Porsche

Tvåfaldiga IMSA-mästaren Christina Nielsen kommer till start i Porsche Carrera Cup Scandinavia.

Dela

Framgångsrik GT-specialist med stor erfarenhet av sportvagnsracing på internationell toppnivå utmanar Porsche-eliten på Gelleråsen.

Danska racingstjärnan Christina Nielsen kommer till start i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Hon utmanar eliten i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Gelleråsen Arena 15 augusti.
Danska racingstjärnan Christina Nielsen kommer till start i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Hon utmanar eliten i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Gelleråsen Arena 15 augusti.

Ett av de mest omtalade och uppskattade inslagen i Porsche Carrera Cup Scandinavia är Porsche Sveriges gästförarprogram. Internationellt meriterade elitförare bjuds in till serien och utmanar förarna i det ordinarie startfältet. De senaste åren har mästerskapet lockat en rad motorstjärnor som Formel 1-världsmästaren Jacques Villeneuve, rallyvärldsmästaren Stig Blomqvist och Indycar-stjärnan Felix Rosenqvist.

Till den exklusiva skaran ansluter nu en framgångsrik GT-specialist med stor erfarenhet av sportvagnsracing på internationell toppnivå. När den tredje omgången av årets mästerskap avgörs på Gelleråsen 15 augusti kommer gästbilen med startnummer 911 att köras av 28-åriga Christina Nielsen från Hørsholm i Danmark.

– Porsche Carrera Cup Scandinavia är nytt för mig men jag vet att mästerskapet och förarna håller mycket hög klass. Det är en professionell show med ungefär samma känsla som IMSA-serien som jag kört i USA. Det finns några riktigt skickliga förare så man kan inte bara hoppa in och tro att man ska vara snabb. Jag förväntar mig tät racing, men som jag förstått är det också rättvis racing med enorm respekt mellan förarna.

Christina Nielsen har tävlat framgångsrikt i de stora amerikanska sportvagnsmästerskapen. 2016 segrade hon i GTD-klassen av IMSA Sports Car Championship. En bedrift som hon upprepade även säsongen 2017. Nielsen har även genomfört flera av världens största långloppstävlingar. På meritlistan finns bl.a. tre starter i 24-timmars på Le Mans där hon 2018 körde en Porsche 911 RSR till 6:plats i GTE-klassen.

– Jag ser verkligen fram emot att ta upp kampen, fortsätter Christina Nielsen. Men kom ihåg att jag är gäst i Carrera Cup och inte får ta för stora risker. Fokus ligger på att hitta rätt inställningar och göra ett bra kval. Sedan blir starten avgörande. Det är många år sedan jag tävlade med stående start, vi kör ju med rullande starter i USA. Förhoppningsvis kan jag få med mig ett bra resultat hem.

Christina Nielsen har lång erfarenhet av att tävla med Porsche 911. Under karriären har hon kört såväl 911 GT3 Cup, 911 GT3 R och 911 RSR.

– Vi har jobbat länge på det här, säger Raine Wermelin, Direktör, Porsche Sverige. Christina Nielsen är en snabb skandinavisk GT-förare, med stora internationella framgångar. Nu får vi äntligen chansen att se henne tävla i Sverige.

I väntan på nya direktiv gällande corona-pandemin körs Porsche Carrera Cup Scandinavia inför tomma läktare. Samtliga deltävlingar sänds på streamingtjänsten Viaplay. Se lördagens Race 1 live på Viaplay kl. 11:00 och Race 2 kl. 14:30.

Löpande information och nyheter från Porsche Carrera Cup Scandinavia finns på www.carreracup.se samt i mästerskapets sociala kanaler.

