Tyska Turistbyrån

Tysk incomingturism växer över det europeiska genomsnittet

Dela

Stockholm den 04 november 2019 – Trots det tuffa läget på marknaden ökar Tysklands popularitet som resmål i den europeiska konkurrensen, detta enligt en delrapport från IPK Internationals studie World Travel Monitor. Marknadsforskningsinstitutet har på uppdrag av Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) sammanställt siffror för månaderna januari till augusti 2019. Europa är den överlägset viktigaste källregionen för tysk incoming och enligt rapporten har europeiska resor till Tyskland ökat med 2,5 procent i jämförelse med samma period föregående år. Nordamerika står för en tillväxtimpuls från de transatlantiska marknaderna med plus tre procent.

Köln: Solnedgång. FOTO: Getty/Matthias Haker Photography.
Köln: Solnedgång. FOTO: Getty/Matthias Haker Photography.

Stockholm den 04 november 2019 – Trots det tuffa läget på marknaden ökar Tysklands popularitet som resmål i den europeiska konkurrensen, detta enligt en delrapport från IPK Internationals studie World Travel Monitor. Marknadsforskningsinstitutet har på uppdrag av Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) sammanställt siffror för månaderna januari till augusti 2019. Europa är den överlägset viktigaste källregionen för tysk incoming och enligt rapporten har europeiska resor till Tyskland ökat med 2,5 procent i jämförelse med samma period föregående år. Nordamerika står för en tillväxtimpuls från de transatlantiska marknaderna med plus tre procent.

I direkt jämförelse med konkurrenterna Frankrike, Italien, Spanien och Storbritannien har Tyskland uppnått högre tillväxtsiffror både för den europeiska och den globala incomingen.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar:

– Trots den tuffa konkurrensen har vi ytterligare stärkt reselandet Tysklands redan starka position. Som semesterresmål är vi på en tillväxtkurs och som affärsresmål bekräftar vi vår ledande position.

Europeiska semesterfirare ger tillväxtimpulser

Semesterresor är med plus sex procent det mest dynamiska marknadssegmentet, varav långa semesterresor (plus sju procent) växer kraftigare än kortresor (plus fem procent).

Tyskland är och förblir européernas viktigaste affärsresmål. Tillväxtsiffrorna på två procent ligger dubbelt så högt som siffrorna för hela den europeiska marknaden. Medan segmentet traditionella affärsresor fortsätter att sjunka (minus två procent) noterar Tyskland en tydlig ökning på fyra procent inom segmentet kongresser, konferenser, mässor o. dyl.

Plus för klimatsmarta kommunikationsmedel

För första gången på många år visar siffrorna i World Travel Monitor en signifikant förändring vad gäller fördelningen av kommunikationsmedel vid resor från Europa till Tyskland. Personbilar står traditionellt för cirka hälften av resorna och steg med fem procent medan flygresor endast steg med en procent. De stora vinnarna är tågresor som steg med tio procent och bussresor som steg med åtta procent.

Framtidsutsikter

Petra Hedorfer fortsätter:

– Reselandet Tyskland står stadigt i den ökande konkurrensen mellan destinationerna. Men trots IPK:s positiva trendrapport får vi inte glömma att vi på grund av den sviktande ekonomiska tillväxten i eurozonen, klimatdiskussionen, handelskonflikter och brexit-tematiken står inför stora utmaningar. Ekonomiska och politiska risker i källregioner som är viktiga för den globala turismen kan leda till minskad tillväxt för reseströmmarna i världen

Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Köln: Solnedgång. FOTO: Getty/Matthias Haker Photography.
Köln: Solnedgång. FOTO: Getty/Matthias Haker Photography.
Ladda ned bild

Dokument

Om

Tyska Turistbyrån
Tyska Turistbyrån
Box 27104
102 52 Stockholm

http://www.germany.travel/se/index.html

Tyskland - Det vänliga semesterlandet

På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel

Följ Tyska Turistbyrån

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån

DZT-kampanj #DiscoverGermanyFromHome samlar aktuella aktiviteter på sociala medier2.4.2020 17:07:35 CESTPressmeddelande

Stockholm den 2 april 2020 – Under den lockdown som råder i stora delar av världen samlar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) sina löpande marknadsföringsaktiviteter på samtliga globala sociala medier-kanaler i kommunikationskampanjen #DiscoverGermanyFromHome. Målet är att förmedla innehåll som är både inspirerande, empatiskt och samtidigt informativt till morgondagens kunder. Kampanjen inkluderar virtuella upplevelseformat av destinationer från Tysklands alla 16 delstater. På så vis knyter man kontakt med potentiella Tysklandsbesökare som har möjlighet att upptäcka landet virtuellt. Förutom #DiscoverGermanyFromHome använder kampanjen även existerande hashtaggar som #staysafe, #stayathome och #traveltomorrow.

42:a passionsspelen i Oberammergau skjuts upp till år 202223.3.2020 09:45:55 CETPressmeddelande

Stockholm, den 23 mars 2020. Den 42:a utgåvan av passionsspelen i Oberammergau skjuts upp på grund av den rådande coronapandemin. Beslutet kommer efter att kretsförvaltningen i Garmisch-Partenkirchen förbjudit genomförandet av passionsspelen i Oberammergau. Eftersom gästernas och de medverkandes hälsa har högsta prioritet, har de ansvariga beslutat att skjuta upp den planerade premiären av passionsspelen den 16 maj 2020 fram till år 2022.

Coronavirusets möjliga konsekvenser för tysk incomingturism – DZT planerar marketing recovery-program2.3.2020 15:33:43 CETPressmeddelande

Stockholm den 02 mars 2020 – Utvecklingen inom turismnäringen efter coronavirusets utbrott och de medföljande reseinskränkningarna kommer även att påverka den tyska incomingturismen under de kommande månaderna. Hur omfattande tillbakagångar som är att vänta från den kinesiska marknaden och hur länge det kommer att pågå, kommer enligt Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) till stor del bero på vilken effekt de kinesiska myndigheternas administrativa åtgärder i praktiken får, men även hur långt viruset breder ut sig och under hur lång tid, och vilka följder krisen får för den kinesiska nationalekonomin.

Tyska Turistbyrån är huvudsponsor för Vagabonds Tågresedag på Stockholms Centralstation den 6 december 20194.12.2019 15:41:24 CETPressmeddelande

Stockholm, den 4 december 2019: Statistik över tågbiljettsförsäljningen visar ett kraftigt ökat intresse för tågresor till Tyskland. Ökningen gäller både enkelsträckor och rundresor med exempelvis Interrailkort. Trenden bekräftas i Tysklands incomingsiffror som visar en ökning på 5,3 procent för övernattningar på hotell och logianläggningar med tio bäddar eller fler under perioden juni till augusti 2019.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum