Tylösandsseminariet 2018 har temat "Så delar vi vägen – Tryggt och säkert", 4-5 september

Tisdag 4 september öppnar den sextioandra upplagan av Tylösandsseminariet. I år är temat för trafiksäkerhetskonferensen: "Så delar vi vägen – Tryggt och säkert". Om vi ska nå målen inom trafiksäkerhet så räcker det inte att göra kampanjer och att bygga säkrare infrastruktur. Vi måste också hitta sätt att verkligen påverka var och en, såväl privatpersoner som företag och organisationer.

Tisdag 4 september öppnar den sextioandra upplagan av Tylösandsseminariet.

I år är temat för trafiksäkerhetskonferensen: "Så delar vi vägen – Tryggt och säkert".

Om vi ska nå målen inom trafiksäkerhet så räcker det inte att göra kampanjer och att bygga säkrare infrastruktur. Vi måste också hitta sätt att verkligen påverka var och en, såväl privatpersoner som företag och organisationer.

Förra året dog 253 personer i trafiken i Sverige. Det var ett av de lägsta dödstalen någonsin. I år kan vi redan se att dödstalet inte ser lika bra ut. 136 döda redan första halvåret. Vad krävs för att nå målen? Hur håller vi takten uppe? Var står vi nu?

Under seminariet möter vi talare som Generaldirektören för Trafikverket Lena Erixon och stf Generaldirektören för Transportstyrelsen Ingrid Cherfils, samt representanter för bland annat transportbranschen, taxinäringen, försvaret och kommuner. Tillfälle för fördjupning, frågor och samtal med spännande och kunniga experter.

Konferensen avslutas onsdag 5 september ca kl 14:45

Årets programblock

• Säkerhetskultur
  • Tillsammans för Nollvisionen
  • Brott och straff
  • Framtid
  • Tryggt och säkert (förebyggande)
  • Oskyddade trafikanter
  • Vägen som arbetsplats
  • Personligt ansvar

Det går att efteranmäla sig på plats från tisdag 08:00.

Pressträff med Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon tisdag 12:30.

Journalister får ackreditering genom att kontakta pressansvarig Micke Valier 0765-48 97 20

Camilla Spennare
Projektledare
camilla.spennare@mhf.se

MHF är en ideell trafiksäkerhetsorganisation som främst arbetar för trafiknykterhet. Vi har ca 15 000 medlemmar. Organisationen är uppdelad i sju geografiska regioner och ca 210 lokalavdelningar.

Sedan starten 1926 har vi tagit aktiv del i många olika frågor med syfte att höja trafiksäkerheten i Sverige. MHF har bland annat medverkat till att genomföra högertrafikomläggningen, lagstadgade låga promillegränser och användande av säkerhetsbälte.

Vi arbetar i linje med nollvisionen som riksdagen beslutat om – att ingen ska dö eller skadas i trafiken. Vi fokuserar därför våra insatser på att delmålet för år 2020 med 99,9 procent nykter trafik i Sverige ska uppnås. Vår nollvision: ingen ska dö av rattfylleri!

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Alingsås i fokus på trafiknykterhetens dag 22 maj17.5.2018 11:02Pressmeddelande

Tisdagen 22 maj är det Trafiknykterhetens dag. En dag som MHF instiftat för att uppmärksamma konsekvenserna av rattfylleri. På fler än 160 platser över hela landet uppmärksammas Trafiknykterhetens dag med olika aktiviteter. Polisen gör i samarbete med MHF en storsatsning med extra trafiknykterhetskontroller i delar av landet. Vårt huvudevenemang kommer i år att vara i Alingsås, där vi kommer att finnas på Lilla torget mellan klockan 10:30-15:00.