Två svenska styrelseledamöter i Arla Foods lämnar över

Efter 21 år som förtroendevald i Arla och 13 år i styrelsen lämnar vice ordförande Heléne Gunnarson nu sitt uppdrag. Även Janne Hansson, svensk styrelseledamot, kommer att lämna sitt uppdrag för att fokusera på den expanderande mjölkproduktionen på familjens gård.

Styrelseledamoten Janne Hansson och Arlas vice ordförande Heléne Gunnarsson

– Efter en lång karriär som förtroendevald och vice ordförande vill jag nu prioritera min gård, min familj och möta nya utmaningar. Jag vill också lämna över till en ny styrelseledamot innan den nya strategiperioden för Arla börjar under hösten 2021. Jag är väldigt stolt över hur Arla har utvecklats under de 20 år jag har varit aktiv som förtroendevald. Vi har blivit ett internationellt kooperativ med ägare i sju länder och starka varumärken i hela världen, säger Heléne Gunnarson.

Janne Hansson, som suttit i styrelsen sedan 2018, har gjort stora investeringar på sin mjölkgård och kommit fram till att han behöver prioritera gården:

– Det har varit ett privilegium att sitta i styrelsen för ett av världens främsta bondekooperativ. Det är ett viktigt uppdrag och jag ser fram emot att lämna över det till den som blir vald efter mig. Nu ska jag fokusera på utvecklingen av min mjölkgård och de stora produktionsinvesteringar jag har gjort och kommer att fortsätta göra, säger Janne Hansson.

Så här kommenterar Arlas styrelseordförande Jan Toft Nørgaard besluten:

– Helénes och Jannes beslut att lämna styrelsen innebär en förlust för Arla. Heléne har varit min värdefulla andrepilot och Janne en fantastisk kollega. Jag personligen liksom övriga styrelsen och ledningsgruppen önskar dem lycka till. Vi ser fram mot att välkomna två nya bondekollegor till styrelsen och sätta igång den nya strategiperioden för kooperativet och verksamheten.

Heléne Gunnarsson och Janne Hansson kommer att lämna sina uppdrag efter nästa representantskapsmöte i oktober 2021. Den svenska valberedningen kommer att inleda valprocessen under september månad.

De två nya svenska styrelseledamöterna kommer att tillträda sina uppdrag vid representantskapsmötet i oktober 2021. Styrelsen väljer sedan en vice ordförande bland samtliga förtroendevalda Arlabönder i styrelsen.

Fakta om Arlas styrelse:

Arlas styrelse består av 15 Arlabönder, som väljs bland representantskapets ledamöter vid regionala och nationella valmöten, samt tre medarbetarrepresentanter och två externa rådgivare. Läs mer här.

Styrelseledamoten Janne Hansson och Arlas vice ordförande Heléne Gunnarsson
Heléne Gunnarsson, vice ordförande i Arla och mjölkbonde i Tvååker

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 400 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla Foods är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.

Efter regeringens biogasbesked: Arla och Gasum utökar samarbetet21.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter regeringens besked om att långsiktigt stödja biogasproduktionen i Sverige utökar nu Arla och Gasum sitt samarbete som ska säkerställa tillgången till biogas och biogödsel. Målsättningen är att kraftigt öka möjligheten för Arlabönder att leverera gödsel som Gasum ska använda för produktion av biogas och biogödsel. Det gör att tillgången till biogas för tunga transporter kommer förbättras.

Nyhet i ostdisken – Arla lanserar naturligt näringsrika hårdostar15.9.2021 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Äntligen är hösten här vilket för många innebär en nystart där man tar sig an nya utmaningar och försöker hitta en balans i vardagen. För att hänga med i tempot är det viktigt att fylla på med näring - vilket är både lätt och gott med Arlas nya naturligt näringsrika ostar. Dessa magra hårdostar har ett högt innehåll av protein, kalcium, vitamin B12 och zink och är lätta att använda i vardagen. Det finns tre olika smaker, varav två även kommer som färdigskivad variant.

Arlas jättesatsning i Götene – investerar 300 miljoner i ekoproduktionen3.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Arla fortsätter att framtidssäkra mejeriet i Götene och investerar ytterligare 300 miljoner kronor i mejeriet, detta utöver de 95 miljoner kronor som redan beslutats under 2021. Investeringarna innebär att mejeriets kapacitet för hantering av ekomjölk fördubblas och bidrar till att Arla kan utöka det ekologiska sortimentet, samtidigt som modernare system säkrar produktionen.