Twitter stänger ned internationellt expertråd: ”Musk vill bli av med kritiker”

Ikväll skulle Twitters Trust and Safety Council, där Civil Rights Defenders ingår som enda svenska organisation, ha möte för första gången sedan Elon Musk tog över. Men under natten meddelade Twitter via mejl att rådet läggs ned.
Marcin de Kaminski, chef för säkerhet och innovation, Civil Rights Defenders

– Framtiden för Twitter som en trygg och säker plattform för alla är mer osäker än någonsin. Det är uppenbart att Twitter under Musks ledning vill göra sig av med kritiker. Nedläggningen av rådet innebär en allvarlig förtroendeskada för Twitter, i en tid när tilliten för de stora plattformarnas engagemang för yttrandefrihet och mänskliga rättigheter är viktigare än någonsin, säger Marcin de Kaminski, chef för säkerhet och innovation på Civil Rights Defender.

Twitters Trust and Safety Council är ett råd bestående av oberoende, rådgivande expertorganisationer från hela världen. Rådet har varit en del av Twitters arbete för att skapa en bättre och säkrare plattform med större respekt för mänskliga rättigheter. Marcin de Kaminski ingår som ende svensk i rådet.

Men sedan Elon Musk tillträdde som ägare och VD har Twitters arbete för att kvalitetssäkra plattformen och motverka hat och desinformation monterats ned eller lagts på is. Människorättsteamet har lagts ned, chefen för Trust and Safety har sparkats och bytts ut, och förra några timmar sedan upphävdes hela Trust and Safety Council.

Marcin de Kaminski oroas över hur det här ska påverka de människorättsaktivister som Civil Rights Defenders arbetar med, aktivister som är beroende av plattformen för sitt arbete.

– För människorättaktivister är Twitter inte bara en kul app, utan en hel infrastruktur. Särskilt i länder med begränsad oberoende media är Twitter en av få arenor där de kan utöva sin yttrandefrihet. Det innebär ett stort ansvar, ett ansvar som Elon Musks Twitter verkar avsäga sig helt.

För mer information och för att boka intervju med Marcin de Kaminski, vänligen kontakta Civil Rights Defenders på:

Telefon: 076 576 27 62 / E-post: press@crd.org

Marcin de Kaminski, chef för säkerhet och innovation, Civil Rights Defenders

Akutstöd till människorättsaktivister rekordstort till följd av kriget i Ukraina16.3.2023 08:01:40 CET | Pressmeddelande

Att försvara mänskliga rättigheter är ett farligt jobb i många delar av världen. För att snabbt hjälpa människorättsförsvarare i akut fara driver Civil Rights Defenders Akutfonden. Förra året tog fonden emot och beviljade ett rekordstort antal ansökningar, en ökning med 60 procent jämfört med 2021. Många av ansökningarna kom från aktivister i Ukraina, särskilt från oberoende journalister som rapporterar från frontlinjen.

Nobelpristagaren Ales Bialiatski dömd till 10 års fängelse3.3.2023 12:01:42 CET | Pressmeddelande

Ales Bialiatski från Belarus, mottagare av Nobels fredspris 2022 och Civil Rights Defender of the Year Award 2014, dömdes idag till 10 års fängelse. Han döms för att ha tagit in pengar i landet för att finansiera civilsamhällets så kallade “illegala aktiviteter”, något som både människorättsorganisationer och andra länders regeringar menar är politiskt motiverad hämnd för hans arbete för demokrati och mänskliga rättigheter.

Nicaragua gör oppositionen statslös – vi kan kommentera16.2.2023 14:06:25 CET | Pressmeddelande

Nicaragua gör 94 politiska motståndare statslösa när president Daniel Ortega fråntar dem deras nicaraguanska medborgarskap. Det här rör sig om mycket grova människorättskränkningar; en statslös person kommer att ha svårt att få tillgång till grundläggande rättigheter, såsom utbildning, hälso- och sjukvård, sysselsättning och fri rörlighet. Vi ser stora risker att det här kan sprida sig till fler auktoritära länder, som ett vapen för att nedmontera och tysta oppositionen.