Två vinnare av European Film Awards postproducerade i Västra Götaland

Den isländska filmen Lamm och den norska filmen De oskyldiga har i dag belönats med Europas kanske främsta filmpris, European Film Awards. Båda filmerna har stark västsvensk anknytning genom att de efterarbetats, postproducerats, i Västra Götaland, men också samproducerats med Film i Väst.

De oskyldiga av Eskil Vogt

Den norske regissören Eskil Vogts film De oskyldiga har vunnit European Film Awards för Best European Sound där Gustaf Berger och Gisle Tveito premieras. Filmen hade sin premiär i Cannes. Filmen har producerats av Mer Film i samproduktion med Göteborgsbaserade Zentropa Sweden, Lizette Jonjic, och samproducerats med Film i Väst. För ljud, ljuddesign, dialog samt ljudläggning bidrog Göteborgsföretaget Auditory med bland andra Jesper Miller, Gustaf Bergeroch Lars Wignell.

Juryns prismotivering lyder: ”Ljud kan skapa sin egen atmosfär: det som särskiljer sig från det som uppfattas som vardagslivets. Den enkla men ändå unika ljuddesign som skapats i De oskyldiga ökar spänningen och närmast tränger sig på en. Det håller dig i högspänning i biofåtöljen.”

Den isländske regissören Valdimar Jóhannssons film Lamm har belönats med Best European Visual Effects och här premieras Fredrik Nord och Peter Hjorth. Filmen hade sin premiär i Cannes, är Islands Oscarsbidrag och röner stora framgångar på bio i USA. Den är också nominerad till European Discovery 2021 Prix Fipresci, som förstagångsregissörer kan vinna. I huvudrollen ser vi Noomi Rapace. Filmen är producerad av Go To Sheep i samproduktion med Black Spark Productions, Piodor Gustafsson och Erik Rydell samt Film i Väst.

Postproduktionen har starka västsvenska inslag där Göteborgsbaserade Andreas Hylander varit VFX-producent. Delar av de visuella effekterna gjordes under ledning av Anders Nyman på Karlsborgsbaserade DUPP Film samt Haymaker i Göteborg med Calle Halldin i spetsen. Leveransmaterial har gjorts på Edisen/Chimney i Göteborg och slutmixen skedde på MIX-studion i Trollhättan.

Juryns prismotivering lyder: ”De utsökta visuella effekterna i Lamm skapar en magisk realism som för med sig tittarna in i en annan dimension.”

European Film Awards delas ut vid en gala i Berlin den 11 december.

Sedan tidigare har Film i Väst fem nomineringar vid årets gala:

• Bästa europeiska animerade film: Linda Hambäck, Apstjärnan
  • Bästa europeiska manus: Joachim Trier, Eskil Vogt Världens värsta människa
  • Bästa kvinnliga europeiska skådespelare: Renate Reinsve, Världens värsta människa
  • European Discovery 2021 Prix Fipresci: Ninja Thyberg, Pleasure samt Valdimar Jóhannsson, Lamm

De oskyldiga av Eskil Vogt
Noomi Rapace i Valdimar Jóhannssons Lamm

Fem nomineringar till European Film Awards för Film i Västs samproduktioner9.11.2021 12:39:55 CET | Pressmeddelande

I dag tillkännagavs nomineringarna till European Film Awards, en Guldbagge på Europanivå. Film i Västs samproduktioner är nominerade till fem priser. Linda Hambäcks Apstjärnan nominerad till Bästa europeiska animerade film, den första animerade svenska långfilm som nominerats. Norges Oscarsbidrag Världens värsta människa av Joachim Trier och Eskil Vogt är nominerad för Bästa europeiska manus och Bästa kvinnliga europeiska skådespelare, Renate Reinsve. Båda filmerna är inspelade i Trollhättan.

Efter Sunes succéer – nu får Håkan Bråkan en egen film13.9.2021 15:30:41 CEST | Pressmeddelande

Unlimited Stories senaste långfilmer om Sune - Sune vs Sune, Sune Best Man och Sune Uppdrag Midsommar - och som också samproducerats med Film i Väst, har blivit en stor succé i såväl Sverige som resten av världen (i tävlan på Berlin filmfestival två år i rad). Nu närmar sig inspelningen av familjefilmen Håkan Bråkan, som beräknas få biopremiär julen 2022. Filmen produceras av Unlimited Stories i samproduktion med Film i Väst, Nordisk Film och SVT och spelas delvis in i Västra Götaland.

Svenska storstjärnor till Lars von Triers Riket Exodus9.9.2021 10:04:19 CEST | Pressmeddelande

När den sista säsongen av Lars von Triers Riket har premiär på Viaplay är den full av svenska stjärnskådespelare, däribland Tuva Novotny, Mikael Persbrandt, Ida Engvoll, David Dencik, Asta August och Anders Mossling. Dessutom spelar världsstjärnan Alexander Skarsgård en mindre biroll. Riket Exodus produceras av Zentropa, Viaplay och DR i samproduktion med Film i Väst. Premiär under 2022. Delar av postproduktionen sker i Västra Götaland.

Inspelningsstart av Bränn alla mina brev med stjärnensemble24.8.2021 10:01:00 CEST | Pressmeddelande

Nu är filminspelningen av Alex Schulmans succéroman Bränn alla mina brev igång. SF Studios producerar filmen i samproduktion med Film i Väst och delar av inspelningen kommer att ske i Västra Götaland. För regi står den internationellt hyllade regissören Björn Runge och huvudrollerna spelas av Bill Skarsgård, Asta Kamma August och Gustav Lindh. Marika Lindström och Sten Ljunggren medverkar som Karin Stolpe (d.ä.) och Sven Stolpe (d.ä.). Sverrir Gudnason gestaltar Alex Schulman och Sonja Richter spelar Amanda Schulman.