Två svenska klimatstartups vidare till final, tävlar om förstapriset på 500 000 Euro

För tolfte året i rad ska den internationella entreprenörstävlingen Postcode Lotteries Green Challenge avgöras i Amsterdam den 3 oktober. Av årets fem finalister finns inte mindre än två svenska innovationsbolag, som med hjälp av prispengarna kan låta deras gröna verksamheter blomstra.
Sofie Allert, VD och medgrundare av Swedish Algae Factory och Lars Jacobsson, VD och grundare av TEXEL Energy Storage.

Swedish Algae Factory effektiviserar solpaneler genom att utvinna material från kiselalger, vars skal är unikt designade att effektivt absorbera ljus. Swedish Algae Factory är det enda företaget i världen som odlar dessa alger i stor skala.

TEXEL Energy Storage har tagit fram ett batteri som kan lagra vind- och solenergi på ett kostnadseffektivt sätt. Batteriet innehåller inte några sällsynta eller tunga metaller, är 100 procent återvinningsbart och 90 procent billigare än andra tekniker som kan lagra vind- och solenergi.

Övriga finalister i tävlingen är Desolenator från Storbritannien, Field Factors från Nederländerna och Nuventura från Tyskland. 1:a pris är 500 000 Euro, 2:a pris 200 000 Euro och 3-5:e pris 100 000 Euro. Samtliga finalister kommer även delta i The Green Challenge DeepDive, ett sex månader långt coachingprogram med syfte att utveckla sina verksamheter ytterligare.

- Det känns jätteroligt att få möjlighet att nå ut med vår teknik ännu bredare och visa att det går att göra planeten grönare med hjälp av alger, säger Sofie Allert, VD på Swedish Algae Factory.

- Det här är ett stort och viktigt steg då vi behöver all hjälp och uppmärksamhet vi kan få för att kunna byta ut fossila bränslen så fort som möjligt, säger Lars Jacobsson, VD på TEXEL Energy Storage.

- I år har vi äran att bidra med två finalplatser av fem. Nu håller vi tummarna för att något av våra svenska bidrag får ta emot första priset och komma ett stort steg närmare sina drömmar, säger Cecilia Bergendahl, Managing Director för Svenska Postkodlotteriet och ytterst ansvarig lokalt för den gröna innovationstävlingen.

Läs mer om alla finalister här.

Faktaruta, Postcode Lotteries Green Challenge

Startade: 2007

Antal bidrag 2019: 1167

Prispengar: 1 miljon Euro (totalt 9 miljoner Euro sedan 2007)