Två svenskar deltar på Jr. NBA World Championship

Idag inleds den första upplagan någonsin av Jr. NBA World Championship i Florida, USA. Basketspelare i 13/14-årsåldern från hela världen samlas i Orlando, och från Sverige har Mikai Klintman och Aurimas Buskevicius blivit uttagna.

Fyra svenska spelare - Aurimas Buskevicius (Högsbo Basket), Mikai Klintman (Trelleborg Pirates), Alexandra Petrovski (FUBB) och Julia Heiden (Högsbo), deltog i våras i Jr. NBA:s stora Europacamp, där spelare från 17 länder fick chansen att utvecklas extra mycket under en vecka i Rogla, Slovenien. Alla fyra spelare har också deltagit i Jr. NBA Sweden under den gångna säsongen. Från Europacampen togs ett flick- respektive pojklag ut med 10 spelare i vardera trupp, som ska representera Europa. Och Sverige har alltså Aurimas och Mikai med i pojklaget Team Europe.

Förra veckan förberedde sig Europa-lagen i Valencia (Spanien) med ett träningsläger innan de åkte över Atlanten.

Jr. NBA World Championship spelas 7-12 augusti i Orlando, ESPN Wide World of Sports Complex, Walt Disney World Resort.
Där kommer Europa-lagen spela mot 15 andra lag (8 lag från USA och 8 världslag, för respektive kön) i ett gruppspel och sedan slutspel, som avslutas med Jr. NBA VM-finaler.

NBA- och WNBA-spelare och legender som Dwyane Wade, Andre Drummond, Vince Carter, Brook Lopez, Grant Hill, Tamika Catchings, Swin Cash och Jennifer Azzi är på plats under veckan. Sammanlagt deltar 317 killar och tjejer från 35 länder.

- Jr. NBA World Championship är mer än bara tävling, det är en internationell scen för dessa ungdomsspelare från hela världen få visa upp sina färdigheter, ha kul och lära från varandra, säger trefaldiga NBA-mästaren Dwyane Wade.

- Jag ser fram emot att se alla dessa unga stjärnor ge sitt allt ute på planen och kämpa om de första Jr. NBA världsmästerskapstitlarna.

Förutom matcher kommer alla deltagare också att lära sig om nyttiga livskunskaper, fysisk och psykisk hälsa samt hjälpa till med olika välgörenhetsprojekt.

Jr. NBA World Championship följer NBA och USA Basketballs ungdomsriktlinjer, som förespråkar vikten av spelarnas hälsa och välmående, samt ålders- och kunskapsanpassade regler och tävlingar. Alla coacher som deltar i turneringen måste också tränas och licensieras för att få coacha.

Vi säger lycka till Mikai och Aurimas, som verkligen kommer att få vara med om ett riktigt äventyr!

Följ turneringen och matcherna på Jr. NBA:s officiella hemsida för World Championship här >>>

Jr NBA World Championship >>>

Jr NBA Sweden >>>

Idrottens Hus

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Skador oroar i derby mot Danmark10.9.2018 15:54Pressmeddelande

Inför den viktiga EM-kvalmatchen mot Danmark på söndag har Sverige tappat en mängd spelare. Hjälten mot Turkiet, Nick Spires, är den senaste i raden av spelare som ger återbud pga skada. Speciellt under korgarna är Sverige försvagat. Centrarna Nick Spires, Simon Birgander och Carl Engström samt superskytten Marcus Eriksson är alla skadade. – Vi har aldrig haft fullt lag men så många stora spelare borta samtidigt gör denna match speciell, säger förbundskapten Vedran Bosnic.

Eriksson skadad - missar VM-kval15.6.2018 14:32Pressmeddelande

Marcus Eriksson kommer inte att kunna spela VM-kvalmatchen mot Lettland på Hovet. Han spelade slutet av säsongen med smärta i knät och har ådragit sig en meniskskada. – Det är jättetråkigt att inte kunna vara med, jag älskar att spela för Sverige. Men jag kommer att heja och jag tror på laget, de är grymma, säger Marcus Eriksson. Sverige måste vinna med 10 poäng mot Lettland för att ha en realistisk chans att ta sig vidare i VM-kvalet.