Tyska Turistbyrån AB

Tyska köket i fokus 2018

Kocken Dirk Hoberg gör de sista finjusteringarna på tallriken på Restaurant Ophelia på Hotel Riva i Konstanz vid Bodensjön. FOTO: Hotel Riva

I sina globala försäljnings- och marknadsföringsaktiviteter lägger Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) under 2018 tonvikten på temakampanjen ”kulinariska Tyskland”. I fokus står regionala specialiteter från alla delar av landet, samt möjligheten att uppleva regionernas särart via deras mattraditioner och på kulinarisk väg upptäcka reselandet Tyskland.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar:

– Det tyska köket har en bred palett av regionala tillagningssätt och specialiteter. Det rika gastronomiska utbudet med alltifrån enklare värdshus till gourmetrestauranger är utmärkande för Tyskland och detta vill vi belysa med vår kampanj. Genom att fokusera på regionala och säsongsbetonade erbjudanden stärker vi Tysklands position som hållbart resmål och främjar turismen på landsbygden.

Transmedial kampanjstrategi

Temakampanjen ”kulinariska Tyskland” vilar på tre pelare som länkas samman med varandra och åtföljs av en rad olika kommunikationsåtgärder: Ett filmprojekt kommer att i nära samarbete med 16 nationella marknadsföringsorganisationer via autentiska berättelser presentera lokala specialiteter från de regionala köken. Filmprojektet kompletterar den multimediala temapresentationen i DZT:s aktiviteter, både online och offline. På de utländska marknaderna kommer DZT att fokusera på kulinariska evenemang med food trucks som marknadsförs i media med olika kick off-events. Genom ett intensivt partnersamarbete – däribland med det tyska vininstitutet (DWI) – synliggör DZT årstemat ytterligare på de utländska marknaderna.

Mat som livsstil

Regionala matmarknader, matfestivaler och food truck-events är en integrerad del av det urbana stadslivet, och fler och fler krögare vidareutvecklar sitt utbud med fokus på regionala och säsongsbetonade produkter samt traditionella recept för att kunna erbjuda ett jordnära och varierat kök. Den tyska mat- och dryckeskulturen i samband med traditionella fester uppskattas av utländska gäster, och upplevs som särskilt autentisk.

Brett utbud av allt från stjärnkök till street food

292 restauranger runt om i Tyskland är för närvarande utmärkta med en till tre stjärnor i Guide Michelin, vilket är fler än någonsin tidigare och visar på hur den tyska gastronomin ständigt vinner mark i internationell jämförelse. Det kulinariska vardagslivet i Tyskland är internationellt med tydliga influenser från Medelhavet, Orienten och Asien och här finns allt ifrån mysiga restauranger till prisvärda snabbmatserbjudanden.

Njutbara drycker

Vin och öl är tyska nationaldrycker med hög internationell uppskattning. DWI ger vinkännare från hela världen möjlighet att uppleva traditionellt vinhantverk i de för närvarande 13 vinodlingsområdena i Tyskland, och i landets utmärkta vinotek får konnässören råd och hjälp av vinexperter. Gäster som vill kombinera en aktiv semester med njutning kan delta i ”vinvandringar” genom de vackra vinregionerna. I DWI:s moderna Riesling Lounges som bedrivs i samarbete med utvalda gastronomer kan intresserade utanför de vinproducerande regionerna uppleva och provsmaka tyska viner.

Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

Tyska Turistbyrån AB

Följ Tyska Turistbyrån AB

Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån AB

DZT rapporterar: Stor succé för GTM i Dresden14.5.2018 16:46Pressmeddelande

Den 44:e Germany Travel Mart™ (GTM) togs mycket väl emot bland deltagarna. Det var staden Dresden som hade äran att arrangera 2018 års GTM den 6 till 8 maj. Tysklands mest betydelsefulla B2B-plattform lockade 527 experter och beslutsfattare från den internationella resebranschen samt internationella journalister från de viktigaste källmarknaderna. Deltagarna informerades om de senaste resetrenderna, nyutvecklingar och aktuella turistprodukter i Tyskland. Under den två dagar långa workshopen på Messe Dresden möttes över 338 utställare från hotell och transportbranschen samt lokala och regionala turistorganisationer som presenterade sina mångfaldiga och högkvalitativa erbjudanden inför en internationell branschpublik. Runt 19 000 affärsmöten bokades via mässans onlineverktyg. Deltagarna var mycket positiva till det välorganiserade eventet och lovordade den utmärkta organisationen, servicen på plats och användandet av kollektivtrafik. Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, tackade ar

Kulinarisk succé när Tyska Turistbyrån bjöd på middag27.4.2018 16:19Pressmeddelande

