledning på året lyckades företaget leverera rekordsiffran 1 878 100 bilar, vilket var en ökning med 0,6 procent. Försäljningen av märket med de fyra ringarna ökade på samtliga tre huvudmarknader. I USA steg försäljningen med 7,8 procent. I Kina lyckades Audi hämta hem den svaga inledningen och ökade totalt med 1,1 procent. På hemmamarknaden Tyskland levererades 0,4% fler bilar jämfört med rekordåret 2016.

Säljstart för Nya Audi A7 Sportback19.12.2017 13:45Pressmeddelande

Linjesköna A7 Sportback premiärvisades symboliskt i Audis helt nya högteknologiska designcenter i mitten på oktober. Lagom till jul öppnas nu orderböckerna hos de svenska Audi-handlarna. Den stora fyradörrarscoupen delar många tekniska nyheter med avancerade Audi A8 och har både elektrifierad drivlina och helt ny digital interiör. Premiären sker i mars nästa år och ca-priset för 3.0 TFSI V6-motorn på 340 hk är 662.000 kr.

Audi förlänger titelsponsorskap i FIS Ski World Cup29.10.2017 09:50Pressmeddelande

Audi titelsponsor i alpina världcupen till 2021/22 20-årsjubileum för samarbetet med svenska alpina landslaget Kör Audi quattro för maximalt grepp i vinterväglag Audi förlänger samarbetet och fortsätter som titelsponsor till Audi FIS Ski World Cup till 2022. Märket befäster därmed positionen som stark partner till internationell skidsport. I helgen inleds märkets 16:e säsong som titelsponsor vid storslalompremiären i österrikiska Sölden. I samband med säsongsstarten av den alpina världscupen i Sölden gav Audi det positiva beskedet att märket kommer att fortsätta som titelsponsor av Audi FIS Ski World Cup till och med säsongen 2021/2022. Företaget har varit aktivt i den alpina världen i över 30 år och är idag partner till 15 alpina nationella team och Fédération Internationale de Ski (FIS). Märket med de fyrhjulsdrivna quattrobilarna har även en lång historia som partner till den alpina skidvärlden i Sverige. De svenska landslagsåkarna har kört Audi mellan tävlingarna sedan 1997. Under