Tyska köket i fokus 2018

Kocken Dirk Hoberg gör de sista finjusteringarna på tallriken på Restaurant Ophelia på Hotel Riva i Konstanz vid Bodensjön. FOTO: Hotel Riva

I sina globala försäljnings- och marknadsföringsaktiviteter lägger Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) under 2018 tonvikten på temakampanjen ”kulinariska Tyskland”. I fokus står regionala specialiteter från alla delar av landet, samt möjligheten att uppleva regionernas särart via deras mattraditioner och på kulinarisk väg upptäcka reselandet Tyskland.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar:

– Det tyska köket har en bred palett av regionala tillagningssätt och specialiteter. Det rika gastronomiska utbudet med alltifrån enklare värdshus till gourmetrestauranger är utmärkande för Tyskland och detta vill vi belysa med vår kampanj. Genom att fokusera på regionala och säsongsbetonade erbjudanden stärker vi Tysklands position som hållbart resmål och främjar turismen på landsbygden.

Transmedial kampanjstrategi

Temakampanjen ”kulinariska Tyskland” vilar på tre pelare som länkas samman med varandra och åtföljs av en rad olika kommunikationsåtgärder: Ett filmprojekt kommer att i nära samarbete med 16 nationella marknadsföringsorganisationer via autentiska berättelser presentera lokala specialiteter från de regionala köken. Filmprojektet kompletterar den multimediala temapresentationen i DZT:s aktiviteter, både online och offline. På de utländska marknaderna kommer DZT att fokusera på kulinariska evenemang med food trucks som marknadsförs i media med olika kick off-events. Genom ett intensivt partnersamarbete – däribland med det tyska vininstitutet (DWI) – synliggör DZT årstemat ytterligare på de utländska marknaderna.

Mat som livsstil

Regionala matmarknader, matfestivaler och food truck-events är en integrerad del av det urbana stadslivet, och fler och fler krögare vidareutvecklar sitt utbud med fokus på regionala och säsongsbetonade produkter samt traditionella recept för att kunna erbjuda ett jordnära och varierat kök. Den tyska mat- och dryckeskulturen i samband med traditionella fester uppskattas av utländska gäster, och upplevs som särskilt autentisk.

Brett utbud av allt från stjärnkök till street food

292 restauranger runt om i Tyskland är för närvarande utmärkta med en till tre stjärnor i Guide Michelin, vilket är fler än någonsin tidigare och visar på hur den tyska gastronomin ständigt vinner mark i internationell jämförelse. Det kulinariska vardagslivet i Tyskland är internationellt med tydliga influenser från Medelhavet, Orienten och Asien och här finns allt ifrån mysiga restauranger till prisvärda snabbmatserbjudanden.

Njutbara drycker

Vin och öl är tyska nationaldrycker med hög internationell uppskattning. DWI ger vinkännare från hela världen möjlighet att uppleva traditionellt vinhantverk i de för närvarande 13 vinodlingsområdena i Tyskland, och i landets utmärkta vinotek får konnässören råd och hjälp av vinexperter. Gäster som vill kombinera en aktiv semester med njutning kan delta i ”vinvandringar” genom de vackra vinregionerna. I DWI:s moderna Riesling Lounges som bedrivs i samarbete med utvalda gastronomer kan intresserade utanför de vinproducerande regionerna uppleva och provsmaka tyska viner.

Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

Strålande resultat för tysk incoming fortsatte under hösten15.1.2019 11:27Pressmeddelande

Tysklands incomingturism avslutar sommarsäsongen med ett lysande resultat för oktober. Enligt siffror från Statistisches Bundesamt uppgick antalet utländska övernattningar i logianläggningar med tio bäddar eller fler till 7,5 miljoner, vilket är sex procent mer än under oktober 2017. Sammanlagt steg antalet utländska övernattningar under perioden januari till oktober 2018 med fem procent till 75,7 miljoner.

100 år Bauhaus – upplev jubileet i Sachsen-Anhalt18.12.2018 13:00Pressmeddelande

2019 firar Tyskland 100 år sedan grundandet av Bauhaus tillsammans med partner över hela världen. Grundad i Weimar 1919, flyttad till Dessau 1925 och stängd i Berlin 1933, existerade designskolan bara i sammanlagt 14 år. Trots det har Bauhaus en fortsatt stor betydelse än idag. Dessau, som ligger ungefär 13 mil sydväst om Berlin (knappt 2 timmar med bil/tåg), är staden som är mest associerad med Bauhaus. Det var här designskolan var aktiv under längst tid och det var här den hade sina glansdagar mellan 1925 och 1932. Den här perioden var också glansdagarna för Bauhaus-arkitekturen, och det är därför de flesta Bauhaus-byggnader är belägna i Dessau-Roßlau. Bauhaus-byggnaden (skolan), Mästarhusen och "Laubenganghäuser" (loftgångshusen) är UNESCO-världsarv. I Dessau-Roßlau äger ett väldigt speciellt event rum för att markera 100-årsjubileet: invigningen av Bauhaus Museum, som för första gången kommer ha passande utrymmen för en omfattande utställning för allmänheten av stiftelsen Bauhaus D

Tyska storstadstips - nästan utan julmarknader7.12.2018 13:27Nyheter

Det går inte att undvika en promenad på julmarknad om du åker på vinterresa till de nordtyska städerna i december, men du kan få mer innehåll i resan än bara gran och Glühwein - med kultur, god mat och shopping till attraktiva priser. * Kolla in det gamla Västberlin - eller Berlin West, som Charlottenburg ofta kallas. Distriktet blomstrar igen efter att strålkastarna har riktats mot öst i många år. * I Hamburg kan du också flytta lite från det traditionella centrumet och uppleva livet i de unga stadsdelarna öster och väster om stadens centrum. * Bremen är staden av överraskningar där du hittar de allra bästa tyska vinerna, och i februari klär du på dig partydräkten och dansar samba på gatorna. * Lübeck får inte heller missas: bakom historiska fasader kan du till exempel hitta både kryddig gastronomi och cocktailbarer. * Hannover är mycket mer än mässor, och de många internationella gästerna sätter ribban högt när det gäller shopping och kultur. Från och med nyåret kan du kombinera uppl