I och med årskampanjen ”Culinary Germany” bjöd Tyska Turistbyrån tillsammans med regionen Frankens turistråd in journalister, bloggare och researrangörer till en galamiddag på den tyska ambassadörens residens på Djurgården. För den kulinariska succén var ingen mindre än stjärnkocken Ulf Wagner och hans kollega Gustav Trägårdh ansvariga som tillsammans äger och driver restaurangen Sjömagasinet i Göteborg. Som sig bör under tyska försommarsäsongen bjöds det på vit sparris i olika former som kompletterades med fantastiska vita viner - Riesling och Silvaner - från vinregionen Franken. Iris Müller, Marknadschef för Tyska Turistbyrån, samanfattar kvällen: ”Vi på Tyska Turistbyrån är mycket glada och tacksamma att vi fick vara med och arrangera en sådan middag, inte bara för att presentera Tysklands kulinariska guldkorn utan även för detta var ett av de sista evenemangen i tyska ambassadörens residens på Djurgården innan han flyttar till det nya residenset näst intill ambassaden. Event som de

Tyska Turistbyrån lanserar Culinary Germany5.4.2018 14:43Nyheter

Tyska Turistbyrån lanserar Culinary GermanyDZT temakampanj Tyska Turistbyrån har lanserat temakampanjen ”Culinary Germany” med en egen microsida på www.germany.travel/culinary-germany och hashtaggen #EnjoyGermanFood. Landningssidans innehåller 16 videor i vilka två internationellt erkända experter på vin och gastronomi beger sig på en kulinarisk upptäcktsresa under mottot ”Follow the Taste” och presenterar läckerheter från alla Kampanjen ”Culinary Germany” lyfter fram typiska och traditionella erbjudanden från alla landsdelar samt även turistiska innovationer och ovanliga locations. Kampanjen ger besökaren möjlighet att på ett autentiskt vis uppleva Tysklands olika regioner på nya sätt via deras kulinariska traditioner. Dessutom har vi på Tyska Turistbyrån i samarbete med Sveriges största resetidning Vagabond handplockat några av Tysklands kulinariska guldkorn och tipsar om sköna upplevelser, evenemang och aktiviteter i dessa natursköna områden. Njut av en inspirerande läsning och glöm

Tyskland som trendresmål: DZT noterar rekordresultat för åttonde året i rad8.3.2018 16:51Pressmeddelande

Tysklands incoming uppnår rekordresultat för åttonde året i rad. Från januari till december 2017 registrerade Statistisches Bundesamt 83,9 miljoner internationella övernattningar i logianläggningar med tio bäddar eller fler. Detta är en ökning med 3,1 miljoner i jämförelse med föregående år och motsvarar en tillväxt på 3,6 procent. Petra Hedorfer, styrelseordförande för Deutsche Zentrale für Tourismus, förklarar: – Tysklands incoming har utvecklats dynamiskt under hela 2017 och årsresultatet visar på en nästan tre gånger så hög tillväxt jämfört med siffrorna från 2016. Orsakerna till det utmärkta resultatet är dels grundläggande ekonomiska faktorer och politisk stabilitet i de viktiga källmarknaderna men framför allt reslandet Tysklands strålande positionering i den internationella konkurrensen. Tyskland åtnjuter särskilt hög popularitet bland semesterresenärer runt om i världen. Ökad efterfrågan på semesterresor till Tyskland De privata resorna ökar och fungerar som tillväxtmotorer fö

Jahresfrühstück: Tyska Turistbyrån presenterar CulinaryGermany, Berlin och 100 år Bauhaus16.2.2018 14:40Nyheter

Tillsammans med den tyska huvudstadens turistbyrå visitBerlin bjöd Tyska Turistbyrån in aktuella samarbetspartner inom media och turistbranschen och influencers till årets kickoff/Jahresfrühstück på Scandics signaturhotell Downtown Camper by Scandic. Ett fyrtiotal besökare var med när Iris Müller, Marknadschef på Tyska Turistbyrån och hennes kollega Frederic Foerster, press och webbansvarig, presenterade den positiva utvecklingen för Tyskland som turistdestination samt de aktuella kampanjerna Culinary Germany (#enjoygermanfood) och 100 år Bauhaus. Efteråt fick gästerna en visuell inblick i hur en 24 timmars upplevelse i Berlin kan se ut, när Peggy Gallert, Media Relations Manager visitBerlin och hennes kollega Catarina Erceg, Trade Relations Manager visitBerlin, presenterade Berlin 365 dagar om året 24/7. Kunde du inte delta på evenemanget? Inga problem! Hör av dig till frederic.foerster@germany.travel för presentation och pressmaterial.