Tyska Turistbyrån

Tysk incomingturism växer över det europeiska genomsnittet

Dela

Stockholm den 04 november 2019 – Trots det tuffa läget på marknaden ökar Tysklands popularitet som resmål i den europeiska konkurrensen, detta enligt en delrapport från IPK Internationals studie World Travel Monitor. Marknadsforskningsinstitutet har på uppdrag av Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) sammanställt siffror för månaderna januari till augusti 2019. Europa är den överlägset viktigaste källregionen för tysk incoming och enligt rapporten har europeiska resor till Tyskland ökat med 2,5 procent i jämförelse med samma period föregående år. Nordamerika står för en tillväxtimpuls från de transatlantiska marknaderna med plus tre procent.

Köln: Solnedgång. FOTO: Getty/Matthias Haker Photography.
Köln: Solnedgång. FOTO: Getty/Matthias Haker Photography.

Stockholm den 04 november 2019 – Trots det tuffa läget på marknaden ökar Tysklands popularitet som resmål i den europeiska konkurrensen, detta enligt en delrapport från IPK Internationals studie World Travel Monitor. Marknadsforskningsinstitutet har på uppdrag av Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) sammanställt siffror för månaderna januari till augusti 2019. Europa är den överlägset viktigaste källregionen för tysk incoming och enligt rapporten har europeiska resor till Tyskland ökat med 2,5 procent i jämförelse med samma period föregående år. Nordamerika står för en tillväxtimpuls från de transatlantiska marknaderna med plus tre procent.

I direkt jämförelse med konkurrenterna Frankrike, Italien, Spanien och Storbritannien har Tyskland uppnått högre tillväxtsiffror både för den europeiska och den globala incomingen.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar:

– Trots den tuffa konkurrensen har vi ytterligare stärkt reselandet Tysklands redan starka position. Som semesterresmål är vi på en tillväxtkurs och som affärsresmål bekräftar vi vår ledande position.

Europeiska semesterfirare ger tillväxtimpulser

Semesterresor är med plus sex procent det mest dynamiska marknadssegmentet, varav långa semesterresor (plus sju procent) växer kraftigare än kortresor (plus fem procent).

Tyskland är och förblir européernas viktigaste affärsresmål. Tillväxtsiffrorna på två procent ligger dubbelt så högt som siffrorna för hela den europeiska marknaden. Medan segmentet traditionella affärsresor fortsätter att sjunka (minus två procent) noterar Tyskland en tydlig ökning på fyra procent inom segmentet kongresser, konferenser, mässor o. dyl.

Plus för klimatsmarta kommunikationsmedel

För första gången på många år visar siffrorna i World Travel Monitor en signifikant förändring vad gäller fördelningen av kommunikationsmedel vid resor från Europa till Tyskland. Personbilar står traditionellt för cirka hälften av resorna och steg med fem procent medan flygresor endast steg med en procent. De stora vinnarna är tågresor som steg med tio procent och bussresor som steg med åtta procent.

Framtidsutsikter

Petra Hedorfer fortsätter:

– Reselandet Tyskland står stadigt i den ökande konkurrensen mellan destinationerna. Men trots IPK:s positiva trendrapport får vi inte glömma att vi på grund av den sviktande ekonomiska tillväxten i eurozonen, klimatdiskussionen, handelskonflikter och brexit-tematiken står inför stora utmaningar. Ekonomiska och politiska risker i källregioner som är viktiga för den globala turismen kan leda till minskad tillväxt för reseströmmarna i världen

Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Köln: Solnedgång. FOTO: Getty/Matthias Haker Photography.
Köln: Solnedgång. FOTO: Getty/Matthias Haker Photography.
Ladda ned bild

Dokument

Om

Tyska Turistbyrån
Tyska Turistbyrån
Box 27104
102 52 Stockholm

http://www.germany.travel/se/index.html

Tyskland - Det vänliga semesterlandet

På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel

Följ Tyska Turistbyrån

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån

DZT uppmärksammar: 30 år efter murens fall och tyska återföreningen23.9.2019 11:12:01 CESTPressmeddelande

30 år efter händelserna år 1989, med den ”fredliga revolutionen” i DDR och öppnandet av gränsen mot Västtyskland, lanserar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) i samarbete med sin premiumpartner HanseMerkur mediakampanjen ”Reselandet Tyskland – 30 år efter murens fall”. Kampanjens medelpunkt är en representativ överblick över turistutbudet i Tyskland som under de senaste 30 åren ständigt har vuxit och stigit i popularitet bland internationella turister.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum