Tysk-svensk panel i Almedalen: Så ska öppen data driva innovation

Vad krävs för att Tyskland och Sverige ska bli ledande inom den digitala ekonomin och kunna lösa våra samhällsutmaningar? Denna fråga står i fokus på Tysk-Svenska Handelskammarens seminarium i Almedalen i år. Möt en mångsidig tysk-svensk panel från näringsliv, politik, forskning och myndighetsvärlden.
Teres Lindberg.
Peter Parycek, Anna Eriksson, Nils Herzberg, Johan Svenningsson, Nicklas Berild Lundblad och Teres Lindberg.

Utvecklingen av den digitala ekonomin går i rasande takt och Europa ligger efter i jämförelse med framförallt USA och Kina. Hur kan vi i Sverige, Tyskland och på EU-nivå skapa förutsättningar för att bli världsledande i den digitala tidsåldern och samtidigt säkerställa att europeiska värderingar och sociala normer skyddas?

Hur kan vi bidra till mer innovation och nya lösningar för våra samhällsutmaningar genom att öppna tillgången till data från offentlig sektor och näringslivet? Vilka samarbetsmöjligheter finns för Tyskland och Sverige för att till exempel skapa hållbara värdekedjor inom industrin och handeln, effektivare och säkrare sjukvård, minskad energianvändning och bättre trafikflöden genom användningen av öppen data?

Vår panel kommer att diskutera pågående projekt och ge exempel på nytta och innovationer som vi kan förvänta oss om data gjordes mer tillgänglig.

Medverkar gör:

• Peter Parycek, ledamot i tyska förbundsregeringens digitaliseringsråd samt chef för kompetenscentret Public IT vid Fraunhofer FOKUS
  • Anna Eriksson, generaldirektör för Myndigheten för digital förvaltning, DIGG
  • Nils Herzberg, Global Head Strategic Partnerships, Digital Supply Chain vid SAP, medgrundare av Open Industry 4.0 Alliance
  • Johan Svenningsson, vd för Uniper Sverige
  • Nicklas Berild Lundblad, Europachef för samhällsfrågor på Google
  • Teres Lindberg (S), riksdagsledamot i Trafikutskottet

Seminariet och diskussionen hålls på engelska och modereras av Ulf Wickbom. Inledning av Ralph-Georg Tischer, vd för Tysk-Svenska Handelskammaren, och Manfred Schüler, Tysklands vice ambassadör i Sverige.

När: 1 juli 2019, kl 16.00 - 17.00
Var: Volkswagens tält och trädgård, Donnersgatan 6, Visby

Detta är ett seminarium inom ramen för German Swedish Tech Forum, den bilaterala innovationsplattformen som Tysk-Svenska Handelskammaren och IVA gemensamt står bakom. Läs mer om forumet här.

Med oss i Almedalen har vi Audi, Giesecke + Devrient, SAP, Uniper, Volkswagen och Tyska Ambassaden Stockholm och måndagen rundas av med ett tysk-svenskt mingel för inbjudna gäster. (Inbjudan och anmälan krävs.)

Teres Lindberg.