Två vinnare av European Film Awards postproducerade i Västra Götaland

Den isländska filmen Lamm och den norska filmen De oskyldiga har i dag belönats med Europas kanske främsta filmpris, European Film Awards. Båda filmerna har stark västsvensk anknytning genom att de efterarbetats, postproducerats, i Västra Götaland, men också samproducerats med Film i Väst.

De oskyldiga av Eskil Vogt

Den norske regissören Eskil Vogts film De oskyldiga har vunnit European Film Awards för Best European Sound där Gustaf Berger och Gisle Tveito premieras. Filmen hade sin premiär i Cannes. Filmen har producerats av Mer Film i samproduktion med Göteborgsbaserade Zentropa Sweden, Lizette Jonjic, och samproducerats med Film i Väst. För ljud, ljuddesign, dialog samt ljudläggning bidrog Göteborgsföretaget Auditory med bland andra Jesper Miller, Gustaf Bergeroch Lars Wignell.

Juryns prismotivering lyder: ”Ljud kan skapa sin egen atmosfär: det som särskiljer sig från det som uppfattas som vardagslivets. Den enkla men ändå unika ljuddesign som skapats i De oskyldiga ökar spänningen och närmast tränger sig på en. Det håller dig i högspänning i biofåtöljen.”

Den isländske regissören Valdimar Jóhannssons film Lamm har belönats med Best European Visual Effects och här premieras Fredrik Nord och Peter Hjorth. Filmen hade sin premiär i Cannes, är Islands Oscarsbidrag och röner stora framgångar på bio i USA. Den är också nominerad till European Discovery 2021 Prix Fipresci, som förstagångsregissörer kan vinna. I huvudrollen ser vi Noomi Rapace. Filmen är producerad av Go To Sheep i samproduktion med Black Spark Productions, Piodor Gustafsson och Erik Rydell samt Film i Väst.

Postproduktionen har starka västsvenska inslag där Göteborgsbaserade Andreas Hylander varit VFX-producent. Delar av de visuella effekterna gjordes under ledning av Anders Nyman på Karlsborgsbaserade DUPP Film samt Haymaker i Göteborg med Calle Halldin i spetsen. Leveransmaterial har gjorts på Edisen/Chimney i Göteborg och slutmixen skedde på MIX-studion i Trollhättan.

Juryns prismotivering lyder: ”De utsökta visuella effekterna i Lamm skapar en magisk realism som för med sig tittarna in i en annan dimension.”

European Film Awards delas ut vid en gala i Berlin den 11 december.

Sedan tidigare har Film i Väst fem nomineringar vid årets gala:

• Bästa europeiska animerade film: Linda Hambäck, Apstjärnan
  • Bästa europeiska manus: Joachim Trier, Eskil Vogt Världens värsta människa
  • Bästa kvinnliga europeiska skådespelare: Renate Reinsve, Världens värsta människa
  • European Discovery 2021 Prix Fipresci: Ninja Thyberg, Pleasure samt Valdimar Jóhannsson, Lamm

De oskyldiga av Eskil Vogt
Noomi Rapace i Valdimar Jóhannssons Lamm

Film i Väst satsar på Europas största projektorbaserade Virtual Production-vägg27.6.2022 15:30:50 CEST | Pressmeddelande

I september inleds bygget av Europas största projektorbaserade Virtual Production-vägg i Studio Fares i Trollhättan. Det är Film i Väst som investerar i ny teknisk lösning på en specialdesignad projektionsvägg. Det skapar helt nya möjligheter för inspelning i den 36x36 meter stora studion. Satsningen är initialt ett samarbete med Igelkott Studios, ledande totalleverantör inom Virtual Production i Sverige, men även andra samarbetspartners kan bli aktuella. Samtidigt öppnar Igelkott Väst AB verksamhet i Trollhättan. Virtual Production-väggen blir en av världens största och kan börja användas i början av 2023.

Ruben Östlund vinner en Guldpalm för andra gången28.5.2022 22:03:38 CEST | Pressmeddelande

I kväll skrevs svensk filmhistoria. Ruben Östlund vann för andra gången en av filmvärldens mest prestigefulla priser, en Guldpalm för sin film Triangle of Sadness. Tarik Salehs film Boy from Heaven vann också pris för Bästa manus för sin film Boy from Heaven vid filmfestivalen i Cannes. Zar Amir-Ebrahimi vann priset för Bästa kvinnliga skådespelare för sin roll i Ali Abbasis film Holy Spider. Alla filmer är samproducerade med Film i Väst.

Lukas Moodysson gör ny långfilm: Tillsammans 9920.5.2022 10:40:22 CEST | Pressmeddelande

På Film i Västs årliga pressträff i Cannes tillkännagavs Lukas Moodyssons nya film Tillsammans. Den blev en stor succé bland publik och kritiker år 2000. Nu kommer uppföljaren, Tillsammans 99, som utspelar sig 1999, 24 år efter den första filmen. Tillsammans 99 spelas in i Västra Götaland under augusti och september. Filmen produceras av Memfis Film, Lars Jönsson och Anna Carlsten, i samproduktion med SF Studios och Film i Väst. SF Studios hanterar nordisk distribution. Tillsammans 99 beräknas att ha biopremiär under 2023.

Fyra av Film i Västs samproduktioner slåss om en Guldpalm i Cannes14.4.2022 12:12:16 CEST | Pressmeddelande

Med sin förra film, The Square, tog Ruben Östlund hem filmvärldens kanske mest prestigefulla pris, Palme d’Or. Nu är han tillbaka i huvudtävlan med Triangle of Sadness. Inspelad i Trollhättan och Göteborg och med Woody Harrelson i en av huvudrollerna. Även Film i Västs samproduktion Boy from Heaven av Tarik Saleh, Holy Spider av Ali Abbasi och R.M.N. av den rumänske regissören Cristian Mungiu slåss om en Guldpalm. Kristoffer Borglis Sick of Myself och Hlynar Pálmasons Godland är uttagna till sektionen Un Certain Regard.