MHF

Tydliga regler och säkra vägar

Dela

Idag är det bilens dag. Men för många i Sverige är bilen nödvändig inte bara idag utan också alla andra dagar. Många svenskar som bor utanför de stora städerna, kanske till och med i väldigt ensliga trakter har svårt att se hur de ska ha råd att ha sin bil kvar. Ett Sverige helt utan privatbilar är en orimlig tanke. Därför måste det vara möjligt att ta ett miljöansvar och ändå få vardagsekonomin att gå ihop. Det måste också vara en rimlig standard på alla våra vägar.

Idag är det bilens dag. 

Men för många i Sverige är bilen nödvändig inte bara idag utan också alla andra dagar.

Nu nås vi varje dag av nya toppnoteringar i bränslepriserna när vi tankar våra fordon. Många svenskar som bor utanför de stora städerna, kanske till och med i väldigt ensliga trakter har svårt att se hur de ska ha råd att ha sin bil kvar. Trots att de är helt beroende av den. För så är det för många i Sverige idag. Alla kan inte cykla eller åka tunnelbana. Många kan inte ens åka buss på grund av att turtätheten är för dålig.

Samtidigt ser vi hur vi måste ta ansvar för vår värld, den värld som våra barn ska ärva av oss. Vi kan inte längre åka omkring i smutsiga miljöfientliga bilar. Det är lätt att förstå. Men hur ska det gå till att långsiktigt äga en bil när villkoren ständigt förändras? Det som var en god och modern miljöbil för några år sedan är det inte längre idag, därför att reglerna har ändrats.

MHF har tidigare gått ut och krävt långsiktiga villkor för till exempel miljöbilar. Det är helt avgörande för en barnfamilj på landsbygden att kunna ta sig till och från arbete och skola, och till affären. Därför är det helt centralt att våra lagstiftare stiftar långsiktiga och tydliga lagar så att den vanlige bilisten kan fatta långsiktiga beslut kring vilket fordon som ska köpas in.

I Sverige finns en lång och fin tradition av att vårda och ta hand om entusiastfordon. Den traditionen och livsstilen måste få fortleva. De få mil som dessa bilar körs är inte på något vis drivande för våra svenska utsläpp. Det måste vara fortsatt möjligt för människor att ägna sig åt sina plåtklenoder utan att dessa behandlas som skrot och förbjuds. 

Vi möts också av upprop kring de sänkta hastigheterna på vår landsvägar. MHF är som aktiv trafiksäkerhetsorganisation väl medvetna om att alltför höga hastigheter dödar och skadar många människor varje år. Men det finns också vägar som är väldigt säkra. Det får inte vara så att man sänker hastigheten på vägarna istället för att underhålla dem. Några kilometers hastighetssänkning kan tyckas omärkbar, men utslaget på ett helt år kan den tiden man förlorar bli väldigt dyrbar. Det finns människor som pendlar många mil i bil varje dag. MHF anser att det är väldigt viktigt att vi underhåller hela vårt vägnät, så att hela Sverige kan leva.

MHF har i snart hundra år värnat motorföraren som konsument, utan att tappa fokus på säkerheten.
Ett Sverige helt utan privatbilar är en orimlig tanke. Därför måste det vara möjligt att ta ett miljöansvar och ändå få vardagsekonomin att gå ihop. Det måste också vara en rimlig standard på alla våra vägar.

Kör försiktigt där ute och tänk på att den farligaste trafikanten du kan möta inte är cyklisten, inte lastbilsföraren, inte Volvo- eller BMW-föraren.

Den farligaste trafikanten du kan möta är egoisten.
Det är väl inte du?

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

MHF
MHF
Byängsgränd 8, 2tr
120 40 Årsta

08-555 765 55http://www.mhf.se

MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund bildades 1926, och arbetar för att ingen ska dö av rattfylleri. Man har ca 10 000 medlemmar uppdelade i sju regioner och 150 lokalavdelningar. MHF tillhör de mest aktiva trafiksäkerhetsorganisationerna i landet.

Följ MHF

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från MHF

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum