Två svenska styrelseledamöter i Arla Foods lämnar över

Efter 21 år som förtroendevald i Arla och 13 år i styrelsen lämnar vice ordförande Heléne Gunnarson nu sitt uppdrag. Även Janne Hansson, svensk styrelseledamot, kommer att lämna sitt uppdrag för att fokusera på den expanderande mjölkproduktionen på familjens gård.

Styrelseledamoten Janne Hansson och Arlas vice ordförande Heléne Gunnarsson

– Efter en lång karriär som förtroendevald och vice ordförande vill jag nu prioritera min gård, min familj och möta nya utmaningar. Jag vill också lämna över till en ny styrelseledamot innan den nya strategiperioden för Arla börjar under hösten 2021. Jag är väldigt stolt över hur Arla har utvecklats under de 20 år jag har varit aktiv som förtroendevald. Vi har blivit ett internationellt kooperativ med ägare i sju länder och starka varumärken i hela världen, säger Heléne Gunnarson.

Janne Hansson, som suttit i styrelsen sedan 2018, har gjort stora investeringar på sin mjölkgård och kommit fram till att han behöver prioritera gården:

– Det har varit ett privilegium att sitta i styrelsen för ett av världens främsta bondekooperativ. Det är ett viktigt uppdrag och jag ser fram emot att lämna över det till den som blir vald efter mig. Nu ska jag fokusera på utvecklingen av min mjölkgård och de stora produktionsinvesteringar jag har gjort och kommer att fortsätta göra, säger Janne Hansson.

Så här kommenterar Arlas styrelseordförande Jan Toft Nørgaard besluten:

– Helénes och Jannes beslut att lämna styrelsen innebär en förlust för Arla. Heléne har varit min värdefulla andrepilot och Janne en fantastisk kollega. Jag personligen liksom övriga styrelsen och ledningsgruppen önskar dem lycka till. Vi ser fram mot att välkomna två nya bondekollegor till styrelsen och sätta igång den nya strategiperioden för kooperativet och verksamheten.

Heléne Gunnarsson och Janne Hansson kommer att lämna sina uppdrag efter nästa representantskapsmöte i oktober 2021. Den svenska valberedningen kommer att inleda valprocessen under september månad.

De två nya svenska styrelseledamöterna kommer att tillträda sina uppdrag vid representantskapsmötet i oktober 2021. Styrelsen väljer sedan en vice ordförande bland samtliga förtroendevalda Arlabönder i styrelsen.

Fakta om Arlas styrelse:

Arlas styrelse består av 15 Arlabönder, som väljs bland representantskapets ledamöter vid regionala och nationella valmöten, samt tre medarbetarrepresentanter och två externa rådgivare. Läs mer här.

Styrelseledamoten Janne Hansson och Arlas vice ordförande Heléne Gunnarsson
Heléne Gunnarsson, vice ordförande i Arla och mjölkbonde i Tvååker

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 400 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt älskade varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. I dag har Arla 12 mejerier i Sverige som drivs till 100% på grön el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Arla vässar klimatplanen – SBTi godkänner 1,5-gradersmålet11.1.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Med planer på att gå över till fossilfria lastbilar, förnybar el och lågenergilösningar på alla marknader skalar bondeägda mejerikoncernen Arla Foods upp verksamhetens klimatmål från 30 till 63 procent. Science Based Targets-initiativet godkänner det nya målet och bedömer att det överensstämmer med de minskningar som krävs för att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 °C i enlighet med Parisavtalet.

Nära var femte barnfamilj ser inte fram emot jul med släkten21.12.2021 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Mindre pandemirestriktioner kring jul kommer med delad entusiasm. En undersökning från Arla visar att nära var femte barnfamilj inte ser fram emot jul med släkten, och tyckte det var skönt att slippa stressen förra året. I år är barnfamiljer som ska fira jul betydligt mer benägna att handla julmaten online än de som inte har barn, vilket kan underlätta den mer sociala jul många nu har framför sig. Smöret till bakningen, mjölken i och till risgrynsgröten och julosten till julbordet hör till de viktigaste inköpen bland de som firar jul.