Tvärstopp för förlängning av hjulskiftestiderna

Av miljöskäl så kortades tiden för när dubbdäck är tillåtna att användas, från 30 april till 15 april. Orsaken var att man uppmätt höga partikelhalter i luften och då framför allt under våren. Detta konstaterades bidra till ett antal för tidigt avlidna personer. Av den orsaken är Transportstyrelsen försiktig med att förlänga tiden när dubbdäck är tillåtna att användas under våren.

Bo Ericsson vd SFVF

Därutöver har EU-kommissionen ett pågående ärende gentemot Sverige vad gäller överträdelser av luftkvalitetsdirektivet med anledning av höga partikelhalter i luften och det gör inte saken bättre, säger en missbelåten Bo Ericsson som är vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Transportstyrelsen bedömer att erfarenheter och kunskaper vad gäller begränsning av smittspridningen i samhället är på en helt annan nivå än vad som var fallet våren 2020. Även tillgången på skyddsutrustning för de inblandade är mycket bättre än våren 2020 samt att vaccinering pågår.

Transportstyrelsen har haft dialog med Folkhälsomyndigheten, att om de anser det nödvändigt, inkomma med en hemställan om att Transportstyrelsen föreskriver om en förlängd dubbdäckstid kopplad till Covid-19 och däckbytesverksamheten. Folkhälsomyndigheten avser inte att inkomma med en hemställan till Transportstyrelsen i denna fråga.

Regeringen beslutade under vecka 8 att inte tillämpa vissa delar i Europaparlamentets och rådets förordning om särskilda och tillfälliga åtgärder med anledning av covid-19-utbrottet, avseende förnyelse av eller förlängning av giltigheten för vissa certifikat, intyg, bevis, körkort och tillstånd samt uppskjutande av vissa regelbundna kontroller och regelbundna fortbildningar inom vissa av transportlagstiftningens områden (EU:s nya omnibusförordning). Beslutet innebär bland annat att Sverige inte kommer, att på samma sätt som förra året, förlänga inställelsetiden för kontrollbesiktning av fordon. Detta kan till viss del ses även som vägledande vad gäller skiftning av däck under våren.

Transportstyrelsen avser därför inte att i dagsläget, på motsvarande sätt som förra året, förlänga tidpunkten när dubbdäck är tillåtna att användas, från 15 april till 30 april, så som SFVF har framfört önskemål om, avslutar Bo Ericsson.

Bo Ericsson vd SFVF

Sveriges Fordonsverkstäders Förening varnar elbilsägare15.4.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Låter du som elbilägare ett företag skifta till sommarhjulen för 99 kr? Vad händer då om en okunnig person lyfter elbilen på ett felaktigt sätt? Tyvärr har det skett som inte ska kunna ske, en däckverkstad lyfte en Tesla på fel sätt och satte domkraften i batteriet. Den olyckan medförde att Teslan blev inlöst av försäkringsbolaget eftersom verkstaden var försäkrad, säger Michael Bergvall som är däckansvarig på Sverige Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Svenska Bilskolors självklara val, Certifierad Däcktekniker3.3.2021 07:30:00 CET | Pressmeddelande

En undersökning som ABS WHEELS gjort på uppdrag av Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) visar att 9 av 10 Bilskolor väljer en Certifierad Däcktekniker. Det är mycket glädjande säger Bo Ericsson vd för SFVF. Detta i sin tur kommer leda till att alla elever får kännedom om Certifierad Däcktekniker och varför det är så viktigt att anlita en verkstad som har rätt kompetens för att rekommendera rätt däck.