Tydlighet krävs av alla aktörer för att lyckas hitta rätt kompetens

För Västerbotten är det avgörande att hitta rätt sorts kompetens till de nya, gröna industrisatsningarna. Inom kort införs ett nytt system för kompetensutveckling som kan ge helt nya möjligheter att rekrytera ingenjörer.
Sveriges Ingenjörers Per Norlander och Johan Kreicbergs tillsammans med Pooyan Seddighzadeh och Magnus Ljunghäll från Northvolt.

Denna vecka besöker Sveriges Ingenjörer Västerbotten och Norrbotten för att på plats diskutera med företrädare för näringsliv, universitet, kommuner och regioner hur de nya industrisatsningarna ska kunna möta behovet av teknisk kompetens.

Idag den 14 juni besökte förbundets företrädare Skellefteå kommun och träffade bland andra kommunalråd Lorents Burman.

– Jag slogs av hur intensivt Skellefteå kommun jobbar för att rekrytera den tekniska kompetens de så väl behöver till de nya industrierna, säger Per Norlander, vice ordförande i Sveriges Ingenjörer.

Under dagen gjordes även ett besök vid Northvolts fabrik i Skellefteå. En fråga som lyftes med Northvolt var hur den efterfrågade kompetensen ska hittas. Företaget behöver en bred palett av olika ingenjörserfarenheter och jobbar intensivt med definiera den kompetens de snart behöver.

– Om företag, universitet och kommuner hittar ett gemensamt sätt att beskriva vilka sorts yrkesmänniskor de behöver blir det lättare att finna de lösningar som gynnar alla berörda aktörer, säger Per Norlander.

Under nästa år blir det möjligt för ingenjörer och många andra grupper att kompetensutveckla sig med 80 procent av lönen under ett års studier. Det så kallade omställningsstudiestödet ryms inom ramen för trygghetsöverenskommelsen som nyligen röstades igenom i riksdagen.

– Jag är övertygad om att denna möjlighet till kompetensutveckling kommer att spela avgörande roll för hur företag, kommuner och region lyckas hitta den kompetens de behöver, säger Per Norlander, vice ordförande i Sveriges Ingenjörer.

Trots osäkerheten i omvärlden och stigande inflation ökar efterfrågan på ingenjörer i hela Sverige. Än så länge har det osäkra läget i omvärlden inte satt några tydliga avtryck på arbetsmarknadsläget för Sveriges Ingenjörers medlemmar.

– En stor del av efterfrågan på ingenjörer hålls i gång av samhällets omställning och inte av konjunkturen. Den drivs av elektrifiering, digitalisering och klimatomställning, säger Johan Kreicbergs, samhällspolitisk chef på Sveriges Ingenjörer, som också deltog i mötet.

Om besöket i Västerbotten

De stora industrisatsningarna i nordligaste Sverige bygger på tekniska innovationer och innehåller alla ett stort mått av tekniskt nytänkande. Därtill kommer fortsatt teknisk utveckling och investeringar att behövas för att satsningarna ska bli verklighet. Det ger fortsatt stora behov av högutbildade individer som kan lösa tekniska problem och leda komplexa projekt.

Högskoleingenjörer och civilingenjörer är redan idag några av de mest eftertraktade utbildningsgrupperna i Västerbotten. Regionens framtidssatsningar är beroende av att företag, kommer och regionen kan rekrytera tillräckligt kompetent personal, i synnerhet högskoleingenjörer och civilingenjörer.

Per Norlander, 1:e vice förbundsordförande Sveriges Ingenjörer
Johan Kreicbergs, chefsekonom/chef Politik och påverkan, Sveriges Ingenjörer