Tydlig avmattning, men jämförelser med 2021 skymmer sikten för e-handeln
Svensk Handels E-handelsindikator för mars månad visar att e-handelns omsättning återigen hamnar kraftigt lägre, minus 17 procent, jämfört med samma månad föregående år. Det är samma minskningstakt som i februari.

Inkluderar man även svenska konsumenters köp från utländska e-handelsaktörer sjönk omsättningen med 18 procent i mars. Under första kvartalet 2022 backar e-handelns omsättning med totalt 13 procent. Jämfört med februari 2022 steg dock e-handelsomsättningen påtagligt i mars.
- E-handeln kommer under hela 2022 att behöva brottas med de mycket höga jämförelsetalen från 2021. Utan pandemin kan man inte vänta sig nya försäljningsrekord på kort sikt inom e-handeln och det mesta talar för att omsättningen blir lägre i år än 2021. Det hindrar dock inte att e-handeln, som nu i mars, faktiskt steg med drygt 2 miljarder kronor jämfört med månaden innan, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Utvecklingen inom e-handeln mattas av
Andelen av konsumenterna som e-handlat ökade till 67 procent från förra månadens 64 procent. Det är dock 4 procentenheter lägre än mars 2021 då 71 procent e-handlade. Trots en lägre andel e-handelskonsumenter i mars 2022 jämfört med mars 2021 är det i huvudsak ett fortsatt lägre genomsnittligt köpbelopp bland de som e-handlar som förklarar den minskande omsättningen inom e-handeln. Det genomsnittliga köpbeloppet var 16 procent lägre i mars 2022 jämfört med samma månad förra året.
- De genomsnittliga köpbeloppen är huvudförklaringen till den lägre omsättningen inom e-handeln när vi jämför med 2021. Utvecklingen inom e-handeln mattas nu av, men det är också ett faktum att det genomsnittliga köpbeloppet i mars 2022 var 70 procent högre än precis före pandemin. Den relativt höga omsättningen inom e-handeln skyms av rekordåret 2021, säger Johan Davidson.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Stark aprilmånad för modehandeln12.5.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels Stilindex för april månad visar att den positiva trenden för modehandeln håller i sig. Den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser ökade med 43,2 procent i april jämfört med samma månad föregående år. Även skohandeln ökar rejält med 49,5 procent.
Pressinbjudan: Svensk Handel presenterar årliga branschrapporten Läget i Handeln – med prognos över större delbranscher och fördjupning om handelns tjänster11.5.2022 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Tisdagen den 17 maj presenteras rapporten Läget i Handeln som detta år innehåller nya prognoser över de största delbranscherna inom sällanköpsvaruhandeln fram till 2030. Utöver en överblick kring var handeln befinner sig idag, behandlas även trender, möjligheter och hot under åren som kommer.
Fem nya namn till Svensk Handels styrelse9.5.2022 11:00:00 CEST | Pressmeddelande
Eric Lundberg, vd Apotek Hjärtat, Nina Jönsson, vd Plantagen, Ann Carlsson Meyer, vd Systembolaget, Marie Nygren, vd Coop Sverige och Elisabeth Peregi, vd KappAhl, har idag valts in i Svensk Handels styrelse. Anders Svensson, vd på ICA Sverige omvaldes till ordförande.
Stölder för över 8,5 miljarder drabbar handeln årligen3.5.2022 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska handlares brottsutsatthet är oroväckande hög. De externa stölderna gentemot handeln har ökat med cirka 1,7 miljarder kronor sedan 2018. Konsekvenserna inom såväl dagligvaruhandeln som sällanköpshandeln blir nu allt mer påtagliga. Det visar en ny rapport från Svensk Handel.
Tillträdesförbud – ett effektivt verktyg som tillämpas för sällan2.5.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lagen om tillträdesförbud till butik fungerar mycket väl – när den väl tillämpas. Den stora utmaningen ligger i att allt för många ansökningar avslås. Dessutom på otydliga grunder. Nära hälften av de avslagna ansökningarna saknade en tydlig motivering till varför. Det visar en ny rapport från Svensk Handel.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum