Två vindkraftsprojekt klimatkompenserar alla utsläpp av växthusgaser från BRA

Sedan första april i år samarbetar BRA med Natural Capital Partners om klimatkompensation av alla flygbolagets utsläpp. Nu har det andra av två hållbara klimatprojekt valts ut för att fortsätta säkra leveransen av BRAs kompensation.
Stjärtfena

Som ett led i satsningen på förnybar energi och bioenergi har BRA valt dels ett Gold Standard-certifierat vindkraftprojekt i Turkiet och nu även ett VCS-certifierat vindkraftprojekt Indien.

Full klimatkompensation av bolagets alla utsläpp kostar inget extra för bolagets resenärer.

– Avtalet med leverantören Natural Capital Partners om de två kompensationsprojekten är klart och vi Natural Capital Partners är en global aktör med mångårig erfarenhet, goda referenser och väldokumenterade, granskade och trovärdiga projekt, säger Anna Soltorp, hållbarhetschef på BRA.

Det utvalda Gold Standard-verifierade projektet i Turkiet kombineras nu med ett vindkraftprojekt i Indien, som är certifierat enligt VCS (Verified Carbon Standard).

Genom att ersätta el från fossila källor med fossilfri elproduktion, minskar vindkraftsanläggningarna utsläppen av växthusgaser. Samtidigt förbättras luftkvalitén lokalt och mängden avfall som annars uppkommer som en följd av kolbrytning uteblir. Projekten skapar arbetstillfällen lokalt och medför förbättringar i lokal infrastruktur.

– Att klimatkompensera alla våra utsläpp är ett naturligt steg för oss. Genom att stötta förnybara energikällor samtidigt som vi fortsätter arbeta för att stimulera nordisk biobränsleproduktion för vår bransch gör det möjligt för våra kunder att välja flygresor med så låga fossila utsläpp som möjligt.

– Vi har valt att köpa utsläppskrediter från projekt i regioner med mål för förnybar energiproduktion, vilka också behöver möta en ökad efterfrågan på el med så låga utsläpp av växthusgaser som möjligt. Genom att välja högkvalitativa projekt med bästa möjliga certifieringar är vi säkra på att kompensationsverksamheten bedrivs som planerat, samt att minskningen av växthusgasutsläpp verkligen sker, säger Anna Soltorp.

Mer som BRAs klimatarbete finns på www.flygbra.se/miljo

• BRA köper utsläppsrätter genom handeln om utsläppsrätter, EU-ETS.
  • BRA erbjuder alla resenärer att boka Miljö Class som inkluderar fossilfritt biobränsle.
  • BRA Klimatkompenserar fullt ut för alla utsläpp som genereras av bolaget – kostar inget extra.
  • BRA erbjuder alla företag avtal där resorna inkluderar fossilfritt biobränsle.
  • BRA ingår i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige.
  • Alla biljetter inkluderar svensk klimatskatt för flyg – både utresor och hemresor inom Sverige.
  • BRA är miljöcertifierade sedan år 2009 genom ISO14001.

Kort om Natural Capital Partners:

Natural Capital Partners arbetar med kunder som Microsoft, H&M och Elopak som önskar kombinera framgångsrikt företagande med positiv påverkan på miljön och samhället. Genom samarbete med globala projektpartners, utveckla innovativa lösningar och genom förståelse för kundernas specifika behov, levererar Natural Capital Partners lösningar som innefattar förnybar energi, minskning av fossila utsläpp, vattenförvaltning och ökad biologisk mångfald. www.naturalcapitalpartners.com

Hur fungerar klimatkompensation?

Naturskyddsföreningen förklarar på ett enkelt sätt i TV4: https://tv4play.se/program/nyhetsmorgon/11968064

Stjärtfena