Tyska Turistbyrån

Tyska köket i fokus 2018

Dela
Kocken Dirk Hoberg gör de sista finjusteringarna på tallriken på Restaurant Ophelia på Hotel Riva i Konstanz vid Bodensjön. FOTO: Hotel Riva
Kocken Dirk Hoberg gör de sista finjusteringarna på tallriken på Restaurant Ophelia på Hotel Riva i Konstanz vid Bodensjön. FOTO: Hotel Riva

I sina globala försäljnings- och marknadsföringsaktiviteter lägger Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) under 2018 tonvikten på temakampanjen ”kulinariska Tyskland”. I fokus står regionala specialiteter från alla delar av landet, samt möjligheten att uppleva regionernas särart via deras mattraditioner och på kulinarisk väg upptäcka reselandet Tyskland.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar:

– Det tyska köket har en bred palett av regionala tillagningssätt och specialiteter. Det rika gastronomiska utbudet med alltifrån enklare värdshus till gourmetrestauranger är utmärkande för Tyskland och detta vill vi belysa med vår kampanj. Genom att fokusera på regionala och säsongsbetonade erbjudanden stärker vi Tysklands position som hållbart resmål och främjar turismen på landsbygden.

Transmedial kampanjstrategi

Temakampanjen ”kulinariska Tyskland” vilar på tre pelare som länkas samman med varandra och åtföljs av en rad olika kommunikationsåtgärder: Ett filmprojekt kommer att i nära samarbete med 16 nationella marknadsföringsorganisationer via autentiska berättelser presentera lokala specialiteter från de regionala köken. Filmprojektet kompletterar den multimediala temapresentationen i DZT:s aktiviteter, både online och offline. På de utländska marknaderna kommer DZT att fokusera på kulinariska evenemang med food trucks som marknadsförs i media med olika kick off-events. Genom ett intensivt partnersamarbete – däribland med det tyska vininstitutet (DWI) – synliggör DZT årstemat ytterligare på de utländska marknaderna.

Mat som livsstil

Regionala matmarknader, matfestivaler och food truck-events är en integrerad del av det urbana stadslivet, och fler och fler krögare vidareutvecklar sitt utbud med fokus på regionala och säsongsbetonade produkter samt traditionella recept för att kunna erbjuda ett jordnära och varierat kök. Den tyska mat- och dryckeskulturen i samband med traditionella fester uppskattas av utländska gäster, och upplevs som särskilt autentisk.

Brett utbud av allt från stjärnkök till street food

292 restauranger runt om i Tyskland är för närvarande utmärkta med en till tre stjärnor i Guide Michelin, vilket är fler än någonsin tidigare och visar på hur den tyska gastronomin ständigt vinner mark i internationell jämförelse. Det kulinariska vardagslivet i Tyskland är internationellt med tydliga influenser från Medelhavet, Orienten och Asien och här finns allt ifrån mysiga restauranger till prisvärda snabbmatserbjudanden.

Njutbara drycker

Vin och öl är tyska nationaldrycker med hög internationell uppskattning. DWI ger vinkännare från hela världen möjlighet att uppleva traditionellt vinhantverk i de för närvarande 13 vinodlingsområdena i Tyskland, och i landets utmärkta vinotek får konnässören råd och hjälp av vinexperter. Gäster som vill kombinera en aktiv semester med njutning kan delta i ”vinvandringar” genom de vackra vinregionerna. I DWI:s moderna Riesling Lounges som bedrivs i samarbete med utvalda gastronomer kan intresserade utanför de vinproducerande regionerna uppleva och provsmaka tyska viner.

Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Kocken Dirk Hoberg gör de sista finjusteringarna på tallriken på Restaurant Ophelia på Hotel Riva i Konstanz vid Bodensjön. FOTO: Hotel Riva
Kocken Dirk Hoberg gör de sista finjusteringarna på tallriken på Restaurant Ophelia på Hotel Riva i Konstanz vid Bodensjön. FOTO: Hotel Riva
Ladda ned bild

Dokument

Om

Tyska Turistbyrån
Tyska Turistbyrån
Box 27104
102 52 Stockholm

http://www.germany.travel/se/index.html

Tyskland - Det vänliga semesterlandet

På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel

Följ Tyska Turistbyrån

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån

Internationella reseindustrin till Wiesbaden för GTM 2019 - Tysklands största incomingworkshop8.5.2019 11:30:35 CESTPressmeddelande

Från 12 till 14 maj kommer runt 500 representanter från den internationella reseindustrin från 51 länder till Wiesbaden med anledning av den 45:e GTM Germany Travel Mart™. Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) arrangerar GTM årligen i samarbete med växlande partnerregioner och -städer. Delstaten Hessens huvudstad Wiesbaden har varit värd för arrangemanget både år 1977 och 2005 så det blir tredje gången gillt i år.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum