Svensk Handel

Tydlig avmattning, men jämförelser med 2021 skymmer sikten för e-handeln

Dela

Svensk Handels E-handelsindikator för mars månad visar att e-handelns omsättning återigen hamnar kraftigt lägre, minus 17 procent, jämfört med samma månad föregående år. Det är samma minskningstakt som i februari.

Inkluderar man även svenska konsumenters köp från utländska e-handelsaktörer sjönk omsättningen med 18 procent i mars. Under första kvartalet 2022 backar e-handelns omsättning med totalt 13 procent. Jämfört med februari 2022 steg dock e-handelsomsättningen påtagligt i mars. 

- E-handeln kommer under hela 2022 att behöva brottas med de mycket höga jämförelsetalen från 2021. Utan pandemin kan man inte vänta sig nya försäljningsrekord på kort sikt inom e-handeln och det mesta talar för att omsättningen blir lägre i år än 2021. Det hindrar dock inte att e-handeln, som nu i mars, faktiskt steg med drygt 2 miljarder kronor jämfört med månaden innan, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel. 

Utvecklingen inom e-handeln mattas av

Andelen av konsumenterna som e-handlat ökade till 67 procent från förra månadens 64 procent. Det är dock 4 procentenheter lägre än mars 2021 då 71 procent e-handlade. Trots en lägre andel e-handelskonsumenter i mars 2022 jämfört med mars 2021 är det i huvudsak ett fortsatt lägre genomsnittligt köpbelopp bland de som e-handlar som förklarar den minskande omsättningen inom e-handeln. Det genomsnittliga köpbeloppet var 16 procent lägre i mars 2022 jämfört med samma månad förra året.

- De genomsnittliga köpbeloppen är huvudförklaringen till den lägre omsättningen inom e-handeln när vi jämför med 2021. Utvecklingen inom e-handeln mattas nu av, men det är också ett faktum att det genomsnittliga köpbeloppet i mars 2022 var 70 procent högre än precis före pandemin. Den relativt höga omsättningen inom e-handeln skyms av rekordåret 2021, säger Johan Davidson.

Nyckelord

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Bilder

Dokument

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

Pressinbjudan: Svensk Handel presenterar årliga branschrapporten Läget i Handeln – med prognos över större delbranscher och fördjupning om handelns tjänster11.5.2022 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Tisdagen den 17 maj presenteras rapporten Läget i Handeln som detta år innehåller nya prognoser över de största delbranscherna inom sällanköpsvaruhandeln fram till 2030. Utöver en överblick kring var handeln befinner sig idag, behandlas även trender, möjligheter och hot under åren som kommer.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum