Tyska transportstyrelsen KBA godkänner teknisk lösning för åtgärd av ytterligare cirka 1,1 miljoner fordon

• Sedan årsskiftet har KBA gett klartecken för åtgärdande av över 2,5 miljoner fordon
  • Åtgärdsarbetet av Tiguan- och Caddy-modellerna kan nu påbörjas. Berörda kunder kommer att informeras löpande.
  • Av de fordon som omfattas av KBAs nya godkännande återfinns 11 535 stycken i Sverige.

Volkswagen-koncernens arbete med att åtgärda de fordon som berörs av dieselfrågan fortsätter enligt plan. Nu har tyska transportmyndigheten KBA gett klartecken om att inleda åtgärdsarbetet för ytterligare cirka 1,1 miljoner fordon från Volkswagen Personbilar, Volkswagen Transportbilar och Audi. Detta innebär att ytterligare 11 535 av de bilar som berörs av dieselfrågan i Sverige nu kommer att åtgärdas. Bilägare av modellerna Volkswagen Tiguan och Caddy, alla utrustade med EA 189 2,0-liters TDI-motorer, kommer inom kort att informeras om detta och ges möjlighet att boka tid för servicetillfälle.

KBA har därmed gett grönt ljus för åtgärdandet av mer än 2,5 miljoner bilar. Vad gäller Volkswagen Personbilar så har KBA tidigare gett godkännande till tekniska åtgärder för flertalet 2,0 liters TDI-motorer, en motortyp som är vanligt återkommande bland modellerna Golf, Passat och Tiguan. KBA har också gett klartecken för åtgärdande av Audi-modellerna A4, A5, A6 och Q5, alla med EA 189 2,0-liters TDI-motorer. Även för SEAT Exeo med samma motortyp löper åtgärdsarbetet enligt plan.

Samtliga av koncernens partnerföretag som deltar i åtgärdsarbetet är tekniskt och organisatoriskt förberedda för att genomföra den mjukvaruuppdatering som behövs för åtgärdandet. Utbildad personal finns till kundernas förfogande, både för tidsbokning och för att svara på frågor.

Exakt hur åtgärdsarbetet kommer att genomföras inom EU och i resten av världen (utanför USA och Kanada) beror på de officiella bestämmelserna för varje enskilt land. I Sverige informeras kunder i en tvåstegsprocess: Alla bilägare som berörs har informerats via brev om att deras fordon omfattas av frågan. Så snart den tekniska lösningen för deras bilmodell godkänts av KBA, kontaktas kunderna ännu en gång för att ges möjlighet att boka tid för service. Åtgärdsarbetet kommer att ske i flera steg för att säkerställa att serviceprocessen löper på smidigt.

KBA bekräftar att den mjukvaruuppdatering som nu kommer att utföras på de cirka 1,1 miljoner fordon som godkännandet gäller, inte har någon påverkan på bilarnas prestanda, bränsleförbrukning eller ljudnivåer. Detta gäller även de bilmodeller som har fått klartecken från KBA sedan tidigare.

Volkswagen fortsätter nu arbetet med att implementera de tekniska åtgärderna enligt plan. Arbetet sker i nära samråd med berörda myndigheter. Åtgärden är kostnadsfri och för att underlätta för kunden bistår Volkswagen Group Sverige och återförsäljaren med lånebil eller ersättning för resa till/från verkstaden. Fram till åtgärden är genomförd är de berörda bilarna lika säkra som tidigare och kan användas som vanligt. Åtgärdsarbetet genomförs över hela Europa enligt ett schema och en handlingsplan som fastställts tillsammans med KBA.

Mer information i dieselfrågan finns på www.vwdieselinfo.se