Facebook - Carrera Cup Scandinavia

Instagram - carreracupscandinavia

Twitter - Carrera Cup

YouTube - Porsche Carrera Cup Scandinavia

Kontakter

Bilder

Danska racingstjärnan Christina Nielsen kommer till start i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Hon utmanar eliten i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Gelleråsen Arena 15 augusti.
Danska racingstjärnan Christina Nielsen kommer till start i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Hon utmanar eliten i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Gelleråsen Arena 15 augusti.
Ladda ned bild
– Porsche Carrera Cup Scandinavia är nytt för mig men jag vet att mästerskapet och förarna håller mycket hög klass, säger Christina Nielsen. Det är en professionell show med ungefär samma känsla som IMSA-serien som jag kört i USA. Det finns några riktigt skickliga förare så man kan inte bara hoppa in och tro att man ska vara snabb. Jag förväntar mig tät racing, men som jag förstått är det också rättvis racing med enorm respekt mellan förarna.
– Porsche Carrera Cup Scandinavia är nytt för mig men jag vet att mästerskapet och förarna håller mycket hög klass, säger Christina Nielsen. Det är en professionell show med ungefär samma känsla som IMSA-serien som jag kört i USA. Det finns några riktigt skickliga förare så man kan inte bara hoppa in och tro att man ska vara snabb. Jag förväntar mig tät racing, men som jag förstått är det också rättvis racing med enorm respekt mellan förarna.
Ladda ned bild
– Jag ser verkligen fram emot att ta upp kampen, säger Christina Nielsen. Men kom ihåg att jag är gäst i Carrera Cup och inte får ta för stora risker. Fokus ligger på att hitta rätt inställningar och göra ett bra kval. Sedan blir starten avgörande. Det är många år sedan jag tävlade med stående start, vi kör ju med rullande starter i USA. Förhoppningsvis kan jag få med mig ett bra resultat hem.
– Jag ser verkligen fram emot att ta upp kampen, säger Christina Nielsen. Men kom ihåg att jag är gäst i Carrera Cup och inte får ta för stora risker. Fokus ligger på att hitta rätt inställningar och göra ett bra kval. Sedan blir starten avgörande. Det är många år sedan jag tävlade med stående start, vi kör ju med rullande starter i USA. Förhoppningsvis kan jag få med mig ett bra resultat hem.
Ladda ned bild
– Vi har jobbat länge på det här, säger Raine Wermelin, Direktör, Porsche Sverige. Nu får vi äntligen chansen att se Christina Nielsen tävla i Sverige.
– Vi har jobbat länge på det här, säger Raine Wermelin, Direktör, Porsche Sverige. Nu får vi äntligen chansen att se Christina Nielsen tävla i Sverige.
Ladda ned bild

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2019 registrerades 2 270 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Toppmodellerna av Porsche 718 nu med PDK dubbelkopplingsväxellåda8.9.2020 07:18:00 CESTPressmeddelande

Porsche 718-modellerna med 4.0-liters sexcylindriga boxermotorer kan från och med nu också beställas med Porsches sjustegade dubbelkopplingsväxellåda (Porsche Doppelkupplung - PDK). Såväl 718 GTS 4.0-varianterna - Boxster och Cayman – som toppmodellerna 718 Spyder och 718 Cayman GT4, är nu tillgängliga med automatiska växellådor. PDK-lådan växlar utan avbrott under acceleration, vilket gör växlingarna bekvämare och ger bättre accelerationstider. Jämfört med 718-modellerna med manuella växellådor accelererar GT-modellerna 718 Spyder och 718 Cayman GT4 med 309 kW (420 hk), från 0 – 100 km/tim en halv sekund snabbare, på 3,9 sekunder. De når 200 km/tim på 13,4 sekunder (0,4 sekunder snabbare). 718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0 båda med 294 kW (400 hk) förbättrar också tiden från 0 – 100 km/tim med en halv sekund, till 4,0 sekunder och når sedan 200 km/tim på 13,7 sekunder (0,4 sekunder snabbare än modellerna med manuella växellådor). I 718 GTS 4.0-modellerna anpassar Sport Chrono

Porsche Panamera - ny hybridmodell och klassens bästa prestanda26.8.2020 15:00:00 CESTPressmeddelande

Nya Porsche Panamera täcker nu ett ännu vidare spektrum. Panamera kombinerar sportbilens prestanda med den exklusiva lyxbilens bekvämlighet. Med den 463 kW (630 hk) starka Panamera Turbo S har Porsche stöd för sitt påstående om att leverera bäst prestanda i klassen. Den nya toppmodellen ger betydligt bättre prestanda än föregående Panamera Turbo. Porsche fortsätter också att genomföra sin E-Performance-strategi. Panamera 4S E-hybrid är ett nytt tillskott till serien plug-in hybrider och erbjuder ett helt nytt drivsystem med en systemeffekt av 412 kW (560 hk). Räckvidden med enbart eldrift har ökat med upp till 30 procent. Bättre chassikomponenter och kontrollsystem i kombination med den nya generationen däck och styrning har gjort nya Panamera både bekvämare och sportigare. Turbo S: från noll till hundra på 3,1 sekunder Med 430 kW (630 hk) och ett vridmoment på 820 Nm, har nya Panamera Turbo S 59 kW (80hk) mer effekt och 50 Nm högre vridmoment än den förra toppmodellen Turbo med förbrä

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum