Tyska köket i fokus 2018

Kocken Dirk Hoberg gör de sista finjusteringarna på tallriken på Restaurant Ophelia på Hotel Riva i Konstanz vid Bodensjön. FOTO: Hotel Riva

I sina globala försäljnings- och marknadsföringsaktiviteter lägger Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) under 2018 tonvikten på temakampanjen ”kulinariska Tyskland”. I fokus står regionala specialiteter från alla delar av landet, samt möjligheten att uppleva regionernas särart via deras mattraditioner och på kulinarisk väg upptäcka reselandet Tyskland.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar:

– Det tyska köket har en bred palett av regionala tillagningssätt och specialiteter. Det rika gastronomiska utbudet med alltifrån enklare värdshus till gourmetrestauranger är utmärkande för Tyskland och detta vill vi belysa med vår kampanj. Genom att fokusera på regionala och säsongsbetonade erbjudanden stärker vi Tysklands position som hållbart resmål och främjar turismen på landsbygden.

Transmedial kampanjstrategi

Temakampanjen ”kulinariska Tyskland” vilar på tre pelare som länkas samman med varandra och åtföljs av en rad olika kommunikationsåtgärder: Ett filmprojekt kommer att i nära samarbete med 16 nationella marknadsföringsorganisationer via autentiska berättelser presentera lokala specialiteter från de regionala köken. Filmprojektet kompletterar den multimediala temapresentationen i DZT:s aktiviteter, både online och offline. På de utländska marknaderna kommer DZT att fokusera på kulinariska evenemang med food trucks som marknadsförs i media med olika kick off-events. Genom ett intensivt partnersamarbete – däribland med det tyska vininstitutet (DWI) – synliggör DZT årstemat ytterligare på de utländska marknaderna.

Mat som livsstil

Regionala matmarknader, matfestivaler och food truck-events är en integrerad del av det urbana stadslivet, och fler och fler krögare vidareutvecklar sitt utbud med fokus på regionala och säsongsbetonade produkter samt traditionella recept för att kunna erbjuda ett jordnära och varierat kök. Den tyska mat- och dryckeskulturen i samband med traditionella fester uppskattas av utländska gäster, och upplevs som särskilt autentisk.

Brett utbud av allt från stjärnkök till street food

292 restauranger runt om i Tyskland är för närvarande utmärkta med en till tre stjärnor i Guide Michelin, vilket är fler än någonsin tidigare och visar på hur den tyska gastronomin ständigt vinner mark i internationell jämförelse. Det kulinariska vardagslivet i Tyskland är internationellt med tydliga influenser från Medelhavet, Orienten och Asien och här finns allt ifrån mysiga restauranger till prisvärda snabbmatserbjudanden.

Njutbara drycker

Vin och öl är tyska nationaldrycker med hög internationell uppskattning. DWI ger vinkännare från hela världen möjlighet att uppleva traditionellt vinhantverk i de för närvarande 13 vinodlingsområdena i Tyskland, och i landets utmärkta vinotek får konnässören råd och hjälp av vinexperter. Gäster som vill kombinera en aktiv semester med njutning kan delta i ”vinvandringar” genom de vackra vinregionerna. I DWI:s moderna Riesling Lounges som bedrivs i samarbete med utvalda gastronomer kan intresserade utanför de vinproducerande regionerna uppleva och provsmaka tyska viner.

Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

Tyskland får fotbolls-EM 202428.9.2018 14:53Nyheter

Tyskland står värdland för ännu en fotbollsfest med EM 2024. Det stod klart på torsdagen när Uefas exekutiva kommitté röstat om värdskapet. Tyskland anordnade senast fotbollsmästerskap 2006 (VM) och 1988 (EM i Västtyskland). Matcherna kommer på det stora hela att spelas på samma arenor som i VM 2006, närmare bestämt i städerna Berlin, München, Dortmund, Gelsenkirchen, Stuttgart, Hamburg, Düsseldorf, Köln, Leipzig och Frankfurt. Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

Kulinariska Tyskland bjuder fortsatt till bords24.9.2018 13:00Pressmeddelande

I samarbete med Egmont och Sveriges största resetidning Vagabond har Tyska Turistbyrån handplockat några av Tysklands kulinariska guldkorn och tipsar om sköna upplevelser, evenemang och mysiga höst- och vinteraktiviteter på sajten germany.travel/matochdryck och under hashtaggen #EnjoyGermanFood. Upplev landets stämningsfulla öl- och vinfester, charmiga julmarknader, konsthantverk i Lübeck, maritim stämning i Rostock eller smaka lokala delikatesser i Hamburg. Visste du att Tyskland har 300 restauranger som för närvarande är utmärkta med en till tre stjärnor i Guide Michelin, vilket är fler än någonsin tidigare. Med sammanlagt 361 stjärnor ligger Tyskland på en fantastisk andra plats efter Frankrike och kan se sig själv som en av de bästa kulinariska resedestinationerna i Europa. Men inte bara på gourmetfronten har Tyskland mycket att erbjuda utan även regionala matmarknader, matfestivaler och food truck-evenemang är en integrerad del av det urbana stadslivet. Den tyska mat- och dryckesk

DZT investerar i ytterligare digitala projekt20.9.2018 14:59Pressmeddelande

Det tyska förbundsministeriet för ekonomi och energi (BMWi) har skjutit till ytterligare pengar som möjliggör nya projekt i Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT:s) regi för att marknadsföra reselandet Tyskland. Fokus ligger på att ytterligare utveckla närvaron i globala Online Travel Companies (OTC), att vidareutveckla innovativa eventformat samt att implementera digitala teknologier som språkassistenter och chatbots.

DZT rapporterar: Stor succé för GTM i Dresden14.5.2018 16:46Pressmeddelande

Den 44:e Germany Travel Mart™ (GTM) togs mycket väl emot bland deltagarna. Det var staden Dresden som hade äran att arrangera 2018 års GTM den 6 till 8 maj. Tysklands mest betydelsefulla B2B-plattform lockade 527 experter och beslutsfattare från den internationella resebranschen samt internationella journalister från de viktigaste källmarknaderna. Deltagarna informerades om de senaste resetrenderna, nyutvecklingar och aktuella turistprodukter i Tyskland. Under den två dagar långa workshopen på Messe Dresden möttes över 338 utställare från hotell och transportbranschen samt lokala och regionala turistorganisationer som presenterade sina mångfaldiga och högkvalitativa erbjudanden inför en internationell branschpublik. Runt 19 000 affärsmöten bokades via mässans onlineverktyg. Deltagarna var mycket positiva till det välorganiserade eventet och lovordade den utmärkta organisationen, servicen på plats och användandet av kollektivtrafik. Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, tackade